ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
rezas

rezas

پنج شنبه, 16 شهریور 1396 13:53

بایدهای پولی قبل از مرگ

ویژهنامه دنیای اقتصاد - شماره 4139- 1396/06/16  
 
 
بایدهای پولی قبل از مرگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فکر کردن به این چیزها ممکن است دشوار باشد؛ اما اگر اتفاقی برای شما بیفتد، سر و سامان داشتن امور مالی خانواده، روزهای دشوار را کمی ساده‌تر می‌کند. شما باید تضمین کنید که اسناد شما در جایی امن هستند که عزیزانتان می‌توانند آنها را پیدا کنند. آنها باید بدانند شما چه دارایی‌هایی دارید و وضعیت بیمه‌تان چگونه است. در زیر چند توصیه را برای حفاظت از افراد مهم زندگی‌تان می‌خوانید.

 

حساب‌های بانکی و دارایی‌ها را چک کنید

آیا اگر فوت کنید، شریک زندگی شما به حساب‌های بانکی‌تان دسترسی دارد؟ اگر مطمئن نیستید، این موضوع را با بانک خود چک کنید؛ چراکه ممکن است آنها تنها اجازه دسترسی به حساب‌های مشترک را بدهند. اگر حساب‌ها تنها به اسم شما هستند، خانواده شما چطور به پول دسترسی خواهند داشت؟ آیا برای مخارج مراسم، پولی در اختیار هست که بیشتر از یک نفر به آن دسترسی داشته باشند؟ دارایی‌های خود را مرور کنید و ببینید که هر کدام دقیقا به چه کسی می‌رسد. برای مثال، اگر مالک ملکی هستید که در آن با کسی شراکت دارید، آن ملک ممکن است در صورت فوت شما مستقیما به شریک شما برسد. با این همه، در برخی کشورها ملکی که تکلیف آن در وصیت‌نامه مشخص نشده باشد، به دولت می‌رسد.

 

بیمه عمرتان را بازبینی کنید

اگر در زندگی شما کسانی هستند که به لحاظ مالی به شما وابستگی دارند، کسانی از قبیل شریک زندگی یا فرزند، داشتن بیمه عمر راهی است برای مطمئن شدن از اینکه در صورتی که اتفاقی برای شما بیفتد، نیازهای مالی آنها برآورده خواهد شد. بیمه عمر در صورتی که شما فوت کنید، مبلغی را به خانواده یا هر کسی که شما تعیین کرده باشید، پرداخت می‌کند. این پول می‌تواند وام مسکن یا بدهی‌های شخصی شما را پوشش دهد یا برای وابستگان به شما درآمدی را فراهم کند. همچنین بیمه‌هایی برای شرایطی وجود دارد که در آن شخص در پی حادثه‌ای به‌طور کامل یا جزئی معلول می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد و بیمه‌ای نداشته باشید، نه تنها درآمد خود را از دست می‌دهید، بلکه هزینه‌های زیادی را هم باید متحمل شوید. در انتخاب افرادی که پول بیمه عمر شما را انتخاب می‌کنند، دقت کنید. در وضعیت‌های خاص مثل زمانی که از همسر خود جدا شده‌اید یا فرزند شما بالغ است و زندگی مستقلی دارد، باید دقت بیشتری به خرج دهید. همین طور در برخی کشورها از ارث  الیات گرفته می‌شود که باید به آن نیز توجه کنید.

 

همسرتان را درگیر مسائل کنید

اگر شریک زندگی شما درگیر مسائل مالی نیست، سعی کنید او را درگیر کنید. او را به حسابدار، مشاور مالی، وکیل یا هر شخص دیگری که لازم است و به شما در مدیریت مسائل مالی شما کمک می‌کند، معرفی کنید. اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، می‌توانید شریک زندگی خود را به ملاقات‌های رودرروی خود ببرید تا او با افرادی که با آنها سر و کار دارید و موقعیت مکانی شما و آنها آشنا شود. اگر بنا باشد اتفاق غیرمنتظره‌ای برای شما بیفتد، همسر شما باید دست کم ایده‌ای کلی از دارایی‌ها و تعهدات مالی شما و کسانی که به مدیریت مسائل مالی شما کمک می‌کنند، داشته باشد. اگر شما خود، تمام مسائل مالی را رتق و فتق می‌کنید، جزئیات مسائل را در جایی نگه دارید. گذرواژه‌ها را در این اسناد نگذارید.

 

وصیت نامه بنویسید و آن را به‌روز کنید

داشتن یک وصیت‌نامه معتبر تضمین می‌کند که دارایی‌های شما به کسانی می‌رسد که شما می‌خواهید. همچنین می‌توانید شخص معتمدی را انتخاب کنید که در صورتی که شما توانایی ذهنی خود را از دست دادید، به شما برای چنین اموری کمک کند. بهتر است وصیت‌نامه خود را به‌صورت منظم یا هرزمانی که شرایط شما تغییر می‌کند، مرور کنید. از رویدادهایی که وصیت نامه شما را نامعتبر می‌کند، آگاه باشید. مثلا در برخی کشورها ازدواج مجدد می‌تواند وصیت‌نامه را نامعتبر کند؛ اما طلاق چنین نمی‌کند. وصیت‌نامه همچنین می‌تواند تعیین کند که مسوولیت حقوقی فرزندان شما در صورت مرگ شما با چه کسی است. فرد معتمد در این موارد کسی است که می‌دانید فرزند شما را مانند خود شما بزرگ خواهد کرد و ظرفیت مالی و احساسی لازم را نیز برای این مسوولیت دارد.

 

از اسناد خود محافظت کنید

برای اینکه مطمئن شوید که شخص مورد نظر شما به راحتی می‌تواند به تمام اطلاعات مالی شما دسترسی داشته باشد، پرونده‌ای داشته باشید که دارایی ها، تعهدات، بیمه‌های شما و دیگر اطلاعات مالی را شامل شود. این پرونده باید شامل تمام جزئیات شود: موسسه مالی، شماره حساب و نام حساب، شماره بیمه و نوع بیمه و هر اطلاعات دیگری که ممکن است به کار بیاید. این پرونده‌ها باید به‌روز باشد. از اسناد هم اصل و هم کپی الکترونیک آن را داشته باشید. این اسناد باید فقط برای شخص مورد نظر شما قابل دسترسی باشد. خلاصه اینکه یک نابسامانی مالی از خود به جا نگذارید. برنامه‌ریزی کنید و همه چیز را ثبت کنید تا عزیزانتان هنگامی که شما نیستید، درد کمتری متحمل شوند.

پنج شنبه, 16 شهریور 1396 12:59

هوشمندسازی خدمات نمای خیابانی گوگل

  تاریخ چاپ:1396/06/16 بازدید:239بار کد خبر: DEN-1115507

 

 

فارس: گوگل بعد از هشت سال از دوربین‌های هوشمند و به‌روزشده در خدمات نمای خیابانی خود بهره گرفته تا عکس‌های بهتری از خیابان‌های شهرهای مختلف در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. دوربین‌های قبلی برای عکسبرداری از خیابان‌ها به منظور نمایش در سرویس نمای خیابانی بسیار بزرگ بوده و روی سقف خودروها نصب می‌شدند. اما دوربین‌های جدید که از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌گیرند هم دقت بسیار بیشتری دارند و هم تصاویری با وضوح و شفافیت بالاتر را به ارمغان می‌آورند. این دوربین‌ها هم روی سقف خودروها نصب می‌شوند و مجهز به حسگرهای قدرتمند 20مگاپیکسلی هستند، آنها قبلا برای شکار تصاویر 360درجه مجهز به 15لنز بودند که حالا این رقم به هفت لنز کاهش یافته است. در این مجموعه دو دوربین هم برای شکار تصاویر فوق دقیق یا HD به کار می‌روند. هوشمندسازی این سیستم به آن معناست که بعد از عکسبرداری از هر خیابان شناسایی اسامی هر خیابان و شماره پلاک و دیگر اطلاعات مربوط به هر خیابان به‌طور خودکار صورت می‌گیرد و این اطلاعات به پایگاه داده‌های گوگل افزوده می‌شوند. این نرم‌افزار حتی قادر به شناسایی لوگو و اسامی موسسات تجاری نیز هست. گوگل می‌گوید این نرم افزار هوش مصنوعی در آینده باز هم به روز خواهد شد تا بتواند انواع فروشگاه‌های موجود در یک خیابان را بر مبنای ظاهر و دیگر مشخصات ظاهری شناسایی کند.

چهارشنبه, 15 شهریور 1396 16:40

تطهیر فرقه برای یک لقمه نان!

 

 


جشن بهایی شدن مسیح

 

تلاش برای تطهیر فرقه ضاله توسط مسیح علی نژاد در دورهمی بهاییان با تعریف و تمجید این فرد معلوم‌الحال انجام شد.

به گزارش دیده بان، مسیح علی نژاد ازجمله افرادی است که با اقدامات مقرضانه خود نه‌تنها در داخل کشور بلکه در خارج هم فرجامی نداشته است. به‌نحوی‌که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان دربه‌دری این فرد را در کانال‌هایی که علی نژاد در آن‌ها رؤیای موفقیت خود را دنبال می‌کرد، پیدا نمود.

کانال‌هایی که یکی پس از دیگری مسیح علی نژاد را طرد کرده و با اخراج نمودن او، بی‌کفایتی این فرد را در انجام کارها نشان دادند.

با این تفاسیر و درزمانی که علی نژاد درمانده از این وضعیت بود، فرقه بهاییت را بهترین گزینه برای گذران زندگی خود انتخاب کرد تا باتحمل چنین خفت و خواری بزرگی بتواند روزگار خود را سپری کند.

پرواضح است فرقه بهاییت آخرین موقعیت برای این فرد بوده و با این وضعیت مسیح علی نژاد باید تمام تلاش خود را برای جلب رضایت تشکیلات انجام دهد.

لازم به ذکر است که در ابتدا به‌صورت غیرمستقیم این فرد از بهاییت حمایت می‌کند و در گزارش‌هایی در شبکه وابسته به تشکیلات (من و تو) فعالیت می‌کند. اما به‌تازگی در دورهمی بهاییان مسیح علی نژاد خدمات خود را به بهاییت آشکارتر نموده و از قرار گرفتن در آغوش بهاییت ابراز خشنودی می‌کند و بهایی شدن خود را در کنار دیگر اعضای فرقه جشن می‌گیرد.

در همین مراسم علی نژاد برای تملق‌گویی و تکمیل خوش‌خدمتی خود به این فرقه صهیونیستی، در توجیه نجس بودن بهاییان چنین می‌گوید که این موضوع نتیجه کار کردن بر روی بخش سنتی جامعه بوده و همچنین بدکاره، نجس بودن، جاسوس بودن را نفی می‌کند و در عقده‌گشایی خود از نظام، و از سوی دیگر رضایت اربابان بهایی خود آن‌ها را به جمهوری اسلامی ارتباط می‌دهد.

از سوی دیگر در توضیح عکس‌های مراسم، علی نژاد این موضوع بهایی شدن خود را به مثابه هویدا در دوران محمدرضا شاه، کتمان می‌کند ولی خدمات، حمایت‌ها و طرفداری همه‌جانبه از بهاییت و شبکه این فرقه تنها بخشی از ارادت این فرد به بهاییت را نشان داده و بهایی شدن او را تأیید می‌کند.

ناگفته نماند که یکی از شروط استخدامی در کانال مربوط به این فرقه تغییر عقیده و دین افراد به‌سوی آموزه‌های فرقه بهاییت است.

همچنین واکنش مخاطبان در پست‌های مربوط به عکس‌های این مراسم هم جالب بوده و اقدامات این فرد معلوم‌الحال را تمسخر نموده و ابراز داشته‌اند که دیگر از این حرکات وی خسته شده‌اند.

 

 

00l1

چهارشنبه, 15 شهریور 1396 16:34

عنصر بهایی در دامن وهابی ها

 

 


رابط بین وهابیت و بهاییت رونمایی شد

 

کانال وهابی کلمه با انتشار مصاحبه‌ای از سوی این شبکه با فردی روحانی نما به نام عبدالحمید معصومی، بازیچه شدن این فرد معلوم‌الحال در تبلیغات برای بهاییت و وهابیت را رسانه‌ای کرد.

به گزارش دیده بان، روحانی خود خوانده‌ای که مدتی قبل به بهانه شهرت و به دست آوردن موقعیت‌ اجتماعی، خفت و خواری همراهی با فرقه ای صهیونیستی را به جان می خرد و دامان بهاییت را تطهیر می‌کند، در اقدامی مشترک برای خودنمایی و رسیدن به آمال و آرزوهای خود تن به بازیچه شدن توسط فرقه‌ ای دیگر می‌دهد و با ورود خود به پروژه وهابیت و مصاحبه با شبکه منتسب به این جریان، تعلق خاطرش به آنها را به نمایش گذاشته و عقده‌گشایی خود را رسانه‌ای می‌کند.

شبکه کلمه به دروغ این فرد را از اساتید حوزه و فعال «دگر مذهب» معرفی می‌کند و در ابتدای مصاحبه تبلیغات برای این عنصر بهایی که به‌تازگی در خدمت وهابیت درآمده است را شروع و به تعریف و تمجید از عامل مشترک میان فرقه‌های بهاییت و وهابیت می‌پردازد.

این شبکه تلاش دارد علاوه بر موارد فوق بحث جایگاه غیرمسلمانان در یک تفکر دینی را با محوریت تخریب مسلمانان و تبلیغ در جهت منافع بهاییان را در دستور کار قرار دهد و مخاطب را با نمایشی رسانه‌ای و موجه نمودن موضوع بانام روحانیت و استاد حوزه، طبیعی و عادی جلوه دهد.

همچنین از دیگر محورهای این شوی مشترک فرقه‌ای، مواردی مانند تبعیض و نگرشی متفاوت از سوی جمهوری اسلامی است که در قالب نامیدن اسم دین به فرقه بهاییت، سعی در پرداختن و مجاب نمودن آن دارد.

ناگفته نماند، معصومی فردی است که آمادگی این خدمات دهی را دارد و از سویی این فرد ساده‌لوح برای رسیدن به شهرت و جاه‌طلبی، پس از آنکه خود را به روحانیت و حوزه متصل می‌کند در مرحله بعد با وجاهتی که از این طریق بدست می آورد خدمات خود به بهاییت و تطهیر آن‌ها را دنبال می‌کند.

این در حالی است که فرقه‌ها برای تأیید خود سعی می‌کنند از هر طریقی به این مهم دست یابند، حال بهاییت از روی ناچاری و ضعف خود چنین فردی را خادم خود نموده تا از طریق لباس او تأیید لازم را بگیرد و در مدت‌زمانی بعد برای بار دیگر همین فرد را بهترین گزینه برای پروژه تبلیغ و خدمات مجدد به فرقه وهابیت معرفی می‌کنند. پرواضح است فرقه‌ها به دنبال افراد ساده‌لوحی هستند که با توهم رسیدن به آرزوهای خود حاضر به تن دادن به انجام هر کاری برای فرقه‌ها بوده و هستند.

چهارشنبه, 15 شهریور 1396 16:08

رابطه جنسی در دوران عقد

رابطه جنسی در دوران عقد را چگونه مدیریت کنیم؟

 

اگر چه پس از جاری شدن صیغه عقد دائمی دو طرف عرفا و شرعا زن و شوهر محسوب می شوند اما نکته ای که مهم تلقی می شود اینکه دو طرف برخی روابط و رفتارهای خود را تا زمانی که زیر یک سقف نرفته اند باید کنترل کنند.

 

بخش کلوب ازدواج تبیان
رابطه جنسی، دوران عقد، رفت و آمد، خانواده، رسم و رسومات

 

 

بسیاری از زوج های جوان به دلیل عدم آشنایی و در پاره ای از موارد نبود آگاهی کا فی درباره نحوه برخورد با روابط عاطفی و زناشویی بین همسران ، با مشکلاتی مواجه هستند، که متاسفانه این مشکلات در برخی از موارد تبدیل به بحران های خانوادگی می گردد که آثار آن در معضلاتی همچون افزایش آمار طلاق در جامعه ، تنوع طلبی جنسی و.... قابل مشاهده می باشد . این مطلب  با هدف پیش گیری از ایجاد این گونه مشکلات و با احترام به حریم خانواده ، جهت افزایش دانایی زوجهای جوان و کمک به بهبود واستحکام روابط همسران اقدام به تهیه و ارائه مطلب زیر نموده است.

 معمولا در ازدواج های امروزی مدت کمی را به دوران نامزدی اختصاص میدهند و اکثر خانواده ها به خصوص خانواده

هرگز توصیه نمی شود رابطه جنسی کامل (hard) را در این دوران تجربه کنند چرا که عطش جنسی دو طرف باید در این زمینه محفوظ مانده تا در جایگاه خود بتواند تاثیر گذار باشد

 طرف دختر ترجیح می دهند هر چه زودتر صیغه عقد دائم جاری شود حال با یک مراسم و تشریفات خاص یا در محضر و یا... به هر حال نکته ای که خانواده ها باید مدنظر داشته باشند اینکه دوران عقد مربوط به دوران شناخت نیست چرا که مرحله شناخت در دوران نامزدی باید سپری شود نه در دوران عقد و تا زمانی که این مرحله (مرحله شناخت) تا حد مطلوبی سپری نشده نباید صیغه عقد دائم جاری شود چرا که به محض جاری شدن این صیغه عرفا و شرعا دو طرف زن و شوهر محسوب می شوند و دیگر فرصت شناخت گذشته است.

در دوران عقد باید به اصلاح اخلاق و رفتارهای منفی از دید طرفین پرداخته شود. بعنوان مثال زوجی در دوران نامزدی شاهد برخی رفتارهای نادرست هستند که این رفتارها در حدی نیست که به خاطر آنها بشود یک رابطه رو زیر سوال برد در دوران عقد دو طرف باید سعی کنند این رفتارهای شناخته شده را اگر منفی است برطرف سازند تا برای آغاز زندگی این رفتارها مشکل ساز نشوند.

اکثر مواقع دوران عقد به علت عدم آمادگی به لحاظ شرایط خانوادگی طرف دختر یا وضعیت اقتصادی طرف پسر و یا اتفاقات غیر منتظره کمی طولانی میشود طولانی تر شدن رابطه عقد چنانچه با مدیریت رابطه همراه نباشد خود مشکل آفرین میشود.

اگر چه پس از جاری شدن صیغه عقد دائمی دو طرف عرفا و شرعا زن و شوهر محسوب می شوند اما نکته ای که مهم تلقی می شود اینکه دو طرف برخی روابط و رفتارهای خود را تا زمانی که زیر یک سقف نرفته اند باید کنترل کنند.

اولا هرگز توصیه نمی شود رابطه جنسی کامل (hard) را در این دوران تجربه کنند چرا که عطش جنسی دو طرف باید در این زمینه محفوظ مانده تا در جایگاه خود بتواند تاثیر گذار باشد. زوج های جوانی که در دوران عقد به سر می برند اگر می خواهند رابطه آنها تکرای نشده و شکل عادت به خود نگیرد سعی کنند از یک رابطه جنسی کامل اجتناب بورزند اما در مورد نیازهای جنسی خود آزادانه صحبت کنند و در این صحبتها سعی در تحریک یکدیگر نداشته باشند.

معاشقه در دوران نامزدی توصیه می شود در دوران عقد نیز معاشقه و در صورتی که دو طرف نتوانند خویشتن‌داری کنند و یا جهت آشنایی با امیال جنسی خود رابطه جنسی را به صورت محدود، تاکید می شود، محدود تجربه کنند اما به طور کامل هرگز. ممکن است در این تجربه با مشکلاتی روبرو شوند .

دوران عقد دوران مناسبی برای رفع سایر اختلالات جنسی و یا احیانا اگر برخی از خانمها نیاز به درمان و رفع مشکلاتی نظیر کیست رحم، چرخش دهانه رحم، دردهای واژن خشکی دهانه واژن و... هستند بپردازند.

رفت و آمدها در دوران عقد

پس از عقد رسمی مسلما رابطه شکل جدی تر به خودش میگیرد در عین حال که یکسری از محدودیتها برداشته می شود عدم مدیریت رابطه می تواند باعث بروز مشکلات و بحث های خانوادگی شود تا جایی که متاسفانه کار به طلاق برسد.

مسلما هر دو طرف علاقه مند هستند بیشتر در کنار هم باشند بیشتر رفت و آمد داشته باشند بیشتر کنار هم بخوابند و حتی مسافرت بروند بله این دو زن و شوهر هستند پس از سالها خلاء احساسی و جنسی حال فرصتی برای بر طرف کردن این خلاء یافته اند شخصی مورد نظر خود را یافته اند هم دیگر را دوست دارند اما فاکتورهای مهم و اساسی عموما خانواده ها با رفت و آمد و اینکه دو طرف شب کنار هم بخوابند و با هم باشند مشکل دارند علت اصلی این مشکل عدم جلوگیری و کنترل غریزه جنسی از سوی دو طرف است که ممکن است باعث پیدایش مشکلاتی نظیر باردار شدن یا از بین رفتن باکرگی دختر شود عموما خانواده ها ترجیح می دهند قبل از ازدواج باکرگی حفظ شود به خصوص خانواده دختر توصیه می شود دو طرف به این خواسته ها احترام بگذارند.

سفر کردن روش مناسبی برای شناخت خیلی از کنشها و واکنش های اخلاقی و رفتارهای یک فرد محسوب می شود اگر خانواده ها با این قضایا مشکلی ندارند یک سفر حتما در این دوران توصیه می شود البته از اعتماد خانواده ها نباید سو استفاده شود

نکته مهم بعدی به لحاظ وضعیت اقتصادی اکثر خانواده ها و معذب بودن خانواده ها در ابتدای رابطه جهت پذیرش عضو جدید عروس خانم یا آقا داماد و رودرواسیهایی که دارند مسلما هر دیدو بازدید مستلزم خرج و مخارجی است که برای برخی از خانواده ها دشوار است. دو طرف خود باید قبل ازاینکه بحثی پیش بیاید رفت‌و‌امدهای خود به منزل دو خانواده را کنترل کنند. جدای از این مسائل متاسفانه در این رفت و آمدها ممکن است حرفهایی ردو بدل شود که به علت عدم شناخت باعث پیدایش کدورتهایی بین خانواده ها بشود پس بحثهایی که در این خانواده پیش می آید نباید توسط عروس خانم یا اقای داماد به خانواده ها منتقل شود.

دوران عقد دوران حساسی است. به جای انکه بیشتر به منزل یکدیگر بروید قرار های خود را بیرون تنظیم کنید و رفت وآمدهای منزل را در حد یک ناهار یا شام و در صورتی که خانواده ها مشکلی نداشتند شب را اطراق کنید. حفظ حرمت بسیار اهمیت دارد. کاری نکنید که به خاطر لحظاتی لذت دوران شیرین عقد خود را تلخ کنید. اما در مورد مسافرت رفتن، سفر کردن روش مناسبی برای شناخت خیلی از کنشها و واکنش های اخلاقی و رفتارهای یک فرد محسوب می شود اگر خانواده ها با این قضایا مشکلی ندارند یک سفر حتما در این دوران توصیه می شود البته از اعتماد خانواده ها نباید سو استفاده شود و اگر خانواده ها راضی نشدند که دو نفره به سفر بروید میتوانید با همراهی خانواده ها یک سفر ترتیب دهید. اگر چه دوران عقد دوران شناخت نیست چرا که به عبارت عام کار از کار گذشته است .

 مناسبت ها، رسم و رسومات

برخی از رسم و رسومات ما زیبا می باشد اما چون در هر دوره هر خانواده این رسم و رسومات را به نفع خود تغییر داده متاسفانه برخی از رسم و رسومات بیشتر دست و پا گیر شده و باعث شکل گیری مشکلاتی در دوران عقد می شود بعنوان مثال گروهی رسم بر این دارند که به مناسبت اعیاد مختلف هم خانواده پسر و هم خانواده دختر هدایایی ردو بدل کنند اگر سطح طبقاتی دو خانواده یکسان باشد که خب کمتر مشکل پیش می آید اما چنانچه سطح طبقاتی یکی از خانواده ها  نسبت به خانواده مقابل کمتر باشد جرقه بحث و مشکلات زده می‌شود و به جای آنکه قبل از فرا رسیدن عید یا مناسبت خاصی اسباب خوشحالی فراهم شود بالعکس غم خرید هدیه‌ای که در خور هدیه دریافتی از خانواده مقابل باشد جایگزین شادی می شود.

توصیه می شود در همان ابتدای رابطه هر دو خانواده توافقی صورت دهند که پیرامون آن کلا هدیه ای رد و بدل نشود و یا اینکه هدیه سنگین نباشد. این رسم و رسومات در جهیزه نیز تاثیر گذار بوده است. متاسفانه فرهنگ غلط جامعه در این است که اگر هر کسی تجملاتی تر باشد آبرو دار تر است و عموما این مشکلات همانطور که عرض شد در صورتی که دو خانواده از نظر سطح اقتصادی مطابقت نداشته باشند پیش می آید. از همان ابتدای رابطه سعی کنید یا رسم و رسومات دست و پاگیر را توافقی کنار بگذراید یا اینکه رسم هایی را اجرا کنید که هر دو خانواده به یک میزان از عهده آنها برایند. وگرنه هدف چیزه دیگریست که ممکن است این رسومات دو طرف را از هدف اصلی دور کند.


 

منبع : سیمرغ 

چهارشنبه, 15 شهریور 1396 16:06

بحث مادیات در جلسه خواستگاری

نحوه ی صحبت کردن از مادیات در جلسه خواستگاری 

 

هر دختر و پسری برای ازدواج دارای ملاک‌هایی هستند. گرچه در بعضی از ملاک‌ها و در جزئیات ممکن است ازدواج برای هر کسی متفاوت باشد اما به صورت کلی می‌توان گفت که در بسیاری از موارد این معیارها مشترک هستند. یکی از این ملاک‌ و معیارهای مشترک، داشتن کار و وضعیت اقتصادی مناسب است. موضوعی که به مرور و با بالا رفتن هزینه‌های زندگی جایگاه خاصی در میان ملاک‌‌های ازدواج پیدا کرده است. در ادامه درباره پول و اینکه پیش از ازدواج باید در این باره از چه چیزهایی مطمئن شوید با شما صحبت خواهیم کرد.

 

فراوری: پاک نهاد – بخش کلوب ازدواج تبیان
خواستگاری،مادیات،ازدواج ،خوشبختی

 

رودربایستی ممنوع! 

دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند باید پیش از ازدواج به طور شفاف درباره میزان درآمد یكدیگر، منزلی كه قرار است در آن زندگی مشترك را شروع كنند، چگونگی تامین هزینه ها و مخارج زندگی، انتظارات مالی كه طرفین از همدیگر دارند، مراسم ازدواج و چگونگی تامین هزینه هایی كه برای مراسم ازدواج لازم است صحبت كنند.

اگر خانم شاغل است هم دو نفر درباره شغل، میزان درآمد و اینكه درآمد او قرار است به چه چیزی اختصاص داده شود با

درمورد عقیده‌تان از پول با او صحبت کنید. از اینکه همیشه از بی‌پولی زیاد وحشت دارید یا اینکه مدام در فکر به دست آوردن درآمد بیشتر در زندگی هستید

 هم صحبت كنند و به توافق برسند. گفت وگو و رسیدن به توافق درباره مسائل اقتصادی و مالی نباید به بعد از ازدواج موكول شود چون ممكن است به دلایل مختلف دو نفر سر این موضوع اختلاف نظر داشته باشند و به توافق نرسند.

هر كسی باتوجه به فرهنگ، آداب و رسوم و روحیاتش می تواند این مسائل را با طرف مقابل مطرح كند و نظر او را هم در این باره بپرسد. مراجعه به یك روانشناس و مشاور پیش از ازدواج در این مورد می تواند بسیار كمك كننده و مفید باشد.

پولکی نباشید 

بعضی از افراد هم هستند كه مادیات برای شان اهمیت زیادی دارد و در انتخاب همسر دنبال كسی هستند كه از نظر اقتصادی سطح بالاتری نسبت به آنها داشته باشد. این مساله برای آنها تا حدی مهم است كه فقط دنبال فردی هستند كه نیازها و خواسته های مادی آنها را برآورده كند و دیگر معیارهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب صحیح همسر آینده را نادیده می گیرند و به آنها هیچ توجهی نمی كنند.

سطح اقتصادی، میزان درآمد و دارایی در جای خودش اهمیت زیادی دارد اما فقط یكی از معیارهایی است كه باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرد و به تنهایی نمی تواند تضمین كننده خوشبختی باشد. بنابراین در انتخاب همسر نباید به طور تك بعدی تنها این آیتم مدنظر قرار بگیرد. سطح فرهنگی و اعتقادی، همخوانی داشتن ویژگی های شخصیتی دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند، باورها و علایق آنها هم اهمیت زیادی دارد و حتما باید پیش از ازدواج بررسی شود.

جایگاه پول در زندگی شما کجاست؟

یکی از مسائل مهم در زندگی مشترک مدیریت صحیح پول است. در ابتدا باید بررسی کنید که پول در زندگی شما و طرف مقابل‌تان چه جایگاهی دارد. آیا پول برای شما وسیله‌ای برای خرید مایحتاج زندگی است؟ یا وسیله‌ای برای کسب قدرت و مقام؟ جواب فرد مقابل‌تان به این سوالات چیست؟ تعارف را کنار بگذارید و ابتدا خودتان به این سوالات صادقانه پاسخ دهید. پس از آن سراغ فرد مقابل‌تان بروید. برای رسیدن به پاسخ این سوال از او درباره کودکی‌اش بپرسید و اینکه در آن زمان وضعیت اقتصادی‌شان چطور بوده‌است؟ سعی کنید متوجه شوید که پول در خانواده او چه جایگاهی دارد.

از افکارتان درباره پول با هم صحبت کنید

درمورد عقیده‌تان از پول با او صحبت کنید. از اینکه همیشه از بی‌پولی زیاد وحشت دارید یا اینکه مدام در فکر به دست آوردن درآمد بیشتر در زندگی هستید. احساسات و افکارتان را در این باره بی‌پرده با یکدیگر در میان بگذارید.

حاضر است برای به دست آوردن پول بیشتر چه کارهایی انجام دهد؟

باید بررسی کنید که در صورت قرار گرفتن در شرایط سخت مالی در طول زندگی مشترک و یا یک موقعیت وسوسه برانگیز برای انجام کار خلاف قانون یا خلاف اخلاق و شرع ولی با درآمد زیاد چقدر قوی یا ضعیف است؟ چه اندازه حاضر به مقاومت کردن در چنین وضعیتی است؟ آیا می‌تواند برای مدتی زندگی را به سختی بگذارند ولی به هر قیمتی به دنبال کسب پول بیشتر نباشد؟ این یکی از مواردی است که پایبند بودن به آن در زندگی مشترک هم از طرف زن و هم از طرف مرد اهمیت دارد. چرا که لغزش یک نفر در این مورد می‌تواند به سقوط همسرش نیز منجر شود.

ازدواج به خاطر پول؟

اگر خواستگارتان دارای شرایط مالی خوبی است و تصمیم دارید به او جواب مثبت بدهید. قبل از آن بررسی کنید که

یادتان باشد آنچه پیش از ازدواج باید از آن باخبر شوید؛ «از کجا به دست آوردن و چگونه به دست آوردن» پول است. موضوعی که در روزهای زندگی نیز نباید از آن غافل شد

 جواب شما تا چه اندازه تحت تاثیر شرایط مالی خوب او قرار گرفته است. اگر دلیل اصلی ازدواج شما با چنین فردی مادیات است به این موضوع هم فکر کنید که در صورت از دست رفتن دارایی‌های او باز هم حاضر هستید در کنار او بمانید؟ آیا چنین فردی بدون دارایی‌هایش باز هم برای شما همان جایگاهی را دارد؟

یادتان باشد که...

در هر حال پول یکی از عوامل مهم در زندگی مشترک است. فارغ از اینکه به اصول شرعی معتقد باشید یا نه، پولی که از راه درست به دست آمده باشد می‌تواند تاثیر مثبتی روی زندگی شما و تربیت فرزندان‌تان داشته باشد. پس یادتان باشد آنچه پیش از ازدواج باید از آن باخبر شوید؛ «از کجا به دست آوردن و چگونه به دست آوردن» پول است. موضوعی که در روزهای زندگی نیز نباید از آن غافل شد.


منابع : فردا نیوز / نو عروس

چهارشنبه, 15 شهریور 1396 15:50

فراموشی غدیر چرا ؟!

پیرامون حدیث غدیر

 

 ولایت شاه مردان‌ در‌ روز‌«غـدیر»ابـلاغ گـردید ولی چطور شد که اکثر مسلمانان پس از مرگ رسول اکرم(صلی الله و علیه وآله) آن را‌ نادیده گرفتند؛در صورتی که میان اصحاب رسـول خدا افراد پاکدامن زیاد دیده می شد؟

بخش اعتقادات شیعه تبیان
پیرامون حدیث غدیر

پاسخ

این‌ اشکال را بسیاری از‌ شراح‌«تجرید»متعرضند و از صدها سـال پیش جواب زیر در کـتاب های کـلام مذکور است اینک خلاصه می شود:

چرا اکثریت قریب به اتفاق صحابه رسول اکرم آن را نادیده گرفتند؟ جواب این پرسش پس از مراجعه به سیره‌ و زندگانی اصحاب رسول خدا معلوم می شود،که این مطلب مشابهات زیادی دارد.

صفحات تاریخ نـشان می دهد که آنان در برابر دستورات پیامبر اظهار نظر می کردند و روشن می شود که گاهی با تصریح آن حضرت‌ روی‌ جهاتی مخالفت می ورزیدند

اساسا در صورتی که او امر رسول اکرم(صلی الله و علیه وآله) با امیال و افکار سیاسی آنان تماس نـداشت آنـرا از صمیم دل می پذیرفتند؛ولی اگر گوشه ی از آن با مشی سیاسی و امیال جاه ‌طلبانه ی‌ آنان‌ برخورد می کرد؛ بسیاری از ایشان کوشش می کردند که نظر رسول اکرم را بزنند؛ و در صورت عدم امکان در اجرای آن کوتاهی می ورزیدند و پس از رحلتش که قدرت های مـرکزی بـدست‌ چنین‌ اشخاص افتاد حال چنین فرامین معلوم است و اقلیت ضعیف و ناتوان جز صبر و سکوت در برابر آن وظیفه ی دیگری نداشتند.

یـاران‌ پیـامبر‌ اکرم کسانی بودند که بـا کـمال مـتانت‌ تا‌ آخرین‌ دقـایق‌ عـمر‌ مفاد‌ و مضمون حدیث «غـدیر» را از صـمیم دل پذیرفتند و بعنوان پیر و حقیقی وصی رسول خدا معروف بودند.

اینک شاهدهائی چند:

1-ما در تاریخ که پیغمبر اکرم در‌ آخرین‌ دقایق‌ عـمر خـود دستور داد که‌ قلم‌ و دواتی‌ حاضر کنند تا چیزی بنویسد که پس از آن امت از هرگونه گمراهی محفوظ بمانند،ولی برخی از حضار وقتی فهمیدند‌ که‌ نظر‌ رسول اکرم تعیین وصی و خلیفه است از احضار‌ قـلم‌ و دوات جـلوگیری کـردند.

سرگذشت مزبور را بسیاری از محدثان و سـیره و تـاریخ‌ نویسان ثـبت کرده‌اند، بزرگ پیشوای محدثان عامه،«بخاری» (متوفی‌ 256‌) مطلب‌ مزبور را در کتاب «العلم» نقل کرده است،و در کتاب‌ «جهاد» از ابن عباس نقل می کند کـه وی در حـالی که اشـک در چشمانش حلقه زده بود می گفت امان‌ از‌ آن‌ مصیبتی کـه روز پنـجشنبه متوجه مسلمانان شد؛در آن روز رسول خدا‌ سخت‌ بیمار بود،دستور فرمود که کاغذی حاضر کنند تا مطلبی برای آنـان بـنویسد کـه امتش از‌ وی‌ گمراه‌ نشوند در این هنگام مشاجره و اختلاف میان اصـحاب پدید آمد؛بالاخره پیغمبر‌ آنچه‌ می خواست‌ انجام دهد موفق نشد.

2-زید بن حارثه فرمانده مسلمانان در غزه رومیان کـشته شـد‌،رسـول‌ اکرم‌ در آخرین روزهای عمر خود سپاه انبوهی به سر کردگی فرزند «زیـد» «اسـامه» ترتیب داد‌ وجوه‌ مهاجر و انصار و شخصیت های بزرگی را عضو آن سپاه نمود،و امارت و فرماندهی سپاه را‌ بدست‌ «اسامه‌» مرحمت فـرمود، و دسـتور عـزیمت برای عموم صادر کرد؛ و با دست نازنین خود پرچمی برای‌ وی‌ تـرتیب داد؛اتـفاقا در هـمان ‌روز تب شدیدی سراسر وجود او را فرا گرفت‌، تبی‌ که‌ آخرین ساعات عمر و ی را نشان می داد؛در ایـن هـنگام اخـتلاف و مشاجره،اظهار نظر و استنباط میان یاران‌ و سپاهان‌ در گرفت،عده‌ای از امارات و فرماندهی جوانی مانند«اسـامه» عـصبانی شده با لحن‌ اعتراض‌ آمیزی‌ عزل و ی را از حضرتش می خواستند عده‌ای که مرگ پیغمبر بـرای آنـان قـطعی بود؛ تعلل کرده‌ و با‌ خود‌ می گفتند که در چنین موقع؛خروج از مدینه صلاح اسلام و مـسلمانان نـیست‌ هر‌ موقع پیغمبر از مسامحه و مماطله آنان آگاه می شد،آثار غضب در جبین و صورت مـبارکش هـویدا مـی گردید‌ دستور‌ می داد که حرکت کنند ولی با این تاکیدات به مناسبات و توجیهاتی که گفته‌ شد‌؛دستور صـریح رسـول خدا را عملی نکردند؛و رأی‌ و صلاح‌ دید‌ خود را بر نص رسول اکرم مقدم‌ داشـتند‌.

خـوانندگان گـرامی می توانند تفصیل این جریان را در طبقات ابن سعد و تاریخ طبری‌،ابن‌ اثیر سیره حلبی؛سیره دحـلانی‌ کـه‌ هـمه از‌ کتب‌ معروف‌ اهل تسنن است ملاحظه بفرمایند،علاوه‌ براین‌ مواردی داریم کـه رسـول خدا با اعتراض و مخالفت اصحاب خود رو به رو گردید‌ از‌ آن جمله صلح حدیبیه،غنیمت های جنگ حنین‌ که تـفضیل آن را در‌ بخش‌ تاریخ اسلام خواهید خواند.

ما‌ به طور‌ آشکار می ‌بینیم که بعضی از احـکام و دسـتورات اسلام پس از رسول اکرم روی‌ یک‌ سلسله مـناسبات تـغییر یـافت و اصحاب‌ عزیزش‌!با‌ اعتراف به پاکدامنی آنان‌،آنـها‌ را نـادیده گرفتند،مثلا‌ کیفیت‌ اذان و نماز تا حدودی عوض شد؛ آیه ی متعه نادیده گرفته شد، نـوافل مـاه رمضان که‌ باید‌ هرکس بـه صورت فـرادی بخواند،بـه صورت جـماعت‌ درآمـد‌ و تغییرات مختصری‌ در‌ تقسیم‌ ارث بوجود آمد کـه‌ تـمام آنها در صفحات کتاب ها ثبت است.

این تغییرات و تبدیلات اثبات می کند که تـغییر احـکام‌ و دستورات‌ خصوصا فرمانی که با امیال سـیاسی آنان‌ وفق‌ نمی داد‌ بـی‌ سابقه‌ نـبوده‌ است البته ناگفته‌ پیدا‌ اسـت کـه آنان را حدیث «غدیر» را نادیده گرفته آن را بدست فراموشی سپردند.

ما در تاریخ که پیغمبر اکرم در‌ آخرین‌ دقایق‌ عـمر خـود دستور داد که‌ قلم‌ و دواتی‌ حاضر کنند تا چیزی بنویسد که پس از آن امت از هرگونه گمراهی محفوظ بمانند،ولی برخی از حضار وقتی فهمیدند‌ که‌ نظر‌ رسول اکرم تعیین وصی و خلیفه است از احضار‌ قـلم‌ و دوات جـلوگیری کـردند.

سرگذشت مزبور را بسیاری از محدثان و سـیره و تـاریخ‌ نویسان ثـبت کرده‌اند، بزرگ پیشوای محدثان عامه،«بخاری» (متوفی‌ 256‌) مطلب‌ مزبور را در کتاب «العلم» نقل کرده است.

با این همه میان‌ یـاران‌ پیـامبر‌ اکرم کسانی بودند که بـا کـمال مـتانت‌ تا‌ آخرین‌ دقـایق‌ عـمر‌ مفاد‌ و مضمون حدیث «غـدیر» را از صـمیم دل پذیرفتند و بعنوان پیر و حقیقی وصی رسول خدا معروف بودند.

برای توضیح بیشتر به کتاب های زیر مـراجعه شـود: المراجات:ص 282 318.النص و الاجتهاد‌ و بسیاری از کتابهای کـلام.

از مـا توضیح مـی خواهند

هـمانطور کـه در شماره سابق اشاره شـد مجله «تاریخ اسلام» پس از بیان دو ایراد نسبت ببعضی از مباحث تاریخی مجله ما‌ از‌ ما توضیح خواسته اسـت.مـا ضمن تشکر از مدیر محترم آن مجله و عـموم صـاحب ‌نظرانی کـه در مـباحث ایـن مجله دقت کـرده و نـظرات خود را ارسال می دارند به توضیح جواب هر یک‌ از‌ آن ایراد جداگانه می پردازیم:

اشکال:

در شماره دوم از سال اول مجله مکتب اسلام صـفحه 59 در مـقام مـعرفی «اشعری و معتزلی» از محافظه‌ کاری‌ حسن‌ بصری توصیف کـرده و در سـیاق‌ عـبارت‌ بـا ایـن از او تـجلیل کرده‌ اید:«حسن بصری به بهانه اینکه فرشته ‌ای به او گفته که قاتل و مقتول هر دو در آتشند از شرکت در جنگ جمل‌ خودداری‌ کرده و به این ترتیب مراتب‌ بی طرفی‌ خود را حفظ کرد» ...در حالی کـه حسن بصری شخص فاسد العقیده‌ای بوده و نمی توان درباره او نوشت «به بهانه ی گفته فرشته»زیرا مفهوم این جمله آن است که عادتاً و معمولا فرشته برحسن‌ بصری‌ نازل می شده و مطالبی ابلاغ می کرده،اما ایـن دفـعه فرشته نگفته بود و حسن بصری همان روش طبیعی و دائمی خود را بهانه فرار از جنگ قرار داده،چون مردم در موقع عدم‌ میل‌ به کاری؛بعضی‌ از کارهای معمولی خود را بهانه قرار می دهند.بعلاوه در کتب تـواریخ بـیش از این نیست که‌ حسن بصری گفت ندائی شنیدم که قاتل و مقتول در آتشند و علی‌ علیه‌ السلام‌ هم در پاسخ او فرمود:برادرت شیطان بوده و راست هـم گـفته زیرا قاتل و مقتول لشکر«بـصره» را ‌‌اراده‌ کرده بود.

پاسخ:

همانطور که سابقا اشاره شد به عقیده ما پاسخ این ایراد‌ ساده‌ است‌ زیرا: اولا-ما صریحا در همان صفحه از صفات حسن بصری انـتقاد کـرده ‌ایم و هرگز او‌ را آدم صحیح العقیده ‌ای مـعرفی نـنموده ‌ایم و با مراجعه به همان صفحه از شماره مزبور‌ کاملا معلوم خواهد شد‌ بنابراین‌ نباید جمله مزبور را -با در نظر گرفتن مجموع عبارت- دلیل بر مدح او دانست.

ثانیا-اینکه ما نوشته ‌ایم،«به بهانه ایـنکه فـرشته ‌ای به او گفته...»ابدا دلیل بر ارتباط حسن بصری‌ با فرشته نیست زیرا کلمه «بهانه» را در مورد استعمال می کنند: نخست اینکه موضوعی اتفاق افتاده اما کافی برای عذر نبوده در حالی که آن قدر هـوا سرد نـبود»

مورد دیگر اینکه‌ اصلا‌ چنان موضوعی در کار نبوده و صرفا یک موضوع جعلی و ساختگی بوده است،چنانکه در مـکالمات خودمان می گوئیم:«فلان کس به بهانه اینکه افراد جلسه را بشناسد از شرکت در جلسه خـودداری کـرد‌ در‌ حـالی که همه را خوب می شناخت!»

قرآن درباره بعضی از منافقین که در جنگ خندق می خواستند اجازه مرخصی از پیغمبر(صلی الله و علیه وآله)گرفته و در جـنگ ‌ ‌شـرکت نکنند می گوید:

«و یستاذن فریق‌ منهم‌ النبی یقولون ان بیوتنا عورة و ماهی بعورة ان یریدون الا فـرارا: «(عـده‌ای از مـنافقین از پیغمبر اجازه می خواستند و بهانه آنها این بود که خانه ی ما نامرتب ناامن است،در‌ حالی‌ کـه‌ چنین نبود و می خواستند فرار کنند‌)در‌ چنین‌ مواردی در فارسی کلمه «بهانه» به کار برده مـی شود: خلاصه اینکه کلمه «بـهانه» در مـوارد عذرهای نابجا استعمال می شود اعم‌از اینکه اصلا‌ ساختگی‌ باشد‌،یا حقیقت داشته باشد اما برای عذر کافی‌ نباشد‌.

ثالثا-اینکه ایراد کرده‌اند که در تاریخ دارد«ندائی شنید...»شما کلمه فرشته را کجا آورده‌اید؟باید عرض کـنیم که نویسنده،هیچ گاه‌ مجبور‌ نیست‌ ترجمه تحت اللفظی عبارات اینکه قرائن کافی باشد) ما هم‌ در اینجا از همین ‌روش استفاده کرده ‌ایم زیرا حسن بصری مدعی بود ندائی شنیده که به جنگ جمل مرو، آن هم‌ نـدائی‌ که‌ به عقیده فاسد او لازم المراعاة بوده لذا به آن ترتیب اثر داد‌؛چنین‌ منادی به عقیده او جز فرشته نمی تواند باشد.

قسمت دیگر از تذکرات مجله تاریخ اسلام:

قسمت دیگر‌ راجع‌ به‌ بخش تاریخ اسلام است کـه انـظار متشکل را در ضمن چند مطلب‌ خلاصه‌ می کنیم‌:

اول مکتب اسلام می ‌نویسد: که آب مؤالف و مخالف تمام شد در صورتی که در تواریخ‌ شیعه‌ چنین‌ نیست بلکه فقط آب عبد المطلب در اثر بذل و بخشش و رویه هاشمی تـمام شـد.

‌2-در‌ ص 51 می نویسد:که مردم برسر حفر چاه زمزم به معارضه برخاستند؛در صورتی که آنان‌ زمزمی‌ را‌ نمی ‌شناختند چگونه با او به مخاصمه برخاستند.

3-اینکه فقط عبد المطلب گفت مردم!دنبال‌ آب‌ بگردیم صحیح نـیست؛زیـرا وظـیفه ی هر عاقلی است که مـوقع تـشنگی دنـبال آب‌ برود.

4-در‌ نامه ‌ای که بدفتر مجله فرستاده بودند یادآور شده‌ اند اینکه عبد المطلب دستور داد هر شخصی برای‌ خود‌ قبری حفر کند تـا هـرگاه اجـل او فرارسید دیکران او را به خاک‌ سپرند‌ در‌ هیچ تاریخ نیست،و ضـمناً نـامی از روضه الصفا برده‌ اند و در پایان اعتراضات خود می نویسند که‌ این‌ مطالب‌ مال سنیان است که ابوطالب و عبد المطلب را کافر مـی دانند.

رفـع اشـتباه‌

پیش‌ از آنکه مدارک مطالب فوق را بررسی کنیم دو مطلب را تذکر مـی ‌دهیم:

اول: روش ما‌؛در‌ تحلیل حوادث اسلامی این است که مطالب را از منابع اولیه که پیش‌ اساتید‌ فن تاریخ حجیت و سندیت دارد، می گیریم،مـانند‌ تـاریخ های‌:یـعقوبی‌،طبری،ابن هشام،کامل؛ابن کثیرووو.اما‌ تواریخی‌ مانند روضة الصـفا؛نـاسخ،منتهی؛(با کمال احترام از مقام علمی و تاریخی مؤلفین‌ آنها‌)چون از لحاظ فن تاریخ‌ سندیت‌ ندارند،از‌ ایـن‌ نـظر‌ خـود را موظف نمی دانیم که نوشته‌ خود‌ را با مطالب آنها تطبیق دهیم.

دوم:ما مـوقع بـررسی های تـاریخی به قسمت هائی‌ بر می خوریم‌ که غالبا وقوع آن حوادث از‌ موازین طبیعی بیرون است؛در‌ این صورت‌ اگر آن جریان ها راجع بـه یکی‌ از‌ پیـشوایان دیـن باشد و تا حدودی سند آن اطمینان بخش باشد ما حداکثر کوشش‌ به عمل‌ می آوریم که غـبار شـک و تردید‌ و استبعاد‌ را‌ از روی آن‌ برداریم‌؛ولی اگر مرجع آن حوادث‌ غیر‌ آنان باشد و یا با سـند مـحکمی بـدست ما نرسد،در ای نصورت خود را ملزم‌ نمی دانیم‌ که رنگ اعجاز به جریان بدهیم،مثلا‌ در‌ همین جـریان‌ عـبد‌ المطلب‌ دو حادثه است که‌ مورخان آن را بصورت امر فوق العاده تلقی کرده‌اند یـکی واسـطه ‌ای که او را بـه محل زمزم‌ هدایت‌ نمود دیگری پیدا شدن آب در‌ آن‌ صحرای‌ بی ‌آب‌ و علف‌؛ولی ما خود‌ را‌ در این مـباحث مـلزم نمی دانیم که همان عبارات اعجاز آمیز را نقل کنیم بلکه کوشش می کنیم‌ کـه‌ روح مـطلب محفوظ باشد،اگرچه خواننده در نظر‌ بدئی‌ به رموز‌ و فوق‌ العاده‌ بودن‌ آن پی نخواهد برد،ولی پس از دقت واقع مـطلب دسـتگیرش مـی گردد.ما غالبا در این موارد این جملات را بیشتر بکار می بریم:«روی عنایات مخصوص الهـی‌» بـه وسیله ی مخصوصی!؛ووو،علت این مطلب برای خواننده گرامی آشنا به وضع محیط روشن است.

اینک بیان مدارک قـسمت های فـوق:

1-داستان «تمام شدن آب مسافرین شام»را مورخین به دو صورت نوشته ‌اند‌: عده‌ای‌ که از سـران شـیعه و از بزرگان سیره نویسانند مطلب را سربسته نوشته و هـمین ‌قدر مـی گویند:گـروهی که عازم شام بودند در نیمه راه آب آنان تمام شـد و از تـشنگی به ستوه آمدند‌ و ظاهر عبارت از نظر عدم تفصیل می رساند که آب قافله تمام شـد؛خـواه موافق عبد المطلب و خواه مـخالف؛از آن عده است مـورخ بـزرگ‌ شـیعی‌،احمد بن ابی یعقوب که‌ پس از سـال 292 فوت کرده است و تاریخ او در نجف اشرف به همت عده‌ای از دانشمندان به طبع رسیده و مـیان مـورخان معروف به تاریخ یعقوبی است برای‌ روشـن‌ شدن مطلب به(ص 206‌ ج 1)مـراجعه‌ شـود.

از آنها است مرحوم علامه مـجلسی سـرآمد محدثان و سیره نویسان در دائرة المعارف خود «بحار الانوار»ج 6 ص 17 طبع امین الضرب که مطلب را مـانند یـعقوبی ضبط کرده است و اما‌ مـثلا‌ ایـنکه مـرحوم سپهر در ناسخ،و مـیر خـواند در روضة الصفاء جریان را طـور دیـگر نوشته ‌اند قبلا عذر آن را خواستیم.

آری عده‌ای از مورخان مانند ابن هشام،ابن کثیر،ابن اثـیر‌ مـی نویسند‌ که فقط‌ آب های همراهان عبد المـطلب تـمام شد،ولی هـیچ کدام از آنـان شـیعه نیستند و آقای تشید انـظار چنین مورخین‌ را چندان صحیح نمی دانند؛و ما نیز از گروه اول پیروی کردیم‌ با‌ این وضع‌ چطور گفته مـی شود کـه مطلب فوق در تواریخ شیعه نیست؟

ما‌؛در‌ تحلیل حوادث اسلامی این است که مطالب را از منابع اولیه که پیش‌ اساتید‌ فن تاریخ حجیت و سندیت دارد، می گیریم،مـانند‌ تـاریخ های‌:یـعقوبی‌،طبری،ابن هشام،کامل؛ابن کثیرووو.اما‌ تواریخی‌ مانند روضة الصـفا؛نـاسخ،منتهی؛(با کمال احترام از مقام علمی و تاریخی مؤلفین‌ آنها‌)چون از لحاظ فن تاریخ‌ سندیت‌ ندارند،از‌ ایـن‌ نـظر‌ خـود را موظف نمی دانیم که نوشته‌ خود‌ را با مطالب آنها تطبیق دهیم.

مطلب دوم:«چـه ‌جور مـردم مـی خواستند بـا عـبد المطلب ‌‌در‌ کندن چـاه شـرکت کنند در صورتی که محل چاه بر آنان معلوم نبود»پاسخ‌ این‌ گفتار‌ را تواریخ میگویند،زیرا پس از آنکه عـبد المـطلب خـاک ها را پس زد دهانه چاه‌ روشن شد،از این لحاظ آنـان فـهمیدند کـه فـرمانروای قـریش بـه مقصود رسیده‌ است سپس به مشاجره‌ برخاستند‌،لطفا برای مزید اطمینان به سیره ی «ابن هشام»ج 1 ص 155 و«بحار الانوار ج 6 ص 17»بازگشت شود و ما عبارت بحار را در پاورقی نیز نقل می کنیم:(فلما ظهر له البناء و علمت قریش بذلک قالوا هذا بئرا بینا و نحن فیه شرکاء قال‌ لا‌ افـعل-الی ان قـال-فرجعوا و مکنوه من الحفر.و عبارت ابن هشام تقریبا به همین مضمون است)

سوم«ایـنکه فقط عبد المطلب گفت دنبال آب بگردیم‌ صحیح نیست زیرا وظیفه هر عاقلی است که دنبال آب بگردد» ولی این اعتراض شبیه به اجتهاد در برابر نص است لطفا به مدارک زیر مراجعه شـود:

تـاریخ یعقوبی ج 1 ص 206،بحار‌ الانوار‌ ج 6 ص 17،البدایة و النهایه ج 2 ص 245،سیره ی ابن هشام ج 1 ص 156؛البته مرحوم مجلسی عمل عبد المطلب را

نقل میکند نه گفتار او را و اما چرا دیگران این دستور را ندادند؛شاید‌ آنـان‌ از هـر جهت مأیوس بودند.

چهارم: «دسـتور کـندن قبر» تقریبا در تمام مصادر تاریخی شیعه و سنی هست لطفا به همان مدارک مراجعه شود. اینکه در پایان نوشته ‌اند که این قسمت ها‌ مال‌ کسانی‌ است که ابـوطالب و عـبد المطلب‌ را‌ کافر‌ می دانند،از دو نـظر مـبهم است،اولا سخن درباره ی عبد المطلب است نه ابوطالب و اگر علت به میان آمدن نام او، همان‌ اختلاف‌ سنیان‌ است در ایمان او؛بسیار خوب ایمان عبد‌ اللّه‌ پدر پیغمبر ووو...نیز مورد اختلاف است پس ابوطالب چـه خـصوصیتی داشت؟

ثانیا:این مطالب چه ارتباط با کفر و ایمان‌ عبد‌ المطلب‌ دارد کجای این مطالب با ایمان یک مرد عادی مخالفت‌ دارد،تا ایمان او مانع از آنها باشد تا چه رسد به ایمان«عبد المـطلب».


منبع:

درس هایی از مکتب اسلام » شهریور 1339، سال دوم - شماره 8/ ‌‌‌مـا‌ و خوانندگان در پیرامون حدیث غدیر

دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه خواهران برگزار می شود

 دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه خواهران برگزار می شود

مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران، با هدف ایجاد زمینه مناسب برای تولید آثار موفق دینی در فضای مجازی و شکوفایی و شناسایی استعدادهای برتر و طلاب هنرمند، "دومین همایش فعالان فضای مجازی" را شهریور ماه جاری بمدت دو روز در شهر مقدس قم برگزار می نماید.

آقای محمدتقی جلیلی صفت دبیر همایش فعالان فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران، گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خطاب به مبلغان دینی فرمودند: «در تبلیغ دین، باید زبان زمان را شناخت؛ با زبان‏ ها و لهجه‏ های مهجور، به ارائه پیام وحی نپرداخت؛ با خطوط و اشکال نامأنوس، تمنای تأثیرگذاری در خلق نداشت؛ تبلیغ دین را ارتباط و گفت و شنود مبلّغ و پیام‏ گیرندگان دانست و در هر ارتباط، انس با زبان و ابزار را شرط اول مفاهمه و ارتباط دانست.» از این رو برای یک حضور موفق و اثرگذار در فضای مجازی، باید به زبان این فضا سخن گفت.

جلیلی صفت بیان داشت: باید باورها و معارف دین از متون دینی استخراج و به زبان مخاطب امروز و در قالب های نو آفرینشی دوباره یابند و از ابزار و امکانات نوین برای اشاعه و گسترش آن‌ها استفاده نمود. در این میان نقش طلاب به عنوان پرچمدار رسالت ترویج و توسعه دین در جامعه و ارائه الگوهای مناسب برای جامعه دینی، پررنگ و برجسته خواهد بود. هم‌چنین، بانوان طلبه به عنوان فرهیختگان و قشری اثرگذار در جامعه، نقش قابل توجهی در تولید، بازآفرینی و انتشار محتوای فاخر دینی در فضای مجازی که اکنون حقیقتی در زندگی امروز است، می‌توانند داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران، با هدف کمک به تحقق این موضوع و ایجاد زمینه مناسب برای تولید آثار موفق و شکوفایی و شناسایی استعدادهای برتر و طلاب هنرمند، دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران را با موضوع «بازآفرینی محتوای دینی در فضای مجازی» برگزار می کند.

دبیر همایش فعالان فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران اضافه کرد: در این همایش علاوه بر تقدیر از فعالان فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران، برنامه های دیگری مانند: سخنرانی شخصیت های برجسته و ارائه متخصصین حوزه فضای مجازی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز برگزار خواهد شد.

روزشمار غدیر؛ بزرگترین عید بشریت !

 

واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه کوثری است که تا پایان هستی می جوشد. تا روز عید بزرگ غدیر با روزشمار غدیر همراه باشید تا از چشمه با برکت غدیر بنوشیم و معرفت کسب کنیم.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

روزشمار غدیر، 3 روز مانده به غدیر

 لطفا برای دیدن کامل مقالات بر روی عنوان مقالات ذیل کلیک کنید:

 

وقتی خط قرمز سکوت شکسته می شود!

پیامبر خدا خطاب به جماعت در غدیر خم، نسبت به شناخت دقیق منافقان آن جمع، ابراز آگاهی می کند ولی ابلاغ منصب ولایت علی(علیه السلام) را شایسته سکوت نمی داند، زیرا فرمانی قطعی از خداست.

 

شهادت علمای اهل سنت به صحت سند حدیث غدیر

چرا این حدیث موجب یکرنگی در عقیده شیعیان و اهل تسنن نشده است؟ آنها واقعه را قبول ندارند یا در حدیث ضعفی وجود دارد؟ مسئله چیست؟

 

دلیل محکم شیعه در اثبات امامت علی(علیه السلام)

مورخین تا حدود 120 هزار نفر تعداد حاضرین در غدیر را شمرده اند زیرا با اعلان قبلی بوده که هر کس متمکن است با پیامبر(صلی الله و علیه وآله) حج به جا بیاورد. و شاید همین مسأله باعث شده است که برخی بیان کنند اگر حدیث متواتری وجود داشته باشد، حدیث غدیر است.

 

دو شاخصه برای پیروان مولای غدیر !

لفظ مولا در این حدیث، عمده اختلاف میان شیعیان و اهل سنت است، آنها مولا را به معنی دوست و یار و یاور معنی می کنند؛ در حالی که مولا به معنی سرپرست و صاحب اختیار است.

 

نسبت پیامبر اکرم و امیرالمومنین علیهماالسلام

پیغمبر اکرم، صلّی اللّه علیه و آله، نسبت امیرالمؤمنین، علیه‌السلام، را با خودشان به نسبتی كه جناب هارون با حضرت موسی داشت تشبیه کرده‌اند. این تشبیه به‌خاطر آن است كه عرب‌ها به‌سبب رابطه و معاشرت با یهودیان داستان‌های زیادی درباره‌ی موسی و هارون شنیده بودند.

 

امیرالمومنین(ع)،خلیفه پیامبر(ص)بر تمام امت و امامان

عرب‌ها به‌خاطر اختلاط بازرگانی و اجتماعی با یهودی‌ها داستان موسی و هارون را شنیده بودند. عده‌ای از اعراب هم دارای دین حنیف ابراهیمی بودند و حضرت موسی علیه السلام را به‌عنوان پیغمبر خدا می‌شناختند. حتی مشرکین هم آشنا بودند با موسی و هارون علیهم السلام.

 

ابلاغ ولایت، تمام رسالت

با استعانت از خداوند متعال و به مدد توفیقات الهی و عنایات خاصه‌ی حضرت امیرالمؤمنین، علیه‌السلام، و كسب اجازه و توشیح ملوکانه‌ی امام زمان، بقیة‌اللّه، ارواحنا فداه، بحث‌هایی درباره‌ی موضوعات امامت و امام، ولایت و ولی، خلافت و خلیفه و وصایت و وصی در خطبه‌ی غدیر ارائه خواهیم كرد و باذن‌اللّه نکته‌هایی پیرامون این چهار موضوع، كه اصل ثقل خطابه‌ی غدیر هستند طرح خواهیم نمود.

 

امیرالمومنین(ع)،وارث تمام علوم نبوی صلی الله علیه واله

این‌كه تشیع یعنی چه و تعریف شیعه كدام است. می‌گوییم شیعه كسی است كه اعتقاد دارد همه‌ی ائمه‌ی معصومین، از حضرت امیرالمؤمنین تا امام عصر، علیهم‌السلام، در تمامی ابعاد شخصیت حضرت رسول صلی الله علیه و آله جانشینان ایشان هستند مگر در بعد قانون‌آوری.

 

علی علیه السلام، جانشین پیامبر(ص) در تمام شؤون

خلافت یعنی این‌كه كسی پاش را جای پای كسی بگذارد و خلافت برای پیامبر صلی الله علیه و آله یعنی این‌كه كسی (امیرالمؤمنین، علی، علیه‌السلام) پاشان را جای پای پیامبر صلی الله علیه و آله بگذارند. داش را جای پای تو بگذارد. اصلاً خلاف یعنی قدم زدن و رفت‌وآمد کردن. اصل واژه‌ی اختلاف یعنی رفت‌و‌آمد كردن.

سه شنبه, 14 شهریور 1396 16:40

وقتی خط قرمز سکوت شکسته می شود

وقتی خط قرمز سکوت شکسته می شود

 

خطبه غدیر سرشار از معارف گرانقدری است که لازمه گذران جامعه اسلامی از خطرات پیش رو است.

 

محسن رفیعی وردنجانی- کارشناس حوزه/ بخش قرآن تبیان
 
وقتی خط قرمز سکوت شکسته می شود

 

 

شاید بزرگترین خطر برای امّت اسلام، منافقین باشند؛ چراکه، ظاهری فریبنده و مؤمنانه دارند در حالیکه دشمن اسلام و امّت اسلامی اند؛ لذا شایسته است که پیامبر گرامی اسلام، بخش مهمّی از خطبه شریف غدیر را به افشای خصوصیّات و ترفندهای منافقان اختصاص دهند. از این رو نگاهی به برخی زوایای تحلیل نفاق با توجّه به خطبه بی نظیر غدیر خواهیم داشت.

مأموریت غدیر و خطر نفاق

مسلّماً اعلام جانشینی و ولایت حضرت علی(علیه السلام) مأموریّت مهمی است، چرا که تکلیف امّت اسلام پس از پیامبر را روشن می کند. امّا گویا این مأموریت ویژه، خطرات و حواشی خاصی را نیز در پی داشته است. تا اندازه ای که پیامبر خدا نیز، طلب معافیّت از این مأموریت را می کند، چنانکه می فرماید: وَ سَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ؛ و من از جبرئیل درخواستم که از خداوندِ سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان را می دانم. (خطبه غدیر) آری! پیامبر خدا می دانستند که در میان این جماعت، افراد بسیاری هستند که تنها ظاهری مؤمنانه دارند و ولایت علی(علیه السلام)، آزمون عمل است. ممکن است مراسم اعلام ولایت را بر هم زنند، چنانکه بارها همینطور شده بود، امّا این بار خداوند وعده حفظو ایمنی از دغدغه مورد نظر پیامبرش را داده می فرماید: وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس‏؛ و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد. (مائده؛ 67)

با بر زبان آوردن شهادتین، شخص مسلمان می شود امّا ایمان در پرتو عمل است نه حرف! منافقان، ولایت را دارای حق پیروی نمی دانند لذا به جایگاه او رشک برده و از هر فرصتی برای لطمه به شأن او استفاده می کنند.

نشانه های نفاق در پرتو ولایتمداری

منافقان، ظاهری چه بسا مؤمنانه تر از دیگران دارند، لذا بسیار فریبنده و مخفی هستند، مگر برای کسی که نشانه های منافقان را بشناسد و نفاق را تشخیص دهد، یعنی بصیرت داشته باشد. بلافاصله پس از فراز فوق، پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) به تبیین نفاق و افشای خصوصیّات منافقان می پردازد. در اینجا به دو نشانه نفاق از منظر خطبه غدیر اشاره می کنیم؛

شماتت و مسخره کردن مؤمنان

وَ إِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ؛ و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم. (خطبه غدیر) خداوند متعال نیز یکی از ویژگی های منافقان را اینگونه یادآور می شود: وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَیاطینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ؛ و هنگامى كه افراد با ایمان را ملاقات مى‏كنند، مى گویند: "ما ایمان آورده ایم!" (ولى) هنگامى كه با شیطان هاى خود خلوت مى كنند، مى گویند: "ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره مى‏كنیم!" (بقره؛ 14) اصولاً منافق، چون در واقع ایمان به اسلام ندارد، إبایی ندارد که به هر بهانه ای ارزش های اسلامی را مورد تخطئه و کنایه قرار داده و حرمت شکنی کند. 

نفاق با طعم حسادت

یکی دیگر از اشاره های پیامبر اکرم به موضوع نفاق، پرداختن به موضوع خطر حسادت، در از بین بردن ولایتمداری و اطاعت است. لذا با صراحت هر چه تمام، مردم را از حسادت نسبت به علی(علیه السلام) بر حذر داشته و می فرمایند: مَعاشِرَ النّاسِ، إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکُمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکُمْ؛ هان مردمان! به راستی که شیطانِ اغواگر، آدم را با حسد از بهشت رانده مبادا شما به علی (علیه السلام) حسد ورزید که کرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهدشد. (خطبه غدیر) امام صادق(علیه السلام) نیز یکی از نشانه های نفاق را این چنین بیان می کنند: إِنَّ المُؤمِنَ یَغبِطُ و َلا یَحسُدُ و َالمُنافِقُ یَحسُدُ و َلا َیغبِطُ؛ مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد. (كافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص307، ح7) با بر زبان آوردن شهادتین، شخص مسلمان می شود امّا ایمان در پرتو عمل است نه حرف! منافقان، ولایت را دارای حق پیروی نمی دانند لذا به جایگاه او رشک برده و از هر فرصتی برای لطمه به شأن او استفاده می کنند.

(خطبه غدیر) امام صادق(علیه السلام) نیز یکی از نشانه های نفاق را این چنین بیان می کنند: إِنَّ المُؤمِنَ یَغبِطُ و َلا یَحسُدُ و َالمُنافِقُ یَحسُدُ و َلا َیغبِطُ؛ مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.

درس غدیر: ولایت؛ خط قرمز سکوت

پیامبر خدا خطاب به جماعت در غدیر خم، نسبت به شناخت دقیق منافقان آن جمع، ابراز آگاهی می کند ولی ابلاغ منصب ولایت علی(علیه السلام) را شایسته سکوت نمی داند، زیرا فرمانی قطعی از خداست. می فرمایند: وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّی الْقائلینَ بِذالِکَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّیْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَیْهِمْ بِأَعْیانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَیْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلکِنِّی وَالله فی أُمورِهمْ قَدْ تَکَرَّمْتُ وَ کُلُّ ذالِکَ لایَرْضَی الله مِنّی إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ الله إِلَی (فی حَقِّ عَلِی)؛ و اگر می خواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردمان را به سویشان هدایت کنم [که آنان را شناسایی کنند] می توانستم. لیکن سوگند به خدا در کارشان کرامت نموده لب فروبستم. با این حال، خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر این که آن چه در حق علی(علیه السّلام) فرو فرستاده به گوش شما برسانم. (خطبه غدیر) بیاییم با شناختن نشانه های نفاق، امّت اسلام را از خطر آن رهانیده و منافقان را افشا کنیم. این، بزرگترین خدمت به امّت اسلامی است.