ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
rezas

rezas

شنبه, 23 آذر 1398 23:08

دین ایران باستان

دین ایران باستان

 
 
 

 

آیا اساسا پیامبر الهی به این نام در ایران باستان بوده و آیینی الهی برای مردم آورده بود؟ آیا در منابع روایی و معتبر صحبتی در این باره شده است؟ به نظر شما بهترین روش مقابله با این شبهات مربوط به ایران باستان چیست؟

 

 

 

قرآن کریم به صراحت از دین زرتشت یا دین مجوس به عنوان یکی از ادیان آسمانی یاد کرده است: «إِنَّ الَّذِینَ آَمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئِینَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» (حج، ۱۷) چنان که پیداست در این آیه مجوس در شمار ادیانی همچون اسلام، یهودیت، مسیحیت و صابئیت و درست در برابر مشرکان یاد شده است. در متون روایی و فقهی نیز این امر مورد تاکید قرار گرفته است. صاحب وسائل در بابی با عنوان «بَابُ أَنَّ الْجِزْیَهَ لَا تُؤْخَذُ إِلَّا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ هُمُ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسُ خَاصَّهً» روایاتی در این باره آورده که بسیار خواندنی اند:

۲۰۱۳۱- ۱- «۳» مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی یَحْیَى الْوَاسِطِیِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَجُوسِ أَ کَانَ لَهُمْ نَبِیٌّ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا بَلَغَکَ کِتَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى أَهْلِ مَکَّهَ أَسْلِمُوا وَ إِلَّا نَابَذْتُکُمْ بِحَرْبٍ فَکَتَبُوا إِلَى النَّبِیِّ ص- أَنْ خُذْ مِنَّا الْجِزْیَهَ وَ دَعْنَا عَلَى عِبَادَهِ الْأَوْثَانِ فَکَتَبَ إِلَیْهِمُ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَسْتُ آخُذُ الْجِزْیَهَ إِلَّا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ فَکَتَبُوا إِلَیْهِ یُرِیدُونَ بِذَلِکَ تَکْذِیبَهُ زَعَمْتَ أَنَّکَ لَا تَأْخُذُ الْجِزْیَهَ إِلَّا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ ثُمَّ أَخَذْتَ الْجِزْیَهَ مِنْ مَجُوسِ هَجَرَ فَکَتَبَ إِلَیْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ الْمَجُوسَ کَانَ لَهُمْ نَبِیٌّ فَقَتَلُوهُ وَ کِتَابٌ أَحْرَقُوهُ أَتَاهُمْ نَبِیُّهُمْ بِکِتَابِهِمْ فِی اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ جِلْدِ ثَوْرٍ.

۲۰۱۳۳- ۳- «۳» مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی یَحْیَى الْوَاسِطِیِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَجُوسِ فَقَالَ کَانَ لَهُمْ نَبِیٌّ قَتَلُوهُ وَ کِتَابٌ أَحْرَقُوهُ أَتَاهُمْ نَبِیُّهُمْ بِکِتَابِهِمْ فِی اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ جِلْدِ ثَوْرٍ وَ کَانَ یُقَالُ لَهُ جَامَاسْتُ.

۲۰۱۳۵- ۵- «۶» مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ: الْمَجُوسُ تُؤْخَذُ مِنْهُمُ الْجِزْیَهُ لِأَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ سَنُّوا بِهِمْ سُنَّهَ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ کَانَ لَهُمْ نَبِیٌّ اسْمُهُ دَامَاسْتُ فَقَتَلُوهُ وَ کِتَابٌ یُقَالُ لَهُ جَامَاسْتُ- کَانَ یَقَعُ فِی اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ جِلْدِ ثَوْرٍ فَحَرَّقُوهُ.

۲۰۱۳۷- ۷- «۴» وَ فِی الْمَجَالِسِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْقَطَّانِ وَ عَلِیِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى الدَّقَّاقِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ السِّنَانِیِّ کُلِّهِمْ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی السَّرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ یُونُسَ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِیفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهَ أَنَّ عَلِیّاً ع قَالَ عَلَى الْمِنْبَرِ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَقَامَ إِلَیْهِ الْأَشْعَثُ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ کَیْفَ تُؤْخَذُ الْجِزْیَهُ مِنَ الْمَجُوسِ- وَ لَمْ یُنْزَلْ عَلَیْهِمْ کِتَابٌ وَ لَمْ یُبْعَثْ إِلَیْهِمْ نَبِیٌّ فَقَالَ بَلَى یَا أَشْعَثُ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ کِتَاباً وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ نَبِیّاً الْحَدِیثَ. از این روایات اسرار زیادی در باره دین ایرانیان پیش از اسلام به شرح ذیل استفاده می شود: همان گونه که قرآن از مجوس به عنوان اهل کتاب یاد فرموده، در این روایات نیز از دین ایرانیان به عنوان دین آسمانی یاد شده است. « إِنَّ الَّذِینَ آَمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئِینَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ (حج، ۱۷ ) در این روایات به وضوح از وجود پیامبر ایرانیان به نام «داماسب» یا «جاماسب» و نیز از وجود کتابی باحجم عظیم یاد شده است؛ کتابی که روی دوازده هزار پوست گاو حک شده بود. واقعاً جا دارد محاسبه ای انجام شود تا آشکار شود، متن آن کتاب آسمانی تا چه اندازه گسترده بوده است. از روایت «أَ مَا بَلَغَکَ کِتَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى أَهْلِ مَکَّهَ أَسْلِمُوا وَ إِلَّا نَابَذْتُکُمْ بِحَرْبٍ فَکَتَبُوا إِلَى النَّبِیِّ ص- أَنْ خُذْ مِنَّا الْجِزْیَهَ وَ دَعْنَا عَلَى عِبَادَهِ الْأَوْثَانِ فَکَتَبَ إِلَیْهِمُ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَسْتُ آخُذُ الْجِزْیَهَ إِلَّا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ فَکَتَبُوا إِلَیْهِ یُرِیدُونَ بِذَلِکَ تَکْذِیبَهُ زَعَمْتَ أَنَّکَ لَا تَأْخُذُ الْجِزْیَهَ إِلَّا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ ثُمَّ أَخَذْتَ الْجِزْیَهَ مِنْ مَجُوسِ هَجَرَ فَکَتَبَ إِلَیْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ الْمَجُوسَ کَانَ لَهُمْ نَبِیٌّ» بدست می آید که مشرکان مکه و به عبارت روشن تر، اعراب از آغاز نسبت به این که پیامبر (ص) حتی ایرانیان را بر اعراب ترجیح داده و از اعراب با عنوان بت پرست و از ایرانیان با عنوان اهل کتاب یاد فرموده، از دست آن حضرت و اهل بیت (ع) ناراحت و عصبانی بودند. شاهد آن روایت هفتم همین باب است: «أَنَّ عَلِیّاً ع قَالَ عَلَى الْمِنْبَرِ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَقَامَ إِلَیْهِ الْأَشْعَثُ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ کَیْفَ تُؤْخَذُ الْجِزْیَهُ مِنَ الْمَجُوسِ- وَ لَمْ یُنْزَلْ عَلَیْهِمْ کِتَابٌ وَ لَمْ یُبْعَثْ إِلَیْهِمْ نَبِیٌّ فَقَالَ بَلَى یَا أَشْعَثُ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ کِتَاباً وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ نَبِیّاً. ببینید هنگامی که از حضرت امیر (ع) با عبارت معروف خود «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» از مردم خواست تا هر پرسشی دارند از ایشان جویا شوند، اشعث بن قیس که تعصب عربیت و در پی آن عداوت با اهل بیت (ع) در شراشر وجود او ریشه داشت، از میان هزاران پرسشِ قابل طرح، در باره علت نگرفتن جزیه از ایرانیان پرسش کرد. معنایش آن است که آنان از آغاز با این برخورد احترام آمیز اهل بیت (ع) با ایرانیان کینه و مخالفت داشتند. از این دست از روایات می توان راز یکی از عوامل اصلی مخالفت خلفاء و همراهی بسیاری از صحابه با آنان با امامت حضرت امیر (ع) را دریافت؛ زیرا آنان به عربیت خود ناز و تفرغن داشتند و هرگز برایشان باورپذیر نبود که عجم و ایرانیان با آنان برابر باشند تا چه رسد به آن که بر آنان برتری داده شوند. بی احترامی مکرر خلیفه دوم با سلمان و برخورد تبعیض آمیز او با ایرانیان که نهایتاً به قتل او توسط یک ایرانی انجام شد، از مسلّمات تاریخ است. آنان به خوبی دریافته بودند که در حکومت حضرت امیر (ع) ایرانیان نه تنها با اعراب برابر داشته خواهند شد، بلکه چه بسا محتمل می نمود که از قرب و منزلت بیشتری نیز برخوردار باشند. به گمانم ما ایرانیان باید به خود افتخار کنیم که از چنین دیرینه و تاریخ درخشانی برخورداریم که اهل بیت (ع) این چنین از دین داری ایرانیان با صرف نظر از انحرافاتی که بعدها در دین آنان پدید آمد، حمایت کردند. حدود بیست سال پیش کتابی از سه فیلسوف هندی خواندم (نام کتاب در خاطرم نمانده است) که با فرمان جواهر لعل نهرو در باره تاریخ فلسفه در جهان تحقیق کردند و وقتی به فصل ایران رسیدم گفتند: در تاریخ ایران هیچ نشانه ای از بت و بت پرستی وجود ندارد.

نکته آخر

می دانید که از عصر پهلوی اول بر دکترین تقابل ایران در برابر اسلام تاکید شد و بر برتری ایران و ایرانی و فرهنگ کهن آن بر اسلام و بی نیازی آن از اسلام پافشاری شد تا جایی که تاریخ اسلام به تاریخ شاهنشاهی تغییر یافت که الان مجال پرداختن تفصیلی به آن نیست. کم نبوده و نیستند اساتید و روشنفکران درس خوانده دانشگاه که خود پرچم دار این تفکر شدند و گفتند ایرانی را نیاز به دین عرب نیست؛ چنان که حمله اعراب را ننگ تاریخ ایران می انگارند! با صرف نظر از آن که در جایی نگاشته ام که تمام فتوحات اسلامی پس از رسول خدا (ع) بدون حضور یا اجازه اهل بیت (ع)بوده و فاقد مشروعیت لازم بوده اند، بلکه شواهدی از عدم رضایت اهل بیت با شماری از رفتارهای ناصواب سپاهیان مسلمان در این فتوحات وجود دارد، توجه به این نکته جالب است که اهل بیت (ع) از آغاز این چنین ایرانیان را بر تبار متعصب خود؛ یعنی اعراب ترجیح دادند و خود را در معرض نکوهش اعراب قرار دادند و چه بسا آسیب های فراوانی از این جهت متحمل شدند. اما در برابر عده ای از روشنفکران ما، اسلام را دین تازیان و اعراب می دانند و پیوسته با سوار شدن بر موج احساسات هموطنان به ویژه جوانان، عملاً آنان را علیه اسلام می شورند که یک چشمه آن را امسال در آبان ماه در کنار آرامگاه کوروش شاهد بودیم. آیا ما حق نداریم از آنان بپرسیم که اگر اسلام دین اعراب و تازیان بود، چرا پرچمداران آن؛ یعنی اهل بیت (ع)  به جای اعراب، از ایران و ایرانیان به خاطر داشتن، دین، پیامبر و کتاب آسمانی تمجید کرده و در نظر و عمل آنان را بر اعراب برتری دادند؟! باری، آنان گفتند اعراب به خاطر شرک و بت پرستی شایستگی دریافت جزیه را ندارند و باید یا اسلام را بپذیرند یا از سرزمین خود کوچ کنند؛ چنان که در فتح مکه مشرکان اسلام را پذیرفتند. اما درباره ایرانیان اعلام فرمودند که آنان به خاطر دین آسمانی داشتن، می توانند بر دین خود بمانند و تنها جزیه بپردازند که عملاً پس از فتح ایران کم و بیش به آن عمل شد.

 

منبع: حوزه نت

اصلاح همسر به اصلاح نکردن اوست

 

 


هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ      آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها

 

 

هفت تفاوت‌ تاریخی زن و مرد

 

آقای مشاور من از دست کارهای شوهرم خسته شدم ! وقتی راجع به کارهای اشتباه او متذکر می شوم ، او به من عتاب می کند  ومی گوید به تو چه مربوط است ؟! یا با هزار دلیل کار غلط خود را توجیه می کند! درحالی من که همسر اوهستم فقط قصد دارم عیوب او بر طرف شود، تا دیگران از اوایراد نگیرند ؛ ولی در مقابل این محبت من او با تندی برخورد می کند! نمی دانم چه کار کنم؛ هم می خواهم عیوب شوهرم را بر طرف کنم  وهم او با من همراهی نمی کند وعموماً در چنین مواقع با یگدیگر جر وبحث می کنیم ! لطفا! راهنمایی ام نمایید .

شاید سؤال بالا پرسش تعداد زیادی از خانم ها  باشد ؛ هر وقت خواسته اند با محبت عیوب شوهرشان رامتذکر شوند با باز تاب ناخوشایند روبرو شده اند! به عبارت دیگر این پرسش تمام خانم هاست که :

شوهرم را چگونه اصلاح کنم؟!

اصلاح آقایون به اصلاح نکردن آنهاست !! در قضاوت عجله نفرمایید مقاله را تاانتها بخوانید آن گاه قضاوت نمایید .

قبل از آن که عبارت« اصلاح آقایون به اصلاح نکردن آنهاست » باز کنم وتوضیح دهم به مثال زیر دقت کنید :

اگر شوهر شما از راه برسد وبا هیجان بگوید : خانم من امروز زنی دیدم چشمان آبی بسیار قشنگ وزیبا ! کاش که چشمان شما مثل او آبی بود ! آن وقت خیلی زیبا می شدی !

شما با شنیدن این جملات شوهرتان چه حسی پیدا می کردید ؟ آیا از او تشکر می کنید ؟ آیا آغوش باز به آرزوی اواستقبال می کنید ؟ ! حتماً جواب ها منفی است . حس بسیار بدی نسبت به شوهرتان پیدا می نمایید واحتمال دارد که با عکس العمل تندی نفرت و ناراحتی خود را از شنیدن این جملات به او نشان دهید .

یک بار دیگر به مثال دقت کنید ، چرا شما عکس العمل تندی نسبت به این جملات پیدا می کنید ؟ شاید علت آن این باشد که شما از شنیدن آن این حس را پیدا می کنید : یعنی من زیبا نیستم ! آن زن زیبا است ! تو مرا دوست نداری چون مثل آن زن چشمانم آبی نیست ! وقتی این افکار در ذهن شما خطور می کند ، به شدت عصبانی می شوید وسپس عکس العمل تندی نشان می دهید .

شوهر شما چنین جملاتی نگفت ولی شما با حس « زنانه » خود چنین برداشت نمودید . شاید شوهر شما اصلاً قصد بیان چنین جملات را نداشت فقط یک آرزو را بیان نمود . ولی به حالات روانی «زن « بی توجه بود شما به علت « زن « بودن چنین حسی را به طور طبیعی پیدا می نمایید !!

وقتی شما از شوهر تان ایراد می گیرید تا او رفع کند او هم چنین تصور می کند که « من مورد قبول زنم نیستم !لذا باعکس العمل نادرست سعی دارد خود را موجه جلوه دهد و عیب خود را توجیه کند تا اثبات کند که مرد بی عیب است وباید او را بپذیری !

ما قصد نداریم بگوییم که مردها هر عیبی دارند باید همسرشان بپذیرد و به اصطلاح به اونگوید « بالای چشمت ابروست » . بلکه ما می گوییم مرد باید با کمک همسرش عیبش را بر طرف کند ؛ ولی این روش که به مستقیم عیب اورا بیان کنید ، پاسخ نمی دهد بلکه از قلب مرد خارج می شوید وشما بیشتر عصبانی شده واز شوهرتان نفرت پیدا می کنید .

به جملات توماس گوردن در مورد اصلاح هر فرد دقت نمایید :

وقتی که انسان بتواند با تمام احساس کسی را بپذیرد در او قدرت کمک به دیگری وجود دارد . قدرت پذیرش او یک عامل مهم در ایجاد رابطه با شخص دیگر است وسبب می شود که آن شخص بتواند تغییراتی در جهت بهتر ورشد پیداکرده ، اشکالات خود را بخوبی حل کند ، از سلامت روانی برخوردار شده واز تمام قدرت خود برای بهتر شدن استفاده نماید .

وقتی که انسان بداند که کس دیگری اورا دوست دارد واورا همان طور که هست می پذیرد آن وقت او می خواهد تغییرکند،عوض شده وقابلیت خودرا نشان دهد . پذیرش مثل خاک حاصل خیزی است که سبب می شود تخم رشد کند وتبدیل به یک گل قشنگ شود ، خاک تنها کاری که می کند این است که تخم را قادر می سازد که تبدیل به نهال ودادن گل شود در حقیقت رشد تخم را آسان  می کند ولی قدرت باروری در درون خود تخم است ( توماس گوردون، (1356)،ترجمه انور بغدادی ،ص30)  .

 

مرد خسته

پذیرش شوهر ، زمینه ساز اصلاح او به دست خودش است .  هر انسانی به عیوب خود واقف است ودوست دارد برطرف کند ولی میل دارد اول اورا بپذیرند تا احساس خوشبختی نماید آنگاه تا با نیرویی که از این احساس پیدا می نماید ، با قدرت به رفع عیب خود اقدام می کند .به جمله هاری استین متز متخصص امور زناشویی وروان شناس معروف دقت کنید:  

سازگاری وقبول کردن سلیقه وعقیده همسر در خوشبختی ازدواج مؤثر ومهم تر از آن است که زن وشوهر دارای عقیده مشترک باشند(آیین همسرداری ، دوروتی کارگی ،ترجمه مهستی شهلایی ،ص190).

بنابراین  هرگونه اصلاح عیوب شوهر موجب عکس العمل های زیر از جانب او خواهد شد :

ـ همسرم من را دوست ندارد !

ـ عذر تراشی برای حفظ موقعیت خودش !

ـ واکنش منفی در برابر همسر ( لجبازی ،مقابله به مثل ،انتقام .......)

آیا هیچ گاه در صدد اصلاح شوهرخودمان نباشیم ؟! چگونه زمینه سازی برای اصلاح شوهرم کنم ؟

برای اصلاح همسرتان از راه غیر مستقیم زیر بروید انشاالله نتیجه خواهید گرفت وه خاطر داشته باشید که

اصلاح آقایون به اصلاح نکردن آنهاست!!

انشاالله در مقاله بعد راه درست اصلاح کردن آقایون را بیان خواهیم کرد . فعلاً عیب آقایون را نگویید خواهید دید که آقایون کمی خوش اخلاق تر شده اند!!

 

 

غلامعباس خراسانی

 

بخش خانواده ایرانی تبیان


 

مطالب مرتبط :

مشارکت حتی در حل اختلاف

زناشویی با چاشنی احساس

کپسول هایی برای زندگی مشترک

معجزه ای آشنا در زناشویی

سکوی پرتابی برای همسرم

برای ازدواج دو مورد را جدی بگیرید؛

 

 

آمارها نشان می‌دهند، افرادی که پیش از ازدواج در کلاس‌های مهارت‌آموزی و جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کرده‌اند حدود ۳۰ درصد از خطر جدایی و طلاق در امان بوده و زندگی آن‌ها شادتر است.
 
 
 
بازدید : 445
زمان تقریبی مطالعه : 10 دقیقه
مشاوره قبل ازدواج

 

 

تصور عده‌ای از ازدواج برگزاری یک مراسم مجلل و شاد با پوشیدن لباس عروس، خرید طلا و سرویس‌های آنچنانی و در نهایت یک زندگی ایده‌آل و سراسر خوشی که با همسرشان بیرون می‌روند و بدون اختلاف و درگیری زندگی می‌کنند.

از طرف دیگر گروهی ازدواج را یک هندوانه دربسته معرفی کرده که تا 2 نفر با هم زیر یک سقف زندگی نکنند، نمی‌توانند به شناخت درستی از یکدیگر برسند.

خیلی از افراد به دلیل غالب شدن هیجان‌هایی در زمان آشنایی، قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و بسیاری از خطا و ایرادهایی را که وجود دارد و بعد در زندگی زناشویی مشکل‌ساز شود را نمی‌بینند و تمایل دارند از فرد موردعلاقه خود ایده‌آل‌سازی کنند



متخصصین و مشاوران هر دو نگاه را نگاه کامل و درستی نمی‌دانند؛ آن‌ها معتقدند گروه اول تنها به فراهم کردن مقدمات عروسی فکر کرده و خود را برای عروسی آماده می‌کنند تا ازدواج. نگاه آرمان‌گرایانه به زندگی مشترک موجب می‌شود فرد در مواجهه با کوچک‌ترین مشکل و درگیری قید ادامه زندگی مشترک را زده و تداومی در زندگی نداشته باشد. از طرف دیگر باور به عدم شناخت فرد مقابل تا زمان رفتن زیر سقف، موجب می‌شود افراد چشم‌بسته تن به ازدواج داده که این امر نتیجه‌ای جز پشیمانی به همراه نخواهد داشت.

برای ازدواج آموزش و مشاوره را جدی بگیرید

طاهره همیز مشاوره خانواده در رابطه با مهارت‌های لازم برای زندگی می‌گوید: «پیش از ازدواج دو موضوع مهم مطرح است؛ یکی آموزش و دیگری مشاوره. آموزش پیش از ازدواج بسته آموزشی است که در پی آن مهارت‌هایی قبل از ورود به زندگی به طرفین داده می‌شود. در این آموزش‌ها فرد مهارت گفت‌وگو، حل مسئله، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت مدیریت ارتباط خانواده‌ها را شامل می‌شود. آموزش پیش از ازدواج در بعد از ازدواج نیز قابل‌ ارائه است ولی مشاوره قبل ازدواج و اطلاعاتی که در تناسب‌های لازم برای تشکیل زندگی به افراد داده می‌شود، حتماً باید قبل از ازدواج انجام شود.»

بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند نگاه واقع‌بینانه و صحیحی را در امر ازدواج پیش روی یک جوان بگذارد مشاوره قبل از ازدواج است. آمارها نشان می‌دهند، افرادی که پیش از ازدواج در کلاس‌های مهارت‌آموزی و جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کرده‌اند حدود ۳۰ درصد از خطر جدایی و طلاق در امان بوده و زندگی آن‌ها شادتر است.

دکتر ناهید دهقان، روان‌شناس و مشاور خانواده در رابطه با ضرورت مشاوره قبل از ازدواج می‌گوید: «خیلی از افراد به دلیل غالب شدن هیجان‌هایی در زمان آشنایی، قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و بسیاری از خطا و ایرادهایی را که وجود دارد و بعد در زندگی زناشوییمشکل‌ساز شود را نمی‌بینند و تمایل دارند از فرد موردعلاقه خود ایده‌آل‌سازی کنند. کمک گرفتن از یک مشاور پیش از ازدواج این خاصیت را دارد که مواردی را که ممکن است در زندگی آن دو نفر باعث ایجاد بحران کند شناسایی کند.»

بررسی میزان آمادگی افراد برای ازدواج نکته مهمی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج موردبررسی قرار می‌گیرد



تعداد جلسات مشاوره ازدواج

در حقیقت مشاوره قبل از ازدواج واکسنی است که احتمال طلاق را در زندگی آینده کم می‌کند. روند معمول جلسات مشاوره پیش از ازدواج از پنج تا ده جلسه بسته به نوع ویژگی‌های شخصیتی طرفینی که مراجعه می‌کنند و مسائل و مشکلاتی که در بین آن‌ها وجود دارد، متغیر است.

در مشاوره ازدواج چه مسائلی مطرح می‌شود؟

سنجش آمادگی طرفین برای ازدواج
میزان آمادگی افراد برای تشکیل زندگی و ازدواج نکته بسیار مهمی است که عواملی چون سن، آمادگی روحی و جسمی و... در آن تأثیرگذار است. از طرفی افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از رشد کاملی برخوردار باشد در حالی‌ که فرد دیگری در سن 35 سالگی این آمادگی را ندارد. بنابراین بررسی میزان آمادگی افراد برای ازدواج نکته مهمی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شناخت خود و طرف مقابل
این نکته غیرقابل‌انکار است که هر فردی در خانواده خود با افکار، فرهنگ، علایق و نکات تربیتی متفاوتی بزرگ‌ شده و همین تفاوت‌ها موجب می‌شود خواه‌ ناخواه بسیاری از معیارها و علایق زندگی‌اش با دیگران متفاوت باشد. مشاورین با آزمون‌های شخصیت‌شناسی و نمودارهای خانوادگی شناخت نسبی نسبت به دو طرف پیداکرده و چکیده اطلاعات را در اختیار طرفین قرار می‌دهد.
لیلا بهنام روانشناس در رابطه باکم و کیف شناخت در مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌گوید: «یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بسیار مورد تاکید است تطابق ویژگی‌های خلقی و شخصیتی دو طرف است، این که این دو فرد تا چه میزان از نظر خلقی و شخصیتی با یکدیگر همسان هستند، چرا که تفاوت‌ها در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می‌شود اما تفاوت‌های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی‌شود. یکی از کارهایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می‌شود این است که به افراد گفته می‌شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیتی دیگر می‌تواند ازدواج کند، چرا که نادیده گرفتن این مسئله آسیب‌های غیرقابل جبرانی برجای می‌گذارد که به‌سختی قابل بازگشت است

بیشترین ارزیابی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بر اساس مصاحبه و مشاوره‌های چند جلسه‌ای است که انجام می‌گیرد و این آزمون‌ها نقاط ابهام به‌ جای مانده را برای مشاور روشن می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشد



به‌ این‌ ترتیب طرفین می‌توانند اطلاعات کافی، دقیق و تا حدودی تخصصی درباره طرف مقابل کسب کنند. همچنین مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه قدر از شناختی که کسب کرده‌اید درست و چقدر از آن نیازمند اصلاح است.

دکتر دهقان در رابطه با آزمون‌ها و تست‌های قبل از ازدواج ادامه می‌دهد: «معمولاً آزمون‌هایی که در این جلسات استفاده می‌شود، آزمون‌های ارزیابی شخصیت و احتمال ابتلا به اختلال‌های روانی است که بیشتر مبنای تکمیلی دارد. بیشترین ارزیابی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بر اساس مصاحبه و مشاوره‌های چند جلسه‌ای است که انجام می‌گیرد و این آزمون‌ها نقاط ابهام به‌ جای مانده را برای مشاور روشن می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشد.»

مهارت‌آموزی
مشاور ازدواج، تنها یک فرد باتجربه و عالم نیست. او کسی است که می‌تواند به طرفین یادآور شود که روی چه مهارت‌هایی کار کنند تا بتوانند زوج بهتری باشند. مشاور ازدواج می‌تواند عیب و ایرادهای کار افراد را به آن‌ها گفته تا آن‌ها بدانند برای وارد شدن به یک زندگی مشترک به چه ویژگی‌هایی نیازمند هستند.

آگاهی دادن
فراموش نکنید که مشاور ازدواج هیچ‌وقت به شما نمی‌گوید ازدواج کنید یا نه، بلکه می‌گوید در صورتی‌ که این ازدواج سر بگیرد با چه دشواری‌ها یا چه نقاط قوتی مواجه خواهید شد و چقدر شانس و احتمال خوشبخت شدن دارید تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید. 

نکته قابل‌توجه اینکه احتمال به‌ معنی قطعیت نیست. برای داشتن یک ازدواج موفق شما به سعی و تلاش بسیار و دائمی نیاز دارید. مانند این است که شما برای انتخاب رشته دانشگاهی خود نزد مشاور تحصیلی بروید و او رشته مناسب را به شما پیشنهاد کند و بعد از آن شما بدون درس خواندن و سعی و تلاش برای موفقیت انتظار موفقیت داشته باشید.


بررسی ملاک‌های ازدواج سالم
یکی از نکات مهم دیگری که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج بررسی می‌شود، ملاک‌های افراد برای ازدواج است تا با راهنمایی لازم و درست اولویت‌های طرفین برای انتخاب همسر و داشتن یک زندگی سالم روشن شود.

این نکات را در مشاوره ازدواج جدی بگیرید

بهترین زمان برای مشاوره ازدواج
انتخاب زمان مناسب در انجام مشاوره ازدواج بسیار مهم است. مشاوره قبل از ازدواج زمانی موثر بوده و مفهوم پیدا می‌کند كه قبل از هرگونه تصمیم‌گیری جدی برای ازدواج انجام شود.

بلافاصله پس از آشنایی و شروع صحبت و همچنین گذشت زمان زیاد از آشنایی و ایجاد رابطه عاطفی بین طرفین، موقعیت مناسبی برای رفتن پیش مشاور نیست. همچنین مراجعه به مشاور یك هفته قبل از مراسم عقد یا بعد از مشخص کردن تاریخ عقد بی‌فایده است.

معمولاً بهترین زمان انجام مشاوره در صورت خواستگاری بعد از 8 الی 10 ساعت گفتگو و در صورت آشنایی پس از دو یا سه ملاقات است.

انتخاب مراکز معتبر
برای این کار مراکز معتبر را انتخاب کرده و از مهارت و تجربه فرد مشاور مطمئن شوید. در این زمینه روان‌شناس بالینی که تخصص مشاوره دارد در اولویت است. روان‌شناسان بهتر می‌توانند مشکلات شخصیتی افراد و اختلال‌های روانی افراد را تشخیص بدهند.

صداقت داشته باشید
از آنجا که خصوصیت رفتن به مشاوره قبل از ازدواج این است که مشاور با اطلاعات و آگاهی‌هایی که از طرفین پیدا می‌کند به آن‌ها کمک کند، بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می‌کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان گذاشته و تسلیم او باشند.

تست به‌ تنهایی کارایی ندارد
برخی از مراکز مدعی هستند که با انجام یکسری تست‌های روانشناسی می‌توانند در انتخاب شما برای ازدواج کمک کنند اما به این نکته توجه داشته باشید که انجام این تست‌ها اگرچه خوب هستند ولی به‌ تنهایی نمی‌توانند کمکی به شما کنند. در واقع تست‌ها در کنار مشاوره آن‌ هم مشاوره فردی معنادار می‌شوند.

کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند می‌توانند با مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی از طریق پلیس 110 از خدمات مشاوره نیروی انتظامی و یا با شماره‌گیری 1480 از مشاوره رایگان سازمان بهزیستی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند



ترجیح مشاوره خصوصی بر مشاوره گروهی
مشاوره پیش از ازدواج بهتر است به شکل خصوصی انجام شود تا مشاور بتواند وقت بیشتری را برای شما و طرف مقابلتان صرف کرده و تخصصی‌تر عمل کند.

از هزینه نترسید
گاهی اوقات زوج‌ها هزینه زیاد را دلیل عدم مراجعه به مشاوره قبل ازدواج می‌دانند. در این رابطه می‌توان با مراجعه به مراکز دولتی، مثل خانه‌های سلامت که در پارک‌ها وجود دارند و یا سراهای محله با هزینه بسیار پایین‌تری خدمات خوبی دریافت کرد.

کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند می‌توانند با مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی از طریق پلیس 110 از خدمات مشاوره نیروی انتظامی و یا با شماره‌گیری 1480 از مشاوره رایگان سازمان بهزیستی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

این نکته را هم توجه داشته باشید هر چه برای شناخت طرف مقابل در امر ازدواج خرج کنید، در حقیقت شما سرمایه‌گذاری ارزشمندی انجام داده‌اید که بعداً یک‌ عمر می‌توانید در سایه آن در آرامش و نشاط زندگی کرده و از انتخابتان لذت ببرید.

آثار منفی سطحی‌نگری رهبران سازمانی بر اثربخشی تیمی

 

 

نویسنده: Francesca Gino
مترجم: مریم مرادخانی
منبع: HBR :
 
 
«آیا همکاری کارکنان برای شما یک ارزش است؟» این سوال را از رهبر هر سازمانی که بپرسید، جواب می‌دهد بله. اما اگر بپرسید «آیا استراتژی‌های شما برای افزایش همکاری موفق بوده؟»، احتمالا جواب متفاوتی خواهید شنید.
 
 
 

 

 

من با ده‌ها رهبر سازمانی در این رابطه مصاحبه کرده‌ام و همه آنها یک جورهایی مایوس شده‌اند. کلی تلاش می‌کنند، کلی امید دارند اما انگار دارند آب در هاون می‌کوبند.یکی از مشکلات این است که نگاه رهبران نسبت به مقوله همکاری کارکنان، کاملا سطحی است: به‌نظر آنها همکاری، ارزشی است که باید آن را توسعه داد، نه مهارتی برای آموزش. کسب‌وکارها برای افزایش همکاری کارمندها روش‌های مختلفی را به کار برده‌اند، از طراحی اتاق‌های باز گرفته تا تبدیل این موضوع به یک هدف رسمی سازمانی. بسیاری از این روش‌ها تا حدی موثر بوده، عمدتا از طریق ایجاد فرصت‌های یادگیری و حمایت مالی. اما همه آنها سعی داشتند با روش‌های سطحی یا زورگویانه در کارکنان نفوذ کنند که طبق تحقیقات، هیچ‌کدام واقعا نمی‌توانند همکاری کارکنان را افزایش دهند.

چیزی که نیاز داریم، یک رویکرد روانشناختی است. من وقتی داشتم همکاری پایدار در طیف وسیعی از صنایع را بررسی می‌کردم، دیدم که در همه آنها، یکسری نگرش ذهنی مشترک میان کارکنان وجود دارد: مثلا برای همکاری و کمک همکاران خود احترام قائلند و می‌دانند که اقدام یک نفر، روی نتیجه کلی تاثیر می‌گذارد. اما اغلب آدم‌ها این‌طور فکر نمی‌کنند. اتفاقا برعکس. بیشتر آدم‌ها به دیگران اعتماد ندارند و نگران موقعیت خودشان هستند. وظیفه رهبران این است که کاری کنند ما به‌عنوان کارکنان سازمان، روی چیزی فراتر از خودمان، یعنی روی دنیای پیرامون خود تمرکز کنیم و یک میل را در خودمان به چالش بکشیم: میل به توجه روی خودمان، حرف‌هایمان و اهدافمان، به جای تلاش برای یادگیری از دیگران.

هرچند ناممکن و حتی ترسناک به‌نظر می‌رسد اما بعضی از سازمان‌ها این رمز را پیدا کرده‌اند. هنگام مطالعه این سازمان‌ها، موفق شدم شش تکنیک آموزشی را شناسایی کنم که به رهبران و کارکنان کمک می‌کند به خوبی در کنار هم کار کنند، از یکدیگر یاد بگیرند و عوامل روانشناختی‌ای را که مانع از یادگیری و همکاری می‌شوند از سر راه خود بردارند.

تکنیک اول: به کارمندها گوش کردن را بیاموزید، نه حرف زدن را در دنیای کسب‌وکار، توانایی در ارائه خود، یک ارزش محسوب می‌شود. تمام فکر و ذکر کارکنان این است که در تعاملات و برخوردها تصویر خوبی از خودشان ارائه دهند. مثلا «چطور در جلسه، نظرم را مطرح کنم؟» خیلی‌ها حتی کلی هزینه می‌کنند تا تکنیک‌های سخنرانی را یاد بگیرند. این با توجه به ماهیت رقابتی سازمان‌ها کاملا قابل درک است اما هزینه دارد. طبق تحقیقات من، «بیشتر اوقات، وقتی یک نفر دارد صحبت می‌کند، ما به جای آنکه گوش کنیم، منتظریم و داریم آماده می‌شویم که نوبت ما شود تا صحبت کنیم.» و هرچه در نردبان سازمان بالاتر باشیم، این میل در ما بیشتر می‌شود.

ما در گوش دادن شکست می‌خوریم چون نگران عملکرد خودمان هستیم یا فکر می‌کنیم ایده ما بهتر از بقیه است. در نتیجه، دچار درگیری‌هایی می‌شویم که کاملا قابل جلوگیری هستند، فرصت‌های ادامه گفت‌وگو را از دست می‌دهیم، کسانی که صدایشان شنیده نشده را منزوی می‌کنیم و باعث کاهش اثربخشی تیمی می‌شویم.

اما وقتی گوش می‌دهیم، خودخواهی ما فروکش می‌کند و به همه فضا می‌دهیم که موقعیت و همدیگر را درک کنند و روی ماموریت تمرکز کنند. می‌توانید مهارت‌های گوش کردن را با این تمرین‌ها تقویت کنید:

۱. پرسیدن سوالات گسترش‌پذیر

این رفتار را می‌توان در استودیوی انیمیشن‌سازی «پیکسار» دید. افرادی که در این شرکت وارد جایگاه‌های مدیریتی می‌شوند، ملزمند علاوه‌بر سایر دوره‌ها، در یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای شرکت کنند تا هنر گوش دادن را یاد بگیرند. این جلسه در یکی از اتاق‌های کنفرانس برگزار می‌شود که دیوارهایش مزین به پوسترهای شخصیت‌های کارتونی است که به شرکت‌کنندگان چیزهایی را یادآوری می‌کنند. مثلا: «کنجکاو باشید!»

در کلاس، شرکت‌کننده‌ها درباره ویژگی‌های افرادی که «گوش‌دهنده‌های خوبی» هستند صحبت می‌کنند و «گوش دادن فعال» را تمرین می‌کنند. این یعنی خودداری از قطع کردن حرف دیگران یا متکلم وحده بودن. به جایش، باید ببینند کلماتشان چه پیامد و حسی ایجاد می‌کند. در یکی از تمرین‌ها، شرکت‌کننده‌ها به جای پرسیدن سوالاتی که پاسخشان «بله/ خیر» است، از هم سوالات پایان‌باز می‌پرسند، سوالاتی که با «چه» یا «چگونه» آغاز می‌شوند که باعث می‌شود مخاطب بیشتر به موقعیت خود فکر کند و احساس کند حرفش شنیده می‌شود. مثلا نباید بپرسند: «آیا از کسی که در پروژه‌های مشابه کار کرده راهنمایی گرفتی؟» به جایش می‌پرسند: «چطور راهنمایی گرفتی؟»

۲. تمرکز روی مخاطب به جای تمرکز بر خود

در اینجا دو نفر، گوش دادن فعال را با هم تمرین می‌کنند تا تفاوت میان گوش دادن و صرفا شنیدن را یاد بگیرند. یکی می‌گوید: «کلی کار روی سرم ریخته و حالا مجبورم به سفر هم بروم.» کسی که فقط این حرف‌ها را شنیده، ممکن است در جواب بگوید: «باز هم خوش به حالت که داری می‌روی سفر». یا می‌گوید: «من هم دو هفته دیگر می‌خواهم بروم سفر و کلی هیجان دارم.» اما کسی که واقعا به حرف مخاطبش گوش داده، می‌گوید: «به‌نظرم حق داری استرس داشته باشی. از یک طرف، احساس گناه می‌کنی که مرخصی بگیری و اگر به دیدن خانواده‌ات نروی هم همین‌طور.»

۳. خود سنجی

در سال ۲۰۱۳، وقتی «فیلیپ شرام» مدیر ارشد مالی شرکت «وباستو» شد، اوضاع مالی شرکت به هم ریخته بود، اما تنها مشکل این نبود. او می‌گوید: «یک جای کار می‌لنگید. هیچ همکاری و اعتماد و احترامی بین کارکنان وجود نداشت.» برای همین، او در سال ۲۰۱۶، دوره‌های «گوش دادن مانند یک رهبر» را برگزار کرد.

یکی از بخش‌های این دوره‌ها، جلسات خودسنجی بود. در این جلسات، هر شرکت‌کننده، تمایلات خودش را نقد می‌کرد. افراد به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شدند و داستان‌ها و تجربیات خود را درباره مواقعی که نتوانسته بودند به مخاطب خود گوش کنند با هم در میان می‌گذاشتند. سپس داستان‌ها را با هم بررسی می‌کردند تا گرایش‌های مشترک را شناسایی کنند. گاهی هم به گروه‌های دو نفره تقسیم می‌شدند و نقش بازی می‌کردند. یکی از طرفین، از مشکلاتش می‌گفت و دیگری، یا اصلا حواسش نبود، یا اهمیتی نمی‌داد. هدف از این جلسات، این بود که شرکت‌کننده‌‌ها ببینند «شنیده نشدن» چه حسی دارد. در این جلسات به افراد نشان می‌دادند که در مکالمه، شنیدن کلمات مخاطب، کافی نیست. فرد باید لحن، زبان بدن، احساسات و زاویه دید طرف مقابلش را هم درک می‌کرد.

به‌علاوه، به آنها سکوت کردن را هم آموزش می‌دادند. در اینجا، سکوت به معنای حرف نزدن نیست بلکه یعنی وقتی ساکت هستید، گوش سپردن و احترام به طرف مقابل را یاد بگیرید. این برای کسانی که دوست دارند دائم حرف بزنند یک چالش است. در این مواقع، افراد کم‌حرف، فرصت حرف زدن را از دست می‌‌دهند.

تکنیک دوم: به کارمندها همدردی را آموزش دهید

به آخرین‌باری که با همکارتان درگیر شدید فکر کنید. طبق تحقیقات من، به احتمال زیاد حس می‌کردید که او یا بی‌ملاحظه است یا کم‌هوش. شنیدن دیدگاه کسی که با او مخالفیم کار آسانی نیست، اما اگر با هدف درک تفاوت‌هایمان با موقعیت برخورد کنیم، نتیجه بهتری می‌گیریم.

در یک تعامل موفق، هر یک از طرفین فرض را بر این می‌گذارد که طرف مقابلش، صرف‌نظر از پیشینه یا جایگاهش، کاملا باملاحظه و هوشمند است. این نگرش باعث می‌شود طرفین بخواهند بدانند که چرا دیدگاه‌هایشان متفاوت است و این کمک می‌کند گفت‌وگوی سازنده‌ای داشته باشند. قضاوت جای خود را به کنجکاوی می‌دهد و طرفین می‌بینند که دیدگاه بقیه هم مثل دیدگاه آنها ارزشمند است. یک تاکتیک ساده را با هم بررسی می‌کنیم:

 به‌دنبال ناگفته‌ها باشید

یک شرکت تبلیغاتی را مطالعه می‌کردم که از رویکرد جالبی استفاده می‌کردند. در جلسات، از شرکت‌کننده‌ها خواسته می‌شد که به چیزهایی که گوینده نمی‌گوید، توجه کنند. مثلا اگر در یک جلسه، یکی از اعضا درباره چگونگی طراحی کمپین تبلیغاتی صحبت می‌کرد، بقیه همکاران موظف بودند احساس و شرایط ذهنی او را درک کنند. در یکی از جلسات، من هم حضور داشتم. یکی از کارکنان به کسی که داشت پروژه را ارائه می‌داد گفت: «از لحنت اینطور برداشت کردم که انگار دودل هستی و به ایده‌ات شک داری. نقاط قوت و ضعفی که در این ایده می‌بینی چیستند؟»

وقتی اعضا به جای تمرکز بر اظهارنظر، روی همدلی تمرکز کنند، احساس رضایت همه اعضا از گفت‌وگو بیشتر می‌شود. وقتی با دیگران ابراز همدلی می‌کنید، احتمال آنکه از شما نظر بخواهند بیشتر می‌شود و تعاملات راحت‌تر انجام می‌شوند.

البته علاوه‌بر گوش دادن و همدلی، باید جسارت پرسیدن سوالات سخت را هم داشته باشید و بتوانید دیدگاه خود را صراحتا بیان کنید. با کمک تکنیک‌های بعدی.

تکنیک سوم: دریافت و ارائه بازخورد باید عادی شود

یک تعامل، وقتی خوب است که در آن بازخورد رد و بدل شود، البته از در نفوذ وارد شوید، نه قدرت.

۱. توضیح دهید که خیلی‌ها از بازخورد دادن و بازخورد گرفتن، بیزارند و این کاملا شایع است. سپس درباره چالش‌ها و مقاومت در برابر بازخورد صحبت کنید تا شرکت‌کننده‌ها بدانند تنها نیستند.

۲. یکی از مشکلات بازخوردها این است که معمولا خیلی کلی هستند. بازخورد باید مستقیم، دقیق و کاربردی باشد. ابتدا رفتاری را که جواب داده یا نداده، شناسایی کنید. تاثیر آن روی خودتان و بقیه را شرح دهید.

۳. بازخورد درباره بازخورد. در این تمرین، یکی از اعضا درباره موضوعی بازخورد می‌دهد. سپس بقیه شرکت‌کننده‌ها سعی می‌کنند بازخورد او را اصلاح کنند. مثلا اگر او گفته باشد: «تو همیشه کارها را دیر تحویل می‌دهی»، بقیه اعضا ممکن است این جمله را پیشنهاد کنند که دقیق‌تر است: «در سه ماه گذشته، سه‌بار کارهایت را دیر تحویل دادی.»

این تمرین مهم است چون حتی وقتی به مقاومت در برابر بازخورد غلبه می‌کنیم، باز هم ممکن است نتوانیم دقیق یا مستقیما بازخورد دهیم.

۴. به‌جای رد یا قضاوت ایده دیگران، از کلمات «بله» یا «به‌علاوه» استفاده کنید و سپس نظر خود را بگویید تا او بداند که ایده شما، در ادامه و تایید ایده اوست. از «اما» کمتر استفاده کنید.

۵. این تکنیک‌ها را در جلسات واقعی و در حضور یک مربی تمرین کنید. او می‌تواند خطاهای شما را اصلاح کند.

تکنیک چهارم: به کارکنان، رهبری و «پیروی» را بیاموزید

«چطور به یک رهبر تاثیرگذار تبدیل شویم؟» در حوزه مدیریت، چه در تئوری و چه در عمل، توجه زیادی به این سوال شده. اما کسی به این سوال جواب نداده که «چطور پیروی کنیم؟»، در‌حالی‌که این هم یک مهارت مهم است. من پس از مصاحبه‌ای با امریکن اکسپرس، فهمیدم که در این شرکت، کسانی تعامل کردن را خوب بلدند که هم در پیروی کردن مهارت دارند و هم در رهبری سازمانی. در واقع آنها می‌دانند کی رهبری کنند و کی پیروی. در سال ۲۰۱۸ در تایلند، گروهی از فوتبالیست‌ها در غاری گیر افتادند و برای نجات آنها کمپینی تشکیل شد، با حضور مهندسان، کارشناسان ناسا، زمین‌شناسان، پزشکان و مقامات محلی. یک روز یکی از مهندسان ایده‌ای را مطرح کرد. مهندس ارشد، به جای رد ایده، درباره‌‌اش فکر کرد. پس از بررسی آن، اجرایش کردند و در نتیجه، از یک فاجعه جلوگیری شد. اما در این مواقع، باید اختیار را به فرد دیگری بدهیم و این برای خیلی‌ها سخت است. با چند تمرین می‌توانید مهارت پیروی کردن را در خود تقویت کنید:

۱. خودآگاهی‌تان را افزایش دهید. من پس از چند تحقیق ساده با همکاری دانشجویانم به این نتیجه رسیدم که درک ما از خودمان، معمولا اغراق‌شده است. یعنی خودمان را گاهی خیلی دست بالا می‌گیریم و این نگاه خوش‌بینانه، باعث می‌شود به دیگران اجازه تصمیم‌گیری ندهیم.

۲. واگذاری وظایف را یاد بگیرید. ما معمولا در برابر تقسیم وظایف، مقاومت داریم چون برایمان سخت است که کنترل را دست فرد دیگری بدهیم و دوست داریم همه‌چیز، «درست» پیش برود. در‌حالی‌که تقسیم وظایف، مزایایی دارد: افراد احساس می‌کنند در کارها سهیم هستند، فرصت رشد پیدا می‌کنند و خودمان هم، زمان بیشتری خواهیم داشت و احتمالا در بلندمدت، بازدهی‌مان بیشتر خواهد شد.

تکنیک پنجم: شفاف و ملموس، صحبت کنید

در پیکسار، این تکنیک ساده را تمرین می‌کردند: از یکی از شرکت‌کننده‌ها خواسته می‌شد که درباره چیزی که می‌خواهد به اعضای تیم بگوید فکر کند و از خودش بپرسد: «می‌خواهم با این صحبت‌‌ها، به چه چیزی برسم؟» سپس به او زمان می‌دادند تا درباره پیامی که قصد داشت برساند فکر کند. پس از آنکه صحبتش تمام می‌شد، بقیه اعضا می‌گفتند که آیا از نظر آنها، پیام او شفاف و هدفمند بوده یا نه. مخاطب‌ها باید بدانند هدف از یک گفت‌وگو چیست.

تکنیک ششم: به کارمندها تعامل برد-برد را آموزش دهید

ما وقتی در حال تعامل با دیگران هستیم، به‌ندرت به راه‌حل دلخواه می‌رسیم. برای رسیدن به راه‌حلی که هر دو طرف از آن راضی باشند، باید علایق یکدیگر را شناسایی کنید. من گاهی دانشجویان را به گروه‌های دونفره تقسیم می‌کنم و از آنها می‌خواهم یک پرتقال را با هم تقسیم کنند. در گوش یکی از طرفین می‌گویم که «فرض کن پرتقال را می‌خواهی تا آبمیوه بگیری.» به آن یکی می‌گویم: «فرض کن پوستش را می‌خواهی تا با آن کیک درست کنی.» این دو، چون از علایق و نیازهای هم خبر ندارند و حتی برای فهمیدن آن، هیچ تلاشی نمی‌کنند، احتمالا کارشان به دعوا می‌کشد. یا شاید در نهایت تصمیم بگیرند پرتقال را نصف کنند. بعضی‌ها هم کلا بی‌خیال می‌شوند چون تمام پرتقال را می‌خواهند. غافل از آنکه، اگر از هم سوال می‌کردند، هر دو به خواسته خود می‌رسیدند. یکی پرتقال را می‌گرفت و آن یکی پوستش را. تعاملاتی موفق هستند که طرفین، نیاز و منافع شخصی یکدیگر را بشناسند و بدانند که طرف مقابل، چطور می‌تواند در حل مساله کمک کند.

 سخن آخر:

چون این تکنیک‌ها تا حدی به‌هم وابسته‌اند، بهتر است کارمندها همه آنها را یاد بگیرند و دائما تمرین کنند. رهبرانی که از عدم همکاری کارکنان خسته شده‌اند می‌توانند با پرسیدن یک سوال ساده، شروع کنند: «امروز برای تشویق کارکنان به همکاری چه کرده‌ام؟»

یکشنبه, 17 آذر 1398 12:33

دنیای فرزندتان را بشناسید

 

10 راهکار برای صمیمیت بیشتر کودک با والدین

 

 

صمیمت مستلزم ورود به دنیای کودکان است. برای انجام این کار کافی است از کودکتان سؤال کنید تا به عمیق‌ترین نقاط قلب آن‌ها راه یافته و وارد دنیای آن‌ها شوید. سؤالاتی مانند: بزرگ‌ترین شادی تو در زندگی چیست؟ چه رؤیاهایی داری؟ و ...
 
 
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
خانواده

 

 

اشتغال پدر و مادرها، پدیده حضور در شبکه‌های اجتماعی و به‌تبع آن حواس‌پرتی‌های والدین، کمبود زمان و نقش پررنگ سرعت در انجام کارها در زندگی‌های امروزی همه و همه باعث کم‌رنگ‌تر شدن روابط عاطفی و احساسی و عدم صمیمیت بین کودکان و والدین شده است.

مشکلی که اگر برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده نشود، ممکن است خود را در مشکلات رفتاری کودکان نشان دهد: انزواطلبی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، شب‌ادراری، دروغ‌گویی و در مراحل شدیدتر حتی وابستگی افراطی به گروه همسالان، عدم اعتمادبه‌نفس و خودباوری، گرایش به مصرف مواد مخدر در بزرگسالی و... 


چند راهکار برای ایجاد صمیمت بیشتر بین والدین و کودکان

1. ورود به دنیای کودکان
صمیمت مستلزم ورود به دنیای کودکان است. برای انجام این کار کافی است از کودکتان سؤال کنید تا به عمیق‌ترین نقاط قلب آن‌ها راه یافته و وارد دنیای آن‌ها شوید. سؤالاتی مانند:
- بزرگ‌ترین شادی تو در زندگی چیست؟
- چه رؤیاهایی داری؟
- از چه چیزهایی واقعاً ناراحت می‌شوی؟
- از مامان و بابا چه انتظاراتی داری؟
- از چه چیزهایی می‌ترسی؟
- چه چیزهایی باعث نگرانی‌ات می‌شود؟

2. ایجاد حس اعتماد به پدر و مادر
برای تقویت اعتماد کودکان به والدین باید صادق باشیم و همیشه حرفمان با عملمان یکی باشد. به کودک خود حقیقت را بگویید و به قولی که می‌دهید عمل کنید حتی اگر برخلاف میل کودکتان باشد. اگر والدین صادق باشند و از دروغ و عدم صداقت پرهیز کنند به طور قطع در خانواده اعتماد به وجود خواهد آمد.

3. برنامه‌ریزی داشته باشید
برنامه‌ریزی کنید تا هر روز زمان خاصی را به فرزندتان اختصاص دهید و در این زمان تعیین‌شده از پرداختن به سایر امور خودداری کنید. مثلاً سیم تلفن را بکشید، تلفن همراهتان را خاموش‌کنید و تمام‌کارهایتان را رها کرده و این زمان را تنها به او اختصاص دهید و به دیگران هم اعلام کنید که این زمان تنها به فرزندتان اختصاص دارد تا کسی مزاحمتان نشود. کودک شما در تمام عمر خود به یاد خواهد داشت که والدینش زمانی را در روز به او اختصاص می‌دادند و فارغ از همه‌چیز با او بازی می‌کردند. حتی می‌توانید پشت درب اتاق بچسبانید که زمان بازی با کودکم است لطفاً مزاحم نشوید. انتخاب این زمان هم می‌تواند توافقی باشد بین شما و کودکتان، مثلاً ساعت 5 تا 6 عصر را به او اختصاص بدهید.

4. برقراری ارتباط لمسی و گفتن عبارت دوستت دارم
کودکتان را در آغوش گرفته، نوازشش کنید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. به او بگویید که یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید به آغوش کشیدن او است. در طی روز بارها به او بگویید که دوستش دارید و چقدر از داشتن او در زندگی خوشحال هستید.

5. احترام قائل شوید
با احترام گذاشتن به کودکان در واقع شاهد بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و پرورش استعدادها و خودباوری در آن‌ها خواهیم شد. برای این کار کافی است شخصیت کودکتان را به رسمیت بشناسید. به این صورت که به آن‌ها حق مشورت و انتخاب بدهید، به حرف‌هایشان گوش کرده و حرفشان را قطع نکنید، از سرزنش، تحقیر و تمسخر کردنشان بپرهیزید و هرگز آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنید.

 
 
 
بازی با والدین
 
 

6. بازی کنید و بخندانید
فارغ از مشکلات با کودکتان بازی کنید، کودک درونتان را بیدار کرده و تا می‌توانید شیطنت کرده و بخندانیدشان و این را به یک عادت تبدیل کنید و از این طریق به رشد عاطفی کودکتان هم کمک کنید. خندیدن با کودکان به شما فرصت می‌دهد تا هم از فشار اضطراب و استرس‌های روزانه‌تان کم کنید و هم صمیمیتی پایدار بین شما و فرزندتان به وجود بیاورید. یکی از فواید بازی و خنده برای کودک این است که از والدین می‌آموزد که می‌تواند ناراحتی‌ها و فشارهای خود را از طریق بازی و خنده تخلیه کرده و خواب خوبی را تجربه کند.

با احترام گذاشتن به کودکان در واقع شاهد بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و پرورش استعدادها و خودباوری در آن‌ها خواهیم شد. برای این کار کافی است شخصیت کودکتان را به رسمیت بشناسید


7. انتقاد مستقیم ممنوع
از آنجا که کودکان تمایل دارند همیشه مورد تایید والدینشان باشند و هدف از انتقاد کردن هم اصلاح رفتار نادرست کودکان است پس بهتر است با کمال احترام و آرامش با کودکتان صحبت کنید و به او بگویید که کدام رفتار درست و کدام نادرست است و برای داشتن رفتار درست تشویقش کنید. این‌گونه کودک شما متوجه اشتباهش شده و نسبت به رفتار نادرست خود حس بدی پیدا کرده و تلاش می‌کند که دیگر رفتار نادرست را انجام ندهد.

8. به‌موقع تشویق کنید

ما با تشویق کردن به کودکان این آگاهی را به او می‌دهیم که کاری که انجام داده خوب است. بهترین روش برای تشویق کودک، توجه مثبت به او است. همیشه لازم نیست زبانی و یا با دادن جایزه و کادو او را تشویق کنید. گاهی اوقات بهتر است زمانی که کار خوبی انجام داد با لبخند سری به نشانه تایید تکان دهید و این‌گونه او را تشویق کنید.

9. با هم غذا بخورید
درست است که دیگر دورهم جمع شدن و با هم غذا خوردن برای بسیاری از خانواده‌ها مشکل شده و مشغله‌های روزمره اجازه این کار را نمی‌دهد ولی بهتر است اگر هر روز هفته را هم نمی‌توانید حداقل سه روز در هفته دورهم جمع شده و با خانواده غذا بخورید. این دورهمی علاوه بر اینکه فرصت مناسبی برای بهره بردن از تغذیه سالم خانواده است باعث می‌شود تا اعضای خانواده باهم تماس چشمی و عاطفی برقرار کرده و صمیمیتشان بیشتر شود.

10.  همراه با آن‌ها ورزش کنید
همراه کودکان به پارک‌ها و فضاهای سبز بروید و با هم ورزش کنید. هیچ فعالیتی برای کودکان لذت‌بخش‌تر از بازی و ورزش کنار والدینشان نیست. ورزش و فعالیت کردن در فضای باز خارج از خانه علاوه بر جنبه جسمانی و رشد هوش کودکان باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب در کودکان نیز می‌شود.

روند چگونگی دسترسی کاربران داخلی به اینترنت

 

 

 

شاید خود «مک‌لوهان» مبدع مفهوم دهکده جهانی هم به خواب نمی‌دید که روزی تا این اندازه اینترنت و چگونگی دسترسی به آن برای مردم جهان اهمیت یابد که بدون آن قادر به زندگی نباشیم. اگرچه کارشناسان تعاریف مختلفی را برای اینترنت مطرح می‌کنند اما راستش را بخواهید به اعتقاد من اینترنت به‌مثابه اکسیژن است که گرفتن آن از مردم می‌تواند مانند قطع کردن گلوگاه تنفسی برای زندگی کردن باشد.
 
 
 
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
اینترنت
 
 
 
اهمیت اینترنت را زمانی فهمیدیم که بسیاری از کسب‌وکارها دچار مشکل شد و بسیاری از افراد هم از کار و حرفه اصلی خود باز ماندند. نکته‌ حائز‌اهمیت اینکه شاید در تعاملات روزانه خود خیلی تاثیرات مستقیم حضور اینترنت را حس نکنیم اما با قطع شدن آن، متوجه تبعات آن شده و به اهمیت آن بیشتر پی می‌بریم. نمی‌دانم برای شما هم پیش آمده است یا خیر اما همیشه برای من سوال بود که آنچه این روزها راه ارتباطی ‌ما با دنیای اطراف شده و نبودش حتی برای چند ساعت، غم عالم را میهمان دل‌مان می‌کند، چگونه کار می‌کند؟ فناوری پیچیده‌ای که زحمات بسیاری برای آن کشیده می‌شود و درنهایت آنچه به دست ما می‌رسد، حاصل دسترنج و تلاش شبانه‌روزی نیروهای انسانی کارآزموده بخش فناوری اطلاعات کشور از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است. این روزها اینترنت به سهولت در دسترس نسل‌های جدید قرار می‌گیرد اما درگذشته افراد از طریق دایال‌آپ و کارت‌اشتراک اینترنتی که سرعت آن در مقایسه با 4G و 3G همانند سرعت لاک‌پشت و خرگوش است، روزگار می‌گذراندند. در سال‌های اخیر سرعت اینترنت تغییر و تحول بسیاری داشته، بر آن شدیم تا مروری بر سیر اینترنت از آنچه ایران می‌خرد و درنهایت به دست کاربران می‌رساند، داشته باشیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از گفت‌وگوی ما با مهدی رضاپور، کارشناس فناوری اطلاعات در این حوزه است.

اینترنت؛ فناوری‌ای که هیچ‌کس مالک آن نیست

توزیع اینترنت در جهان مانند توزیع خدمات برق نیست که بگوییم کسی آن را در جایی تولید و توزیع می‌کند؛ اینترنت یک شبکه بسیار پیچیده از ارتباطات الکترونیکی است و مالکی ندارد که بتواند روی آن قیمتی بگذارد و به واسطه آن پول از مردم دریافت کند.

اتصالات؛ ستون‌فقرات اینترنت

آنچه در اینجا خرید و فروش می‌شود، قابلیت اتصال است. شبکه اینترنت، روی اتصالاتی با پهنای باند بسیار بالا استوار است که به آن ستون‌فقرات اینترنت می‌گویند. به کمک این شبکه، همه کشورها به هم متصل می‌شوند و هر کشور حداقل یک تا چندین اتصال به این ستون‌فقرات دارد. پولی که کشورها برای اتصال به اینترنت می‌پردازند، در واقع هزینه‌ای است که بابت اتصال به این شبکه ستون‌فقرات پرداخت می‌کنند.

استیلای بخش دولتی بر فضای اینترنت، ناکارآمدی شرکت‌های واسط و سوءمدیریت شدید در آنها و سیاسی شدن مباحث فضای مجازی در ایران را می‌توان عمده دلایل نامطلوب بودن ارتباطات اینترنتی در ایران دانست.




هزینه‌هایی که بابت اینترنت می‌پردازیم

هزینه‌ها برای هرکدام از این نوع اتصالات و ارتباطات متفاوت است، بسته به سرعت و حجم داده‌های تبادل‌شده، قطعا باید قیمت متفاوتی پرداخت کرد. شرکت ارتباطات زیرساخت ایران که متولی مدیریت دروازه‌های اصلی اینترنت ایران است، باید بابت عملیاتی ماندن این دروازه‌ها هزینه‌های مختلفی مانند تعمیر و نگهداری تجهیزات، پرسنل فنی، برقراری خطوط ارتباطی و... را متحمل شود. بازگشت این هزینه از طریق فروش دسترسی به شرکت‌های تامین اتصال به اینترنت که امروز در ایران تعدادشان از مرز 600 گذشته، جبران می‌شود. شرکت‌های تامین اتصال نیز هزینه‌های خود را از کاربران نهایی اینترنت دریافت می‌کنند. اینکه چرا اینترنت در ایران گران است و ایران از لحاظ سرعت اینترنت پنجمین کشور از آخر در لیست جهانی است، مبحثی چندبعدی است که پرداختن به آن مقالی دیگر می‌طلبد. لیکن به جهت اشاره، استیلای بخش دولتی بر فضای اینترنت، ناکارآمدی شرکت‌های واسط و سوءمدیریت شدید در آنها و سیاسی شدن مباحث فضای مجازی در ایران را می‌توان عمده دلایل نامطلوب بودن ارتباطات اینترنتی در ایران دانست.

اتصال اینترنتی، ارتباطی دوطرفه

اتصال اینترنتی، یک اتصال دوطرفه است. یعنی برخلاف رادیو یا تلویزیون که یک مسیر یک‌طرفه ارسال داده است، برای ارتباط با اینترنت شما برای دریافت داده‌ها نیازمند ارسال اطلاعات نیز هستید. بنابراین اتصال اینترنتی ماهواره‌ای، علاوه‌بر دستگاه گیرنده زمینی، نیازمند یک دستگاه فرستنده قدرتمند نیز هست. رادیوهای وای‌فای تلفن‌های همراه و مودم‌های معمولی، نه قادرند در باند فرکانسی شبکه‌های ماهواره‌ای کار کنند و نه توان لازم را برای ارسال سیگنال رادیویی به فاصله چندین کیلومتری دارند. بنابراین ادعاهایی که گاه مبنی‌بر راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای رایگان مطرح می‌شود، دروغی بیش نیست.

انواع اتصالات اینترنت در ایران و جهان

اتصال به شبکه اینترنت، هم از طریق امواج رادیویی و هم اتصالات فیزیکی مانند فیبر نوری یا کابل مسی امکان‌پذیر است. اتصالات رادیویی، مانند لینک‌های ماهواره‌ای به دلیل استفاده از فناوری‌های پیچیده‌تر، نسبت به لینک‌های فیزیکی هزینه اولیه بیشتری دارند، لیکن در درازمدت به دلیل کمتر بودن هزینه نگهداری، به‌صرفه‌تر هستند.

راه‌های ورودی اینترنت به ایران

ایران درحال حاضر 9 دروازه ورودی برای اینترنت دارد. این دروازه‌ها، درواقع نقطه اتصال ایران به شبکه اینترنت محسوب می‌شوند. حفظ ارتباط کاربران ایرانی با اینترنت، منوط به صحت عملکرد این دروازه‌هاست.

توزیع اینترنت چگونه صورت می‌گیرد؟

برقراری ارتباط کاربر با این دروازه‌ها، نیازمند حضور نهادهای واسط است. در واقع امکان دسترسی مستقیم کاربر نهایی با این نقاط اتصال، تنها توسط شرکت‌ها و سازمان‌هایی فراهم می‌شود که زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را دارند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، وظیفه مدیریت پهنای باند ارتباطی و برقراری ارتباط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد‌نیاز کاربران نهایی با این دروازه‌ها را برعهده دارند. این ارتباط می‌تواند بر بستر اتصالات فیبرنوری، کابل مسی یا شبکه‌های رادیویی باشد.

برقراری ارتباط کاربر با این دروازه‌ها، نیازمند حضور نهادهای واسط است



کدام اتصالات برای ایران مقرون به‌صرفه‌تر است؟

ارتباط بین مصرف‌کننده نهایی و شبکه جهانی اینترنت، بسته به نوع مصرف، پهنای باند یا همان سرعت، محل قرار‌گیری مصرف‌کننده و برخی عوامل دیگر، متفاوت است. کاربرانی که به سرعت بالا یا حجم تبادل داده زیاد نیاز دارند، می‌توانند از مسیر ارتباطی فیبر نوری یا شبکه‌های رادیویی استفاده کنند ولی کاربران معمولی خانگی با روش اتصال سیم مسی نیز می‌توانند احتیاجات خود را برآورده کنند. هرچند امروز در بسیاری از نقاط کشور امکان اتصال به کمک فیبر نوری هم برای کاربران خانگی مهیا شده است. در مراکز مهم مثل دانشگاه‌ها، مراکز نظامی، سازمان‌ها و نهادهای خاص دولتی و همچنین در نقاط دور از مراکز شهری که برقراری ارتباطات فیزیکی مقرون به‌صرفه نیست، می‌توان از اتصالات ماهواره‌ای نیز استفاده کرد.

نقش واسطه‌ها در گرانی اینترنت

هم‌اکنون چندین ماهواره مخابراتی بر فراز ایران مشغول کار هستند و می‌توانند ارتباطات اینترنتی را فراهم کنند. لیکن اگر بخواهید از این نوع اتصال به شبکه جهانی اینترنت استفاده کنید، باید تجهیزات رادیویی قدرتمندی تهیه کنید که استفاده از آنها در کشور ایران، نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مرکز تنظیم مقررات رادیویی و برخی نهادهای دیگر است. این نوع اتصال نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمتی است و اشتراک اتصال به ماهواره نیز هزینه گزافی دارد. بنابراین این نوع اتصال برای کاربران خانگی مقرون به‌صرفه نیست و نگهداری آن نیز بسیار پردردسر و هزینه‌بر است.
منبع: روزنامه فرهیختگان

 

بهترین و ارزان‌ترین بسته‌های اینترنت کدام است؟

 

 

 

این روزها اینترنت به عضوی از خانواده بدل شده است که با قطع آن، جای خالی‌اش حس می‌شود؛ اکثر خانواده‌ها بخشی از هزینه خود را صرف خرید بسته‌های اینترنت می‌کنند و از آنجایی‌که عده‌ای اوقات زیادی از روز را در اینترنت می‌گذرانند به دنبال راه‌های مختلفی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و مقرون‌به‌صرفه هستند؛ عده دیگر هم به دلیل استفاده محدود از اینترنت می‌خواهند بدانند چه مقدار حجم اینترنتی برایشان کافی است؛ این دو گروه یک سؤال مشترک دارند و آن این است که چرا حجم اینترنتشان خیلی زود تمام می‌شود؟
 
 
زمان تقریبی مطالعه : 11 دقیقه
اینترنت،موبایل، سایت داخلی، ایسنتاگرام

یکی از پرکاربردترین و بیشترین استفاده کاربران از روش‌های اتصال به اینترنت، دیتای موبایل است زیرا همیشه و در هرجایی امکان دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند، به همین سبب هزینه مصرفی اینترنت همراه از اینترنت کابلی بیشتر است.

چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟

گاهی با توجه به میزان مصرفتان از اینترنت می‌بینید که برایتان پیام می‌آید که حجم بسته اینترنت شما به پایان رسیده است و علت آن را نمی‌دانید.

گشت‌وگذار در وب و شبکه‌های مجازی، ارسال و دریافت ایمیل، بازی آنلاین، بارگیری محتوای مختلف و کلیه فعالیت‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنید، در استفاده شما نقش دارد؛ خوشبختانه سیستم‌عامل اندروید دارای این قابلیت است که میزان مصرف اینترنت شما را به تفکیک میزان سهم هر برنامه نمایش می‌دهد.

کافی است این مراحل را طی کنید:
1- به بخش setting یا تنظیمات گوشی بروید.
2- گزینه Data usage یا مصرف داده را انتخاب کنید.
3- گزینه Mobile Data یا داده‌های موبایل را فعال کرده و میزان مصرف خود را با تنظیم بازه زمانی مشاهده کنید.
4- پس از مشخص کردن بازه زمانی، می‌توانید لیست برنامه‌های استفاده‌شده از دیتای موبایل را به‌صورت نمودار ببینید.

اینترنت،موبایل، سایت داخلی، ایسنتاگرام

دقت کنید که در میان استفاده‌های روزانه از دیتای موبایل، نرم‌افزار اینستاگرام، مشاهده آنلاین فیلم، بازی‌های آنلاین، فیلترشکن، ارسال یا آپلود فایل در شبکه‌های مجازی بیشترین حجم را از اینترنت شما می‌گیرد.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث زود تمام شدن حجم اینترنتان شود، به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزارهای نصب‌شده روی دستگاه شما است.

برای غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار لازم است گام‌های زیر را دنبال کنید:
-اپلیکیشن play store را درگوشی خود باز کنید.
- منوی 3 نقطه بالای اپلیکیشن را بزنید.
- به قسمت setting یا تنظیمات بروید.
- Auto-update apps یا به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را بزنید.
- گزینه Do not auto-update apps یا برنامه‌ها به‌صورت خودکار آپدیت نشوند را انتخاب کنید.

اینترنت،موبایل، سایت داخلی، ایسنتاگرام

اینترنت کدام اپراتور بهتر است؟

خدمات اینترنتی با قیمت ماهانه، پوشش داده‌ها و سرعت در ارتباط است و تاکنون هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل عملکرد خوبی در زمینه پوشش و سرعت اینترنت داشته‌اند اما هیچ‌کدام از این سه اپراتور نتوانسته‌اند به پیروزی مطلق دست یابند.

طبق اطلاعات OpenSignal پوشش شبکه 4G ایرانسل و همراه اول تقریباً مشابه و بسیار گسترده‌تر از رایتل هستند



اگر از دارندگان سیم‌کارت هرکدام از این اپراتوها درباره پوشش دهی و سرعت اینترنتشان سؤال کنید، جواب‌های مختلفی می‌شنوید؛ درواقع گاهی در یک منطقه‌ی بدون آنتن می‌بینید که اینترنت برخی از اپراتورها به‌راحتی قابل‌دسترس است اما اینترنت همان اپراتور در یک منطقه با آنتن دهی خوب نسبت به سایر اپراتورها از پوشش دهی پایینی برخوردار است. با این تفاسیر اگر بخواهیم به‌صورت دقیق بگوییم که اینترنت کدام اپراتور بهتر است باید به اطلاعات به‌دست‌آمده از دو اپلیکیشن Speedtest (تست سرعت) و Open Signal (سیگنال باز) مراجعه کنیم. "طبق اطلاعات OpenSignal پوشش شبکه 4G ایرانسل و همراه اول تقریباً مشابه و بسیار گسترده‌تر از رایتل هستند. چنانچه در تصویر زیر هم می‌توانید پوشش شبکه 4G هر سه اپراتور را در شهرهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنید."

اینترنت،موبایل، سایت داخلی، ایسنتاگرام

کدام بسته‌های اینترنتی به‌صرفه‌تر است؟

اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به‌عنوان ارائه‌دهندگان اصلی خدمات اینترنت همراه، بسته‌های اینترنتی متنوعی را ارائه می‌دهند که مشترکان با توجه به میزان استفاده خود این بسته‌ها را انتخاب می‌نمایند. بسته‌های اینترنتی معمولاً از یک روز تا یک سال با حجم‌های محدود و نامحدود ارائه می‌شوند. معمولاً 10 گیگابایت برای افرادی که استفاده محدود از اینترنت دارند، کافی است. ما با توجه به نیاز شما بهترین و مقرون‌به‌صرفه ترین بسته‌های اینترنتی را پیشنهاد می‌کنیم:

بهترین بسته‌های اینترنت برای افراد کم‌مصرف

بسته‌های مقرون‌به‌صرفه همراه اول

مهلت استفاده  حجم بسته  قیمت  خرید با کد دستوری
 یک‌ماهه  10 گیگابایت (با 1 گیگابایت از 6 صبح تا 12 ظهر)  29400 تومان  ستاره 100 ستاره 250 مربع
 یک‌ماهه  15 گیگابایت (با 1.5 گیگابایت از 6 صبح تا 12 ظهر)  36900 تومان  ستاره 100 ستاره 251 مربع
 دوماهه  18 گیگابایت  54000 تومان  ستاره 100 ستاره 413 مربع
 سه‌ماهه  16 گیگابایت  44000 تومان  ستاره 100 ستاره 423 مربع
 سه‌ماهه  25 گیگابایت  64000 تومان  ستاره 100 ستاره 424 مربع
 سه‌ماهه  35 گیگابایت  79000 تومان  ستاره 100 ستاره 425 مربع
 شش‌ماهه  20 گیگابایت  59000 تومان  ستاره 100 ستاره 441 مربع
 یک‌ساله  70 گیگابایت  159000 تومان  ستاره 100 ستاره 453 مربع

 

بسته‌های مقرون‌به‌صرفه ایرانسل

مهلت استفاده حجم بسته قیمت خرید با کد دستوری
یک‌ساعته 1 گیگابایت (از ساعت 8 صبح تا 2 بامداد روز بعد) 2000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 6 ستاره 1 مربع
یک‌ساعته 2 گیگابایت (از ساعت 8 صبح تا 2 بامداد روز بعد) 3000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 6 ستاره 2 مربع
یک‌ساعته 3 گیگابایت (از ساعت 8 صبح تا 2 بامداد روز بعد) 4000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 6 ستاره 3 مربع
یک‌ماهه

10 گیگابایت (با 1 گیگابایت از 6 صبح تا 12 ظهر) 29500 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 3 مربع
سپس شماره‌گیری 21
یک‌ماهه 10 گیگابایت (فقط از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 8000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 3 مربع
سپس شماره‌گیری13
یک‌ماهه 10 گیگابایت (فقط از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر) 9000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 3 مربع
سپس شماره‌گیری 11
یک‌ماهه 30 گیگابایت (فقط از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 9000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 3 مربع
سپس شماره‌گیری 9
دوماهه 20 گیگابایت 60000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 4 مربع
سپس شماره‌گیری 4
سه‌ماهه 18 گیگابایت 47000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 1 ستاره 3 مربع
سه‌ماهه 24 گیگابایت 58000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 1 ستاره 4 مربع
شش‌ماهه 36 گیگابایت 95000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 2 ستاره 2 مربع
شش‌ماهه 48 گیگابایت 115000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 2 ستاره 3 مربع
یک‌ساله 30 گیگابایت 90000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 3 ستاره 1 مربع
یک‌ساله 48 گیگابایت 120000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 3 ستاره 2 مربع
یک‌ساله 72 گیگابایت 155000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 4 ستاره 3 ستاره 3 مربع

 

بسته‌های مقرون‌به‌صرفه رایتل

مهلت استفاده حجم بسته قیمت خرید با کد دستوری
یک روز 3 گیگابایت 9000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
پانزده روز 12 گیگابایت (فقط از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر) 5000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک ماه 12 گیگابایت (با 24 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 32500 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک ماه 24 گیگابایت (با 48 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 48800 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک ماه 20 گیگابایت (فقط از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 7000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک ماه 30 گیگابایت (فقط از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 10000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک ماه 40 گیگابایت (فقط از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 13000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
سه ماه 15 گیگابایت (با 15 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 42000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
سه ماه 21 گیگابایت (با 21 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 51000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
سه ماه 36 گیگابایت (با 36 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 77000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
شش ماه 42 گیگابایت (با 42 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 99000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
شش ماه 60 گیگابایت (با 60 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 125000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
شش ماه 100 گیگابایت (با 100 گیگابایت از ساعت 2 بامداد تا 7 صبح) 199000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک سال 36 گیگابایت (با 2000 دقیقه مکالمه درون شبکه) 99000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک سال 42 گیگابایت (با 2000 دقیقه مکالمه درون شبکه) 115000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک سال 74 گیگابایت 155000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک سال 200 گیگابایت 399000 تومان خرید از طریق سامانه 2020

 

بسته‌های اینترنتی نامحدود مقرون‌به‌صرفه

اگر از آن دسته مشترکینی هستید که مدام سروکارتان با اینترنت است و نمی‌خواهید نگران تمام شدن حجم اینترنتان باشید، از بسته‌های اینترنتی زیر استفاده کنید:

بسته اینترنتی نامحدود همراه اول

مهلت استفاده حجم بسته قیمت خرید با کد دستوری
یک‌روزه 20 گیگابایت (فقط 2 بامداد تا 7 صبح) 1900 تومان ستاره 100 ستاره 33211 مربع
یک‌روزه 50 گیگابایت (فقط 1 بامداد تا 11 صبح) 3900 تومان ستاره 100 ستاره 33212 مربع
هفت‌روزه 60 گیگابایت (فقط 2 بامداد تا 7 صبح) 4900 تومان ستاره 100 ستاره 33221 مربع
هفت‌روزه 150 گیگابایت (فقط 1 بامداد تا 11 صبح) 8900 تومان ستاره 100 ستاره 33222 مربع
یک‌ماهه 180 گیگابایت (فقط 2 بامداد تا 7 صبح) 9900 تومان ستاره 100 ستاره 33231 مربع
یک‌ماهه 450 گیگابایت (فقط 1 بامداد تا 11 صبح) 19900 تومان ستاره 100 ستاره 33232 مربع

 

بسته اینترنتی نامحدود ایرانسل

مهلت استفاده حجم بسته قیمت خرید با کد دستوری
یک‌ساعته نامحدود 900 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 6 ستاره 1 مربع
دوساعته نامحدود 1500 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 6 ستاره 2 مربع
سه‌ساعته نامحدود 2000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 6 ستاره 3 مربع
یک‌ماهه نامحدود 8500 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 3 مربع و سپس شماره‌گیری عدد 22
هفتگی نامحدود 4000 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 2 مربع و سپس شماره‌گیری عدد 12
یک‌روزه نامحدود 2500 تومان ستاره 555 ستاره 5 ستاره 1 مربع و سپس شماره‌گیری عدد 11

 

بسته‌های اینترنتی نامحدود رایتل

مهلت استفاده حجم بسته قیمت خرید با کد دستوری
نیم‌ساعته نامحدود – مصرف منصفانه 2.5 گیگابایت (فقط 2 بامداد تا 7 صبح) 500 تومان خرید از طریق سامانه 2020
نیم‌ساعته نامحدود – مصرف منصفانه 2.5 گیگابایت 2500 تومان خرید از طریق سامانه 2020
چهارساعته نامحدود – مصرف منصفانه 20 گیگابایت (فقط 2 بامداد تا 7 صبح) 2700 تومان خرید از طریق سامانه 2020
سه‌ساعته نامحدود – مصرف منصفانه 15 گیگابایت 6000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک‌روزه نامحدود – مصرف منصفانه 30 گیگابایت (فقط 6 صبح تا 12 ظهر) 2000 تومان خرید از طریق سامانه 2020
هفت‌روزه نامحدود – مصرف منصفانه 75 گیگابایت (فقط 6 صبح تا 12 ظهر) 7500 تومان خرید از طریق سامانه 2020
یک‌ماهه نامحدود – مصرف منصفانه 300 گیگابایت (فقط 3 بامداد تا 9 صبح) 15000 تومان خرید از طریق سامانه 2020

 

ترافیک یا حجم اینترنت چگونه محاسبه می شود؟

هرگونه استفاده از اینترنت از چت، مشاهده فیلم، بازکردن صفحه وب، ارسال و دریافت فایل، به روزرسانی و... همگی باعث کسر حجم اینترنت می شود. نحوه محاسبه به این صورت است که به عنوان مثال سرویس اینترنت با سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه با حجم 2 گیگابایت را در نظر بگیرید؛ در این سرویس شما می توانید در هر ثانیه حداکثر با سرعت 128 کیلو‌بیت در ثانیه دانلود کنید و زمانی که میزان ارسال و دریافت اطلاعات به 2 گیگابایت رسید، اینترنت شما قطع خواهد شد و نیاز به تمدید مجدد دارید.

آیا حجم مصرفی سایت‌های داخلی و خارجی متفاوت است؟

در استفاده از اینترنت دقت کنید که سایت‌های خارجی دو برابر سایت‌های داخلی حجم اینترنت شما را مصرف می‌کند و به عبارتی نرخ مصرف اینترنت از وب سایت‌های داخلی به صورت نیم بها محاسبه می‌شود؛ مثلا دانلود یک ویدیو از سایت آپارات که سرورهای آن داخل کشور است برای کاربر ارزان‌تر از دانلود همان ویدیو از سایت یوتیوب است.

چگونه تشخیص دهیم سایت‌ها با ترافیک داخلی محاسبه می‌شوند یا خارجی؟

ممکن است در طول روز عادت داشته باشید که سایت یا وب‌سایتی را چک کنید اما آن سایت با استفاده از سرورهای بین‌المللی حجم زیادی را از اینترنت شما مصرف می‌کند؛ برای آن که تشخیص دهید که چه سایت‌هایی در لیست سایت‌های با ترافیک داخلی قرار دارند، دو راه دارید:

راه اول- سایت موردنظر را در آدرس https://linkirani.ir/ وارد کنید.

راه دوم- در صورت استفاده از گوگل کروم و همین‌طور فایرفاکس افزونه IRI Url Checker را نصب کنید؛ در این صورت با وارد شدن به هر سایتی، در صورت نیم‌بها بودن سایت موردنظر ، آیکون افزونه به شکل یک تیک سبزرنگ تغییر می‌کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سایت http://farsi.khamenei.ir/ با دارا بودن تیک سبز با اینترنت داخلی و به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود اما سایت ایسنا با دارا بودن ضربدر نارنجی با اینترنت بین‌المللی محاسبه می‌شود.

اینترنت،موبایل، سایت داخلی، ایسنتاگرام
اینترنت،موبایل، سایت داخلی، ایسنتاگرام

 

برای صد ساله شدن باید نخست متولد شد

 

 

مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منبع: مجله HRT :
 
 
 
هیچ مدیر یا رئیسی نیست که دوست داشته باشد افراد نامناسبی را استخدام کند و زیردستانش، یکسری افراد نالایق و ضعیف باشند. از سوی دیگر، فرآیند فراخوان جذب نیرو، مصاحبه، گزینش و آموزش نیروهای جدید، فرآیندی پیچیده، طاقت‌فرسا و مملو از آزمون و خطاست که معمولا مدیران دل خوشی نسبت به این کار ندارند اما واقعیت آن است که هر مدیری باید این فرآیند را خیلی جدی بگیرد و نهایت دقت و تلاش خود را برای شناسایی و جذب و نگهداشت بهترین نیروهای انسانی‌اش مبذول دارد و اینجا همان جایی است که اغلب مدیران تازه‌کار و کم‌تجربه در آن دچار مشکل و چالش‌های جدی هستند چراکه بدون داشتن تجربه کافی در این زمینه و تمرین عملی فرآیند جذب نیروها نمی‌توان با اطمینان وارد این آزمون سخت و حساس شد و از آن سربلند بیرون آمد.
 
 
 

 

 

در این میان، بسیاری از مدیران تازه‌کار و حتی مدیران باسابقه دچار یکسری اشتباهات محاسباتی در زمینه جذب نیروها می‌شوند که ارتکاب آنها موجب می‌شود تا آنها در مراحل بعدی کارشان با افراد جذب شده دچار مشکلات پیش‌بینی نشده و گرفتاری‌های عدیده‌ای شوند و در نهایت نتوانند آنچنان که باید و شاید، دوران مدیریتی موفقی داشته باشند و شاید هم خیلی زود با نقش مدیریتی‌شان خداحافظی کنند. در ادامه به سه مورد از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین اشتباهات مدیران در هنگام برنامه‌ریزی و اجرای فرآیند جذب نیرو اشاره خواهد شد.

 

اشتباه اول: می‌خواهم افرادی کاملا شبیه خودم را جذب کنم

برخی از مدیران و مصاحبه‌گران شغلی، خواسته یا ناخواسته به‌دنبال یافتن و جذب کسانی هستند که کاملا شبیه خودشان باشند و مانند آنها فکر و عمل کنند. این اشتباه، عمدتا در بین مدیرانی اتفاق می‌افتد که فاقد معیارها و شاخص‌های استراتژیک و سیستماتیک برای مدیریت‌‌شان و همچنین برای آینده شرکت‌های تحت رهبری‌شان هستند. از نظر این مدیران و مصاحبه‌گران نابخرد، بهترین مصاحبه‌شوندگان و داوطلبان تصدی پست‌ها کسانی هستند که بیشترین شباهت و اشتراکات را با خود آنها داشته باشند و یک جور کپی برابر با اصل خودشان باشند.

این رویکرد از چند جهت کاملا اشتباه و زیان‌بار است؛ چراکه از یکسو افرادی که برای مدیری کاملا شبیه به خود کار می‌کنند پس از مدت کوتاهی به شدت احساس کسالت و بیهودگی می‌کنند چراکه چنین تیم کاری یکنواختی فاقد عنصر تنوع و تکمیل‌کنندگی بوده و نمی‌تواند بسیاری از پروژه‌ها را به خوبی به پیش ببرد. از سویی دیگر کارکنان زیردست مدیری که کاملا شبیه به آنهاست پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند که کار کردن با مدیری همسان و همسطح آنها بی‌فایده است و راهی برای ارتقا و پیشرفت آنها وجود ندارد. چنین کارکنانی خیلی زود به این نتیجه می‌رسند که چنین مدیری نمی‌تواند الگو و راهبر خوبی برایشان باشد؛ چراکه آنها به‌دنبال کسی می‌گردند که با آنها فرق کند و مسیر درست را به آنها نشان دهد. پس هیچ‌گاه در زمان جذب نیروهای جدید، به‌دنبال کسانی شبیه خودتان یا گذشته خودتان نباشید.

 

اشتباه دوم: ‌دنبال کسانی هستم که به جای من، کارهای سخت و تکراری را انجام دهند

این اشتباه در مقایسه با اشتباه شماره اول به مراتب خطرناک‌تر و زیان‌بارتر است چراکه هم باعث می‌شود تا مدیران به نوعی از مسوولیت‌های ذاتی خود شانه خالی کنند و هم انجام کارهای بیهوده و تکراری را به گردن نیروهای توانمند خود می‌اندازند و با این فرصت‌سوزی، ضربه مهلکی به کارکنان و کل مجموعه تحت‌رهبری‌شان وارد می‌کنند. اگر مدیری در زمان جذب نیرو فقط به این فکر باشد که کسانی را پیدا کند که حاضر باشند کارهای یکنواخت و خسته‌کننده را به جای او انجام دهند به‌طور حتم فرآیند جذب موفقی را پشت سر نخواهند گذاشت.

این اشتباه هنگامی ابعاد خطرناک‌تری به خود می‌گیرد که مدیران به‌دنبال افرادی باشند که بتوانند به جای آنها «کارهای مزخرف» را انجام دهند. به‌عنوان مثال، مدیری را در نظر بگیرید که به دلایل گوناگون نمی‌خواهد به زیردستانش بگوید که کمتر برای شرکت خرج‌تراشی کنند یا می‌خواهد چند نفر از کارکنان را تحت فشار بگذارد یا اخراج کند اما نمی‌خواهد به‌طور مستقیم این کار را انجام دهد و به همین دلیل به‌دنبال جذب فرد یا افرادی است که بتوانند و حاضر باشند این کار را به جای او انجام دهند. پرواضح است که جذب چنین نیروهای بی‌هویت و فاقد قدرت خود کارآمدی  می‌تواند برای هر شرکت و سازمانی یک فاجعه تمام‌عیار باشد چراکه این اقدام، نه مدیریت است و نه رهبری و فراست بلکه یک نوع سودجویی و سوء‌استفاده از افراد است و بس، که به‌طور حتم به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

 

اشتباه سوم: ‌دنبال جذب کسانی هستم که مطیع محض اوامر من باشند

اگر شما هم جزو آن دسته از مدیران هستید که خود را عقل‌کل می‌دانند و معتقدند که باید کسانی را جذب کرد که حرف‌گوش‌کن باشند و خیلی خوب بتوانند دستورات داده شده را انجام دهند، بدانید که به شدت دراشتباهید. واقعیت آن است که در هر تیم کاری موفقی، طیف متنوعی از افراد باید حضور داشته باشند که هر کدام در زمینه خاصی دارای استعداد، تجربه و توانایی هستند و قادرند حتی بهتر از مدیر مافوق‌شان یکسری کارها را انجام دهند. بنابراین مدیران نباید به هیچ عنوان از جذب استعدادهایی توانمندتر از خودشان هراس داشته باشند و به جذب افرادی دست و پا بسته و کم‌توان بسنده کنند که فقط گوش‌شنوا دارند و نه زبانی برای صحبت کردن.بنابراین همیشه در زمان جذب نیروهای جدید سعی کنید کسانی را جذب کنید که شبیه شما نباشند، شما را به چالش بکشند، جور دیگری فکر کنند، آنچه شما نمی‌دانید را به شما بگویند، خودکارآمدی بالایی داشته باشند و یکسری از کارها را حتی بهتر از شما انجام دهند.

 

 شش ویژگی ممتاز حضرت معصومه(س) برای زنان مسلمان

 

 

 

همواره حضرت معصومه(س)، به عنوان الگویی که ویژگی‌های کاربردی دارند مطرح شده‌ است. عالمه بودن و همراهی ایشان با امام زمان خود، از نکات ارزنده شخصیتی ایشان است که نه تنها ایشان را برای دختران جامعه الگو می‌سازد، بلکه مردان نیز در ولایت‌مداری باید از ایشان الگوبرداری کنند.
 
 
 
نویسنده : مهری هدهدی
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
ادیب یزدی

 

 

همه انسان‌ها نیاز به الگو دارند تا در بزنگاه‌های زندگی مسیر اصلی خود را گم نکنند. ضرورت داشتن الگویی که چراغ راه ما باشد، در عصر حاضر بیشتر احساس می‌شود. ما شیعیان معتقدیم اهل‌بیت و فرزندان آن‌ها بهترین راهنما و الگو برای هدایت هستند که می‌توانند، در تهاجمات فرهنگی، پناهگاه خوبی برای حفظ ارزش‌هایمان باشند. 

به همین جهت تبیان در سالروز وفات حضرت معصومه(س) با حجت‌الاسلام ادیب یزدی، روحانی سرشناس و خوش‌بیان کشور، پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) که می‌تواند الگو و سرمشقی برای مسلمانان به ویژه دختران و زنان قرار گیرد، گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

تبیان: خیلی می‌شنویم که حضرت معصومه(س) می‌تواند الگویی برای دختران و زنان باشند، اما کمتر این موضوع مورد بحث قرار گرفته و هنوز ابعاد شخصیتی حضرت شناخته شده نیست. به نظر شما چه ویژگی‌هایی در شخصیت حضرت معصومه(س) بود که می‌شود ایشان را به عنوان الگو و سرمشق معرفی کرد؟
همواره حضرت معصومه(س)، به عنوان الگویی که ویژگی‌های کاربردی دارند مطرح شده‌ است. علما و مراجع بسیاری در مقابل ایشان زانوی ادب زده و دست به دامان کرم ایشان شده‌اند. شخصیت والای ایشان سبب شده که بعد از امام رضا(ع) برترین فرزند امام کاظم(ع) شناخته شوند. عالمه بودن و همراهی ایشان با امام زمان خود، از نکات ارزنده شخصیتی ایشان است که نه تنها ایشان را برای دختران جامعه الگو می‌سازد، بلکه مردان نیز در ولایت‌مداری باید از ایشان الگوبرداری کنند.

1- فعالیت علمی

عالم بودن حضرت معصومه(س) یکی از ویژگی‌های کاربردی ایشان می‌باشد. برخی اینگونه جلوه می‌دهند که اسلام با علم‌آموزی زنان موافق نیست حال آنکه زنانی در اهل بیت بودند که عالمه بوده و فعالیت‌های علمی انجام می‌دادند. درباره علم حضرت معصومه(س) نیز نکاتی در تاریخ ثبت شده است. در زمانی که امام موسی کاظم(ع) در زندان بودند، بسیاری از علما، مراجع و دانشمندان نزد حضرت معصومه(س) ‌آمده و سوالات خود را می‌پرسیدند و حضرت به مشکلات علمی مراجعان پاسخ می‌دادند.  

متاسفانه دیده می‌شود در فضای مجازی برخی از زنان از اهداف و چارچوب خارج و مرتکب گناه شده، با نامحرم راحت گفتگوهای نابجا دارند. در همین جا از بانوان مسلمان تقاضا می‌کنم عفت و نجابت حضرت معصومه (س) را الگوی خود قرار داده و مرتکب گناه نشوند

زمانی که امام رضا(ع) قصد رفتن به مرو را کردند؛ علما و فرهیختگان نزد امام آمده و گفتند از این پس سوالات علمی خود را از چه کسی بپرسیم؟ امام حضرت فاطمه معصومه(س) را معرفی کرده و فرمودند در نبود من معصومه پاسخگوی سوالات شما می‌باشد و اینگونه بود که امام رضا(ع) ایشان را تایید کردند.

2- صبر و امیدواری و شناخت هدف

حضرت معصومه(س) تمام دوران کودکی و نوجوانی خود را در فراق پدر گذراند. در حالی که می‌دانست پدر در زندان است و تحت شکنجه‌های متعدد قرار می‌گیرد؛ ولی صبر و بردباری و امیدواری که در وجود ایشان بوده از شگفتی‌هاست چون حضرت معصومه(س) با پدر ارتباط بسیار عمیق و جانانه‌ای داشت و تحمل و صبر ایشان ستودنی است، هرگز در زندگی امید خود را از دست ندادند. ایشان در هر شرایطی هدف و مقصد را می‌شناختند و در جهت رسیدن به مقصد، هر بلایی را به جان می‌خریدند. اگر انسان در زندگی هدف داشته باشد سخت‌ترین مسائل هم که برایش پیش بیاید مقاومت می‌کند بلکه مقاوم‌تر می‌شود و به هدف بیشتر معتقد می‌شود. آنچه در زندگی حضرت معصومه(س) حرف اول را می‌زند هدف شناسی ایشان است. یعنی حضرت در زندگی ۲۸ ساله خود کاملاً می‌دانستند دنبال چی هستند و هدف معلوم و معین بود و از این شاخه به آن شاخه نمی‌پریدند. اینگونه نبودند که یکبار افراط کنند و یکبار تفریط. با یک حرکتی بر مبنای شناخت مقصد و هدف با طراحی متعادل بر مبنای آموزه‌های امام معصوم(ع)، مراحل مختلف مبارزه و رسیدن به مقصد را گذراندند.

3- فعالیت سیاسی و اجتماعی

ویژگی بارز دیگر این بانوی بزرگوار، فعالیت‌های سیاسی ایشان بوده است. پس از اینکه امام رضا(ع) به مرو آمدند، حضرت معصومه(س) ۹ ماه بیشتر در مدینه نماندند و به همراهی برادران و برادرزاده‌های خود به سمت مرو رهسپار شدند. در این هنگام ایشان هدف از هجرت را یاری رساندن به امامِ زمان خود مطرح کردند. 

حضرت معصومه(س) خود را فدای حقیقت ولایت کرده و در رابطه با دو امام عصر خود، یعنی پدر و برادر، تمکین داشته و تسلیم مطلق بودند و از ایشان الگوبرداری می‌کردند

ایشان در این مسیر مجاهدت فراوانی داشتند که در تاریخ ثبت شده است. از جمله این که در مسیر دچار درگیری جدی با نظامیان عباسیان شده و در این درگیری 5 برادر خود و تعدادی از برادرزاده‌های خود را از دست دادند. حضرت در هجرت ترویجی و تبلیغی خود، در تثبیت امامت حضرت رضا(ع) در مقابل واقفیه نیز نقش بسزایی ایفا کردند. برخی علت ازدواج نکردن حضرت را نبود کفو برای انتخاب همسر دانسته‌اند اما بنده خیلی این نظریه را قبول ندارم چرا که با سنت پیامبر و اهل بیت(ع) تناسب ندارد. به نظر من چون حضرت معصومه(س) دائم در مبارزات و مجاهدت با دستگاه ظلم بنی‌عباس بودند؛ و از طرفی عمر حضرت در 28 سالگی به اتمام می‌رسد، فرصتی برای ازدواج نیافتند.

4- پایبندی به خانواده

ویژگی دیگر حضرت معصومه(س) پایبندی به خانواده بود که در جامعه امروز خود بسیار به آن نیازمندیم. حضرت از کودکی با وجود عدم حضور پدر، و با وجود سختی‌های بسیار در خانواده، همواره در کنارشان بوده و در بزرگسالی به جهت یاری رساندن به برادر خود امام رضا(ع) و دلتنگی برای ایشان، به ایران مهاجرت کرده و هرگز خانواده را تنها نگذاشتند.
 

5- ولایت‌پذیری ایشان

حضرت تسلیم ولایت امامِ زمان خود بود و از فدا شدن در راه ولایت باکی نداشت. چه در زمان موسی بن جعفر(ع) و چه در زمان امامت حضرت رضا(ع) که در تثبیت امامت امام رضا(ع) در مقابل واقفیه نقش بسزایی ایفا کرد. چرا که فرقه واقفیه هفت امامی بودند و معتقد بودند با شهادت امام موسی کاظم(ع) امامت خاتمه یافته است. ولی حضرت معصومه(س) برای تثبیت امامت حضرت رضا(ع) تلاش بسیاری کردند که نشات گرفته از ولایت‌پذیری ایشان بوده است. حضرت معصومه(علیهاالسلام) خود را فدای حقیقت ولایت کرده بودند و در رابطه با دو امام عصر خود، یعنی پدر و برادر، تمکین کرده و تسلیم مطلق بودند. و از ایشان الگوبرداری می‌کردند. در این عصر هم امام زمان(عج) هستند که ما می‌توانیم منویات امام زمان(عج) را کسب کرده و اهداف آقا را بشناسیم.

6- عفت و نجابت

نام حضرت، "فاطمه" بود، اما به دلیل عفت و نجابت و پاکی "معصومه" لقب گرفته‌اند. این صفت در بین زنان مسلمان زمان ما، کمی رنگ باخته است و برخی سیر قهقرایی داشته و در رعایت احکام حجاب و ارتباط با نامحرم، دچار شک و تردید شده‌اند که البته نشانگر عدم ثبات و نداشتن هدف است. به عنوان مثال متاسفانه دیده می‌شود در فضای مجازی برخی از زنان از اهداف و چارچوب خارج و مرتکب گناه شده، با نامحرم راحت گفتگوهای نابجا دارند. در همین جا از بانوان مسلمان تقاضا می‌کنم عفت و نجابت حضرت معصومه(س) را الگوی خود قرار داده و مرتکب گناه نشوند. بعد از حضرت زهرا(س) از جهت مقام علمی و عصمت و حضرت زینب(س) در مقام مجاهدت، بزرگان و اهل تحقیق حضرت فاطمه معصومه(س) را بانوی تراز عالم اسلام و دنیای شیعه می‌شناسند. ایشان چنان زندگی هدفمند و شکوهمند و با نورانیتی داشتند که می‌تواند برای خانواده‌ها، مورد توجه قرار گرفته و از زندگی این بزرگوار نور بگیرند.

آیا حضرت معصومه(علیهاالسلام) مقام شفاعت دارند؟

 

 

 

بر طبق عقیده شیعیان (و حتی اهل سنت)، در فردای قیامت، با شفاعت کسانی که در درگاه خدا قرب و مقامی دارند، خیلی از گناهکاران، نجات پیدا می کنند؛ یکی از کسانی که مقام شفاعت را داراست؛ حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) است ...

 

سید حسین سیدی- کارشناس حوزه/ بخش قرآن تبیان

حضرت معصومه، شفاعت، کریمه، قم

 

مقام حضرت معصومه (سلام الله علیها)

یکی از کسانی که مقام شفاعت را داراست؛ حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) است؛ ولی فرقه ضاله وهابیت که منکر شفاعت غیر خدا هستند و آن را شرک می دانند (در حالی که نیست) [1] ، شفاعت این بانوی گرانقدر را هم منکر هستند [2] البته شفاعت هر کسی، من جمله کریمه اهلبیت (سلام الله علیها) هم بدون حساب و کتاب نیست.

در قرآن کریم در مورد شفاعت می خوانیم: «یَوْمَئذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَانُ وَ رَضىِ‏ لَهُ قَوْلا[طه/109] در آن روز (درباره اسقاط یا تخفیف كیفر و یا ترفیع مقام) شفاعت كسى سودى نبخشد جز آن كه خداوند رحمان او را اذن دهد و گفتارش را بپسندد (همانند انبیا و فرشتگان و صالحان). [3]

یکی از کسانی که مقام شفاعت را داراست؛ حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) است؛ ولی فرقه ضاله وهابیت که منکر شفاعت غیر خدا هستند و آن را شرک می دانند (در حالی که نیست) [1] ، شفاعت این بانوی گرانقدر را هم منکر هستند [2] البته شفاعت هر کسی، من جمله کریمه اهلبیت (سلام الله علیها) هم بدون حساب و کتاب نیست

حضرت معصومه (سلام الله علیها) یکی از آن صالحات است که مقام شفاعت را داراست؛ زیرا ایشان یکی از دوستداران و ارادتمندان مولا علی (علیه السلام) بوده است؛ چنانکه مولا امیرالمومنین می فرماید: « لَنَا شَفَاعَةً وَ لِأَهْلِ‏ مَوَدَّتِنَا شَفَاعَةً [4] ما شفاعت می‌کنیم و دوستان ما نیز مقام شفاعت دارند.»

امام صادق (علیه السلام) درباره مقام شفاعت کریمه اهلبیت می فرماید: «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتِیَ الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ[5] با شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تمام شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

شکی نیست همانطور که خدا به افراد گزینش شده، اجازه شفاعت می دهد، افراد شفاعت شده هم باید دارای استانداردها و شرایط مناسبی باشند.

وظیفه ما برای برخورداری از شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) 

درباره حضرت معصومه (سلام الله علیها) از قول امام رضا (علیه السلام) می خوانیم: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ» [6] کسی که فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای او است.»

آن بانوی شایسته، برای دیدن امام زمان خویش، راه خراسان را در پیش گرفت و در این راه سختی ها و مرارتهایی کشید و دست آخر هم بر اثر همان سختی ها از دنیا رفت؛ ما اگر بخواهیم نسبت به آن بانوی ارجمند «عارفا بحقها» باشیم، بباید ببینیم  چقدر، درد  دین و معارف اسلامی داریم و تا چه حدی پای دین و ارزشهایش هستیم؛ خدا نکند که بفرمایش امام حسین (علیه السلام) تا وقتی روزگارمان بر وفق مراد باشد و دنیای ما تأمین باشد، از خوبی دین بگوییم. [7]  چنانکه خداوند می فرماید: «اما انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمایش، اكرام مى‏كند و نعمت مى‏بخشد (مغرور مى‏شود و) مى‏گوید: پروردگارم مرا گرامى داشته است* و اما هنگامى كه براى امتحان، روزیش را بر او تنگ مى‏گیرد (مأیوس مى‏شود و) مى‏گوید: «پروردگارم مرا خوار كرده است!» [8]

هنگامی که این نکات گفته شده در آیات فوق، با حال ما مطابقت داشته باشد، معلوم می شود که تا رسیدن به حد مطلوب (از نظر دین) فاصله داریم.

درباره حضرت معصومه (سلام الله علیها) از قول امام رضا (علیه السلام) می خوانیم: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛ کسی که فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای او است»

خلاصه ما باید آموزه های دینی را درزندگی خود پیاده کنیم و بعداً انتظار شفاعت از اهلبیت و کریمه اهلبیت را داشته باشیم. «مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ الْكِتَابِ وَ النَّبِیِّنَ وَ ءَاتىَ الْمَالَ عَلىَ‏ حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْیَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائلِینَ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتىَ الزَّكَوةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَ الصَّابرِینَ فىِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُوْلَئكَ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ [بقره/177] كسى كه به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و كتاب (آسمانى) و پیامبران، ایمان آورده و مال (خود) را، با همه علاقه ‏اى كه به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسكینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق مى‏كند، نماز را برپا مى‏دارد و زكات را مى‏پردازد و (همچنین) كسانى كه به عهد خود- به هنگامى كه عهد بستند- وفا مى‏كنند و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى‏دهند؛ اینها كسانى هستند كه راست مى‏گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزكاران» 

در آیه بالا از انفاق و زکات و دستگیری از نیازمندان سخن به میان آمده است که این صفات آدمی، حکایت از دست کریمانه دارد؛ صفتی که حضرت معصومه (سلام الله علیها) را با آن می شناسیم.

دست کریمانه داشته باشیم

حضرت معصومه (سلام الله علیها) را به عنوان کریمه اهلبیت می شناسیم؛ ما اگر بخواهیم نسبت به آن بانوی ارجمند «عارفا بحقها» باشیم، باید در کمک کردن به فقیران و نیازمندان کوتاهی نکنیم؛ یکی از راه های کمک کردن به فقیران جامعه خمس و زکات است. ارادتمندان و مشتاقان کریمه اهلبیت، باید نسبت به خمس و زکات واجب خود (در صورت توانایی) کوتاهی نکنند.

خدا نکند در همسایه ی ما، افراد فقیری باشند و ما بتوانیم از آنها دستگیری کنیم، ولی ...

سخن از خمس و زکات به میان آمد، در بسیاری از آیات قرآن، وجوب زکات و نماز با هم آمده است. [9] اتفاقاً در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که بی ربط به بحث ما (شفاعت) نیست، در باره اهتمام به نماز، می خوانیم: «بى‏گمان شفاعت‏ ما به كسى كه نمازش را كوچك و سبك بشمارد نخواهد رسید.» [10]

سخن آخر

طبق حدیث امام صادق (علیه السلام) شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) شامل حال تمام شیعیان می شود؛ ولی ما شیعیان باید بدانیم که آن بانوی ارجمند، برای دیدار امام زمانش (امام رضا) سختیها و رنجهایی را به جان خرید؛ ما هم باید درد دین داشته و ونسبت به شناخت و محبت اهلبیت و  انجام فرائض دینی اهتمام داشته باشیم تا به شفاعت آن بانوی ارجمند برسیم.

 


 

پی نوشت ها:

1ــ خبر گزاری رسا

2ـــ سایت ادیان

3ــ ترجمه مشکینی، ص319

4ــ بحار الأنوار، ج‏10، ص 103 

5ــ بحارالانوار 57 ص228

6ــ بحارالانوار، ج 102، ص 2660

7ــ «مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است، تا وقتی که دنیایشان تأمین است حرف دین را میزنند، اما وقتی که بلا وگرفتاری در زندگی آنها وارد شد، معلوم می شود که دین داران واقعی کمند.» (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏75، 117)

8ــآیات 15 و 16 فجر

[9] به عنوان نمونه آیات 43 و83 و 110 بقره 

9ــ ادب حضور (ترجمه فلاح السائل) ، ابن طاووس حلی، ص 228

صفحه47 از365