ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
rezas

rezas

تنش در جلسه وزیر اطلاعات بخاطر گرانی

 

 

 

شفقنا : وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست.
 
 

حجت الاسلام والمسلمین علوی در گردهمایی مبلغان اعزامی در ماه رمضان، تبلیغ را جهاد در عرصه جنگ نرم دانست و اظهار داشت: اهمیت تبلیغ به اندازه ای است که راه و روش خاصی دارد تا در جانها اثر بگذارد.

او بر اهمیت هماهنگی مبلغان در یک منطقه و تاثیر آن بر مردم تاکید کرد و گفت: در دورانی که کار تبلیغی انجام می دادیم، در یک منطقه ۵-۶ نفر کار تبلیغی انجام می دادیم، از بین خود یک نفر را به عنوان هماهنگ کننده امور در نظر می گرفتیم و کارها را به او می سپردیم که به گونه ای مدیریت کند تا بین مبلغان آن منطقه نوعی تعامل سازنده، همدلی، همکاری و هم افزایی وجود داشته باشد و این همدلی و هم افزایی ها اثر بسیار سازنده ای روی مردم می گذاشت.

وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست لذا ارتباطی با حوزه برقرار کردیم و افراد و موسساتی که در هریک از بخش ها در این رابطه حضور دارند را شناسایی و دعوت می کنیم و به مناطقی می بریم که تحت تاثیر تبلیغات تبشیری قرار می گیرند و گرایش به سنت و وهابیت وجود داد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مجبور می شویم که خودمان هم وارد عمل شویم در عین اینکه این کار، کار حوزه است چون عقیده با شبهه متزلزل می شود و با فشار مستحکم می شود بنابراین علمای حوزه می توانند اعتقادات انحرافی را با شبهات خود متزلزل کنند.

علوی به نمونه ای از اقدامات وزارت اطلاعات در قبال تغییر دین و مذهب در یکی از شهرهای همدان اشاره کرد و گفت: افرادی گرایش به مسیحیت پیدا می کنند که جزو افراد عادی جامعه هستند مثلا کارشان ساندویچ فروشی و امثال اینها بود و خانوادگی مسیحی می شدند، ناچار شدیم اینها را احضار کنیم و دلیل گرایش به مسیحیت را از آنها جویا شویم. برخی از این افراد عنوان می کردند که ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند. به آنها گفتیم اسلام دین برادری و صفاست. گفتند ما می بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می کنند به طور مداوم علیه یکدیگر سخن می گویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود باید صفا و صمیمیت ایجاد کند.

او با تصریح به اینکه تنازعات بین علما و مبلغین اثر منفی روی افراد می گذارد، عنوان کرد: تبلیغ یک ضرورت است و نباید در دل و جان ما زندانی شود بلکه باید برای مردمی که به آن نیاز دارند، تبیین شود.وزیر اطلاعات با بیان اینکه مبلغان باید در دو عرصه تربیت و شکوفایی مردم بویژه نسل جوان و مقابله با تاثیرگذاری دشمنان در هجمه فرهنگی کار کنند، تاکید کرد: اگر ما در عرصه اول خوب کار کرده و جوانان را با اعتقادات محکم تربیت کنیم، آنها را در برابر هجمه ها واکسینه می کند.

او به الزامات تاثیرگذاری تبلیغ هم اشاره کرد و گفت: پیشقدم شدن در خودسازی، بهره گرفتن از زبان مهربانانه، عامل به ارزشهایی که مردم را به آن فرا می خوانیم، افزایش بار علمی و معنوی خود، تاثیرگذاری روی باورهای مردم، تواضع و فروتنی، توجه به نیاز مخاطب و نوع بیان مسائل، بیان مطالب متقن، سخن گفتن با زبان لیّن و به صورت کریمانه و رفتار محبت آمیز با مردم از جمله این الزامات است.

علوی با بیان اینکه رهبر انقلاب از شرایط کنونی به شرایط جنگی تعبیر کردند، این سئوال را مطرح کرد که در این شرایط و با این مشکلات چگونه شرایط جنگی را با موفقیت سپری کنیم و ادامه داد: اگر تحمل مردم در مقابل فشارها و مشکلات بالا باشد، در برابر سختی ها سکوت می کنند و نظام با تحمل بالای مردم می تواند این پیچ تاریخی را با سلامت پشت سر بگذارد اما اگر آستانه تحمل مردم پائین باشد، برای نظام مشکلاتی را درست می کند و تهدیداتی را متوجه نظام می کند لذا ببینیم با چه نوع تبلیغی می توانیم آستانه تحمل مردم را بالا ببریم؟ علمای سلف، کارهای زیبایی در این زمینه می کردند به عنوان مثال زمانی که مصیبت و بلایی پیش می آمد، علمای ما با بیان روایات و احادیث، مردم را آرام کرده و صبر و بردباری آنها را افزایش می دادند بنابراین راه آرام کردن جامعه، دعوت به شکیبایی و بردباری است.

او با بیان اینکه افزایش یا کاهش تحمل مردم بستگی به باور مردم دارد، گفت: اگر مردم باورشان این باشد که بخشی از نظام این مشکلات را درست کرده است، دچار خشم و پرخاشگری شده، هزینه نظام بالا می رود و در برابر مسئولین قرار می گیرند و نظام در خطر قرار می گیرد اما اگر مردم باورشان این باشد که این فشارها را دشمن برای مردم و نظام به وجود آورده که نظام و مردم را تسلیم کند، مردم نشان دادند برابر دشمن می ایستند و تسلیم دشمن نمی شوند، قدرت مقاومت مردم و آستانه تحمل مردم بالا می رود و در برابر دشمن مقاومت می کنند و آستانه تحمل آنها بالا می رود.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سئوالی که چرا دولت گرانی راه انداخته است، بیان کرد: این دولت که در یک سال گذشته روی کار نیامده است، پنج سال و نیم است که کشور را اداره می کند. چهارسال و نیم گوشت ۳۰ هزار تومانی به دست مردم می داد، ارزش ارز همان ۴۰۰۰ تومان بود و اینها تا قبل از روی کارآمدن ترامپ بود.

در این هنگام بسیاری از مبلغان حاضر شروع به اعتراض کرده و هیاهو کردند.

علوی خطاب به اینها گفت: شما عزیزان که می خواهید تبلیغ بروید، اگر کسی مخالف عقیده و باور شما را داشت بلافاصله اینگونه با او برخورد می کنید؟ بگذارید صحبتش را تمام کند و بعد شما مطالب خود را بیان کنید. این واقعیت را که تحریم ها برای ما مشکل ایجاد کرده است را نمی تواند منکر شود.او افزود: اینکه شما با هر چسب و وصله ای، هرمطلبی را به نظر سیاسی خود بچسبانید، یک حرکت و ارزیابی علمی و فکری و عالمانه و فاضلانه نیست.

وزیر اطلاعات با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در خصوص جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه گفت: اینکه سرهم داد بکشیم و مانع حرف زدن یکدیگر شویم و سخنان یکدیگر را نقض کنیم، نتیجه نمی گیریم.او اخلاق را نیاز جامعه دانست و تاکید کرد: سالهاست اخلاق در جامعه ما آسیب دیده است، لنگه کفش و مهر به مسئولین مملکت پرتاب می کنیم، افراد محترمی را هو می کنیم. رهبر انقلاب تقبیح می کنند اما عده ای به این حرکت های غیراخلاقی ادامه می دهند.

علوی با تصریح به اینکه نباید هزینه نظام را با اختلافات خود بالا ببریم، گفت: نظرات مختلف سیاسی امر طبیعی است اما لازمه نظرات متفاوت سیاسی، خصومت و دشمنی نیست؛ متاسفانه گاهی برای یکدیگر مشت گره می کنیم درحالیکه مشت را برای دشمن باید گره کنیم.

او در مورد اقدامات وزارت اطلاعات در مقابله با فضای مجازی گفت: دسته ای از این فعالیتها با امنیت ملی ارتباط پیدا می کند مانند کانال هایی که فعالیت ضددینی یا ضد امنیتی می کنند که همه شناسایی شده و آن دسته افرادی که هیجانی عمل کردند و دنبال برنامه خاصی نیستند احضار شده و تذکر گرفتند اما برخی که سازمان یافته هستند پرونده ای برای آنها تنظیم شده و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم.

وزیر اطلاعات در مورد اقدامات این وزارتخانه در مبارزه با ویژه خواری و فساد اقتصادی بیان کرد: در بخش اقتصادی، آنجا که ویژه خواری، تعدی به اموال عمومی یا درست کردن شرکت های صوری باشد، اشراف کامل داریم و گاهی در سال، ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.او خاطرنشان کرد: میلیون هکتار زمین ملی مورد تصرف شناسایی و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم و بازگردانده شد.

علوی در خصوص مبارزه با تروریسم هم گفت: شیوه های امروز تروریسم با ۵ سال پیش تفاوت پیدا کرده و اگر در گذشته با یک وانت پیکان و اسلحه کلاشینکف می آمدند، الان با ده ها ماشین لندکروز و تیرهای ۲۳ میلی متری و تفنگ های قناسه می آیند.او عنوان کرد: در ایام سیل، ۱۵ هزار فشنگ کلاشینکف گرفتیم؛ امروز نیروهای تروریست آموزش های مختلف نظامی، پارتیزانی و اطلاعاتی می بینند.

وزیر اطلاعات با اشاره به حمایتهای مالی دشمنان آن سوی مرزها از اپلیکیشن ها و نیروهای تروریستی گفت: حزب دموکرات و کومله حقوق خود را از ۱۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار رسانده و این حاکی از حمایت گسترده از تروریست هاست.

او در پایان با اعلام اقدامات کشف و خنثی سازی عملیات های تروریستی گفت: هر هفته دو الی سه تیم تروریستی کشف و دستگیر می کنیم.

 

داشتن «کار خوب»؛ نگرش جدید بازار کار

 

 

مترجم: مهدی نیکوئی
منبع: s+b :
 
نیروی کار امروز خواهان کاری است که به‌طور ذاتی ارزشمند باشد و با ارزش‌ها و اصول اخلاقی‌شان انطباق داشته باشد. به دلیل این لزوم انطباق با ارزش‌ها و اصول اخلاقی، معنا و اهمیت کار برای هر فرد تفاوت دارد. با این حال اگر شرکت‌ها آن را به رسمیت شناخته و برای ارزشمند کردن کار پرسنل خود تلاش کنند، مزیت رقابتی قدرتمندی نسبت به سایر بازیگران بازار به دست خواهند آورد.
 
 
 
 

 

 

رهبران کسب‌وکارها در چند سال گذشته به حدی در رقابت برای جذب استعدادهای برتر بازار نیروی کار بوده‌اند که رقابت آنها بیشتر از هر چیز شبیه رقابت‌های تسلیحاتی شده است. آنها می‌دانند که در صورت جذب برترین استعدادهای بازار نیروی کار، تا چه حد می‌توانند در رسیدن به اهداف خود موفق باشند. آنها می‌دانند که ایجاد یک فضای کاری جذاب تا چه اندازه در جذب استعدادها اثر دارد و در تلاش هستند تا نشان دهند که ارزش فراوانی به کارکنان خود می‌دهند. ایجاد اتاق‌های تفریح و سرگرمی، یکی از روندهایی است که برای جذب نیروی کار به دفاتر شرکت‌ها رواج می‌یابند اما این روند، بسیار سطحی و موقت است و برای رسیدن به نتیجه‌ای طولانی‌مدت، باید اقداماتی اساسی‌تر در پیش گرفته شود. شرکت‌ها برای آنکه بتوانند برترین استعدادهای بازار کار، چه پیر و چه جوان، را جذب کنند، باید به سوالات عمیقی جواب دهند که امروزه درباره ارزش فعالیت‌ها در محیط کار مطرح می‌شود. محیط‌های کار امروز، نه فقط باید محیط‌های جذابی باشند که کارکنان بخواهند از تصاویر آن در اینستاگرام خود استفاده کنند، بلکه محتوا و زمینه کار هم اهمیت فراوانی دارد.

افراد می‌خواهند که «کار خوب» داشته باشند و این موضوع را در دو جنبه می‌بینند: آنها کارهایی می‌خواهند که خارج از حقوق و مزایایش، به‌طور ذاتی ارزشمند و مهم باشد. آنها همچنین می‌خواهند در راستای ارزش‌ها و اصول اخلاقی خود، نقشی در بهتر کردن جامعه و جهان داشته باشند. بخشی از این نگرش جدید به کار، به دلیل تغییرات فناوری رخ می‌دهد. رواج روبات‌ها و هوش مصنوعی، برخی از مشاغل را به خطر انداخته است و هنوز روشن نیست که چه مشاغلی برای انسان‌ها باقی می‌ماند و شیوه جدید انجام کارها چگونه خواهد بود. اما احتمال می‌رود آنچه انسان بیش از همه بر آن متمرکز خواهد بود، مسائل مشارکتی، همکاری‌ها و شفافیت مورد نیاز در کسب‌وکارها باشد. شرکت‌های امروز، انتظار تعهد از کارکنان خود دارند و تنها به زمانی که آنها در شرکت حضور دارند، فکر نمی‌کنند. آنها بیش از آنکه به ساعات کار حضور کارکنان نگاه کنند، به خروجی کار، کیفیت آن و شیوه انجام کارها توجه می‌کنند. این وضعیت باعث می‌شود تا کارکنان آنها تنها به مساله حقوق و پاداش‌های خود فکر نکنند. آنها به‌صورت استراتژیک به شغل خود می‌اندیشند.

به‌طور معمول، شرکت‌ها و موسسات از انقلاب فناوری بسیار عقب افتاده‌اند. تقریبا یک قرن طول کشید تا شرایط کاری رقت‌انگیز ناشی از انقلاب صنعتی به تدریج رها شوند و به شرایط در حال تحول امروز برسیم. در دهه‌های گذشته، قوانین کار مختلفی شکل گرفتند تا از حقوق کارگران دفاع کرده، ساعت کار را کاهش دهند و شرایط مناسبی برای آنها پدید آورند. این قوانین هنوز به‌طور کامل رواج نیافته‌اند. ما بر این باوریم که شرکت‌ها هم‌اکنون باید دست به اقدام زده و کوشش کنند معنای «کار خوب» در قرن ۲۱ را درک کرده و استراتژی‌هایی در پیش بگیرند که کارکنان آنها اطمینان یابند که کار خوبی دارند. چنین اقدامی نه تنها به نفع کارکنانشان خواهد بود، بلکه به توانایی آنها در رقابت و سلطه بر بازارها هم می‌انجامد.

کار خوب در دنیای امروز چیست؟

ما اعتقاد داریم که برای داشتن کار خوب در دنیای امروز، حداقل باید دارای یک محیط کار مناسب بود: پرداختی منصفانه، تغییرات قابل تحمل، استقلال و امکان کنترل شخصی کار و البته رسیدن به دستاوردی ارزشمند. کارکنانی که برای کار خود برانگیخته هستند، نیازها و خواسته‌های مشتریان را در حد کمال تامین می‌کنند و این مساله، حلقه بازخوردی مثبتی برای کسب‌وکار پدید می‌آورد که باعث حرکت آن در مسیر موفقیت می‌شود. برخی از افراد، کار خوب و برانگیزاننده را کار و شغلی می‌دانند که تعادل رضایت‌بخشی بین کار و زندگی آنها ایجاد کند و فرصت‌هایی هم برای سفر و ماموریت کاری داشته باشد. ممکن است برای برخی، کار خوب کاری باشد که فرصت کمک به دیگران را در آن پیدا کنند. به‌طور کلی کار خوب برای هر کس براساس ارزش‌ها و اصول اخلاقی و شخصیتی او، با دیگری تفاوت دارد.

در هر صورت، کار خوب، بستگی به ماهیت سازمان هم دارد: آیا سازمان شما همه‌چیز‌تمام است، متنوع است، به حریم دیگران احترام می‌گذارد؟ آیا ارزش‌های کارکنان با ارزش‌ها و ماموریت‌های سازمان تناسب دارد؟ آیا کارکنان، اهداف سازمان را تایید می‌کنند و به دنبال بررسی این هستند که تلاش‌هایشان چگونه منجر به پیشبرد اهداف می‌شود؟ معمولا یک مولفه ساده درباره هدف معنادار و ارزشمند وجود دارد: آیا سازمان مدنظر، از نگاه کارکنانش در جهت بهتر کردن جهان و زندگی حرکت می‌کند یا خیر؟ طبیعی است که تمام شرکت‌ها نمی‌توانند جهان را نجات دهند. در بسیاری از حوزه‌ها، مانند تولید کالاها و خدمات مصرفی، به دلایل مختلف چالش‌های اخلاقی گوناگونی به چشم می‌خورد. اما احساسات کارکنان و تجربیات روزانه آنها، تا حد زیادی بستگی به اقدامات و اثرگذاری‌های رئیسشان بر جهان دارد. اما شما هم مانند ما بر این باور هستید که ایجاد یک محیط کاری مناسب و فراهم کردن احساس خوب نسبت به کار برای افراد، منبع یک مزیت رقابتی قدرتمند است، آنگاه باید تلاش کنید که در این راه قدم بردارید.

وضعیت نارضایتی

بسیاری از افراد، از میزان کار خود راضی نیستند؛ آنها احساس می‌کنند که یا بیش از حد یا کمتر از حد نیاز کار می‌کنند و این میزان نیز بر زندگی آنها اثر می‌گذارد. در پژوهشی که به تازگی انجام شده و «امروز برای کارکنان فردا آماده شویم» نام گذاشته شده است، مشخص شد که دوسوم از شرکت‌ها نتوانسته‌اند حجم کار کارکنانشان را مدیریت کنند. ۸۰ درصد از شرکت‌ها هم آسایش و سلامت روانی کارکنانشان را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند؛ هر چند از اهمیت این مسائل آگاه هستند. سازمان سلامت جهانی، استرس را به‌عنوان «بیماری مسری قرن ۲۱» معرفی کرده است.

عوامل گوناگونی به نارضایتی کارکنان می‌انجامد. توسعه هوش مصنوعی، تغییرات اجتناب‌ناپذیری را به دنبال دارد. زمانی که مشاغل خرد می‌شوند و بخشی از وظایف هر شغل به ماشین‌ها سپرده می‌شوند، شرکت‌ها باید در شرح مشاغل بازنگری کنند و شرایطی را فراهم آورند که باز هم افراد احساس کنند شغل ارزشمندی دارند. انجام صفر تا ۱۰۰ یک کار، یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب احساس مثبت نسبت به شغل است و با کاستن بخشی از وظایف یک شغل، فرد شاغل در خطر احساس بی‌هویتی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، در کشورهای بیشتر و بیشتری، شغل‌ها دیگر دائمی و طولانی نیستند و منجر به درآمدهای مکفی هم نمی‌شوند. همچنین افرادی که امروز کار خود را شروع می‌کنند، احتمالا بسیار دیرتر از والدین خود بازنشسته می‌شوند و امنیت شغلی کمتری هم دارند و طی عمر کاری خود، چند بار شغلشان را عوض می‌کنند. با این حال، هنوز هم بسیاری از قوانین و سیاست‌های حقوق و مزایا، براساس شرایط دنیای قدیم شکل گرفته‌اند. اقتصاد کم‌تحرک، تهدید روبات‌ها و ارتباطات دائمی آنلاین، همه و همه شرایط نارضایتی را متداول‌تر کرده‌اند.

ما در جدیدترین پژوهش خود به بررسی عوامل مختلفی پرداختیم که با استفاده از آنها می‌توان برای کارکنان، کار خوب ایجاد کرد. پژوهش ما که در آن با ۱۲۰۰ مدیر منابع انسانی از ۱۰ صنعت مختلف در ۷۹ کشور جهان مصاحبه کردیم، به وضوح نشان داد که بخش انسانی کار، اهمیت فراوانی برای افراد دارد. لیندا گراتون، عضو هیات مدیره مدرسه کسب‌وکار لندن، ۴۵ قابلیت سازمانی برای ما نام برد که داشتن آنها باعث موفقیت سازمان‌ها در جهان امروز می‌شود. ما از مدیرانی که با آنها مصاحبه کردیم، خواستیم تا مهم‌ترین قابلیت‌های سازمانی را از بین این ۴۵ قابلیت انتخاب کنند. ۵ قابلیتی که بیش از همه انتخاب شدند، کاملا مرتبط با بهبود ماهیت کار بودند: ایجاد اعتماد، ارزش دادن به مهارت‌های انسانی، حمایت از سلامت فیزیکی و روانی، مدیریت حجم کار و داشتن محیط کاری تشویق‌کننده همکاری و خلاقیت.

در این پژوهش، همچنین از افراد پرسیده شد که آیا خودشان برای ایجاد ۵ مولفه‌ای که دیگران آنها را مهم می‌دانند، اقدام می‌کنند یا نه. با مقایسه این دو سوال، متوجه شدیم که مدیران، مسائل انسانی سازمان خود را برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم می‌دانند و در عین حال، اقدامات کافی در راستای آنها انجام نداده‌اند. نتیجه، آن بود که ایجاد قابلیت‌هایی برای بهبود احساس و تجربه کاری افراد، به سادگی امکان‌پذیر نیست. این نتیجه، یکی از دلایل و مشکلات موجود را هم آشکار کرد: سازمان‌ها از فناوری برای فراهم آوردن تجربیات بهتر برای کارکنانشان استفاده نمی‌کنند. ۵ مورد از ۱۰ قابلیتی که کمتر توسعه یافته بودند، به‌طور مستقیم به استفاده از فناوری‌های نوین و تجزیه و تحلیل داده‌ها بستگی داشت.

رسیدن به اثربخشی بیشتر در خوب کردن کار

۱۰ قابلیت سازمانی مهمی که شرکت‌ها باید آنها را ایجاد کنند اما نمی‌کنند، عبارتند از:

۱. استفاده از بزرگ‌داده‌ها و تحلیل‌های پیشرفته در تصمیم‌گیری کارکنان

۲. استفاده از داده‌ها برای نظارت بر خلأ مهارتی در نیروی کار

۳. استفاده از تحلیل داده‌ها برای حذف تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های ناخواسته در استخدام و اعطای پاداش

۴. اطمینان یافتن از اینکه کارکنان بخش منابع انسانی برای استفاده از تحلیل‌های داده‌ای در تصمیم‌گیری‌ها و وظایف متداولشان (موارد ۱ تا ۳) آموزش دیده‌اند.

۵. توسعه سیاست‌ها و اقداماتی که منجر به کار انعطاف‌پذیر شود.

۶. مدیریت حجم کارها برای اطمینان یافتن از اینکه کارکنان فرسوده نمی‌شوند و فرصت گذراندن تعطیلات را به دست می‌آورند.

۷. استفاده از پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده‌ برای تمام موارد بالا

۸. استفاده از مدل‌های مسیر شغلی که مبتنی بر عملکرد کنونی افراد باشد؛ نه اینکه تنها بر ارتقای پله‌پله کارکنان متمرکز باشد.

۹. ایجاد مسیرهای شغلی نامتداولی که از طریق چرخش شغلی و توسعه مهارت‌های گوناگون کارکنان، انطباق‌پذیری و چابکی آنها را افزایش دهد.

۱۰. ایجاد محیط‌هایی که سلامتی و رفاه را برای کارکنان به ارمغان آورده و با سبک‌های کاری و شخصیتی مختلف سازگار باشد.

نگاه به فناوری در جهان کسب‌وکار امروز، بسیار متناقض است. فناوری از یک سمت منجر به شرایط نامطمئن و مبهمی شده که شغل بسیاری را به خطر انداخته یا تغییرات فراوانی به دنبال آورده و استرس به آنها وارد کرده است. در همین زمان، ظهور فناوری‌ها، امکان استفاده از مزیت‌هایی را فراهم آورده که می‌توان با استفاده از آنها محیط کار دوست‌داشتنی‌تر و کار بهتری برای افراد ایجاد کرد. با این حال، هراس از فناوری یا بی‌توجهی به این مزیت‌ها مانع از آن شده تا چنین مزیت‌هایی به دست آیند. در واحدهای نیروی انسانی سازمان‌ها و شرکت‌ها، مهارت‌های تحلیلی و آماری مبتنی بر داده‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی کافی وجود ندارد. سازمان‌ها می‌دانند که شرایط کاری سختی به کارکنان خود تحمیل می‌کنند اما از تحلیل‌ داده استفاده نمی‌کنند تا برنامه‌های کار خود را مدیریت کنند، محیط شغلی بهتری پدید آورند یا برای خلأ مهارت‌ها آماده شوند. مسیرهای شغلی، مبهم است، اما آموزش‌ها و توسعه شغلی هم افراد را برای شغل‌هایی که ممکن است در آینده پدید آیند، آماده نمی‌کنند. این نگرانی وجود دارد که تبعیض (ناخواسته) منجر شود تا افراد استخدام‌کننده، کارکنانی مشابه خود استخدام کنند و از تنوع کارکنان و مهارت‌ها در جهان کاری کاسته شود. با این حال، شرکت‌ها برای رفع این مشکل هم از فناوری استفاده نمی‌کنند.

اقدامات پرخطر باقی‌مانده در فهرست ۴۵ موردی ما، خود تجربه کاری است. ایجاد انعطاف در کار، هنوز تبدیل به واقعیتی در جهان امروز نشده است. حداکثر انعطاف‌پذیری اعمال شده در بخشی از شرکت‌ها و حوزه‌ها مربوط به انعطاف در ساعات کاری است که آن هم بسیار ناچیز و محدود است. در حالی که جهان امروز، بسیار متنوع و پیچیده شده است، بسیاری از کارکنان دارای فرزند هستند، تفاوت سن و شرایط زندگی و موقعیت اجتماعی آنها هم مشکلات گوناگونی برایشان پدید آورده است. بنابراین کارکنان ترجیح می‌دهند بتوانند علاوه بر ساعات کاری، براساس شرایط زندگی خود به کار و فعالیت مشغول شوند. در نهایت، با آنکه سلامتی و رفاه و آسایش از مهم‌ترین واژگان امروز مدیریت است، شرکت‌ها اقرار می‌کنند که تصور خاصی از فضایی ندارند که بتواند سلامت روحی و جسمی کارکنانشان را بهبود بخشد.

علوی با تصریح به اینکه نباید هزینه نظام را با اختلافات خود بالا ببریم، گفت: نظرات مختلف سیاسی امر طبیعی است اما لازمه نظرات متفاوت سیاسی، خصومت و دشمنی نیست؛ متاسفانه گاهی برای یکدیگر مشت گره می کنیم درحالیکه مشت را برای دشمن باید گره کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین علوی در گردهمایی مبلغان اعزامی در ماه رمضان، تبلیغ را جهاد در عرصه جنگ نرم دانست و اظهار داشت: اهمیت تبلیغ به اندازه ای است که راه و روش خاصی دارد تا در جانها اثر بگذارد.

او بر اهمیت هماهنگی مبلغان در یک منطقه و تاثیر آن بر مردم تاکید کرد و گفت: در دورانی که کار تبلیغی انجام می دادیم، در یک منطقه ۵-۶ نفر کار تبلیغی انجام می دادیم، از بین خود یک نفر را به عنوان هماهنگ کننده امور در نظر می گرفتیم و کارها را به او می سپردیم که به گونه ای مدیریت کند تا بین مبلغان آن منطقه نوعی تعامل سازنده، همدلی، همکاری و هم افزایی وجود داشته باشد و این همدلی و هم افزایی ها اثر بسیار سازنده ای روی مردم می گذاشت.

وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست لذا ارتباطی با حوزه برقرار کردیم و افراد و موسساتی که در هریک از بخش ها در این رابطه حضور دارند را شناسایی و دعوت می کنیم و به مناطقی می بریم که تحت تاثیر تبلیغات تبشیری قرار می گیرند و گرایش به سنت و وهابیت وجود داد.

او خاطرنشان کرد: گاهی مجبور می شویم که خودمان هم وارد عمل شویم در عین اینکه این کار، کار حوزه است چون عقیده با شبهه متزلزل می شود و با فشار مستحکم می شود بنابراین علمای حوزه می توانند اعتقادات انحرافی را با شبهات خود متزلزل کنند.

علوی به نمونه ای از اقدامات وزارت اطلاعات در قبال تغییر دین و مذهب در یکی از شهرهای همدان اشاره کرد و گفت: افرادی گرایش به مسیحیت پیدا می کنند که جزو افراد عادی جامعه هستند مثلا کارشان ساندویچ فروشی و امثال اینها بود و خانوادگی مسیحی می شدند، ناچار شدیم اینها را احضار کنیم و دلیل گرایش به مسیحیت را از آنها جویا شویم. برخی از این افراد عنوان می کردند که ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند. به آنها گفتیم اسلام دین برادری و صفاست. گفتند ما می بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می کنند به طور مداوم علیه یکدیگر سخن می گویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود باید صفا و صمیمیت ایجاد کند.

او با تصریح به اینکه تنازعات بین علما و مبلغین اثر منفی روی افراد می گذارد، عنوان کرد: تبلیغ یک ضرورت است و نباید در دل و جان ما زندانی شود بلکه باید برای مردمی که به آن نیاز دارند، تبیین شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه مبلغان باید در دو عرصه تربیت و شکوفایی مردم بویژه نسل جوان و مقابله با تاثیرگذاری دشمنان در هجمه فرهنگی کار کنند، تاکید کرد: اگر ما در عرصه اول خوب کار کرده و جوانان را با اعتقادات محکم تربیت کنیم، آنها را در برابر هجمه ها واکسینه می کند.

او به الزامات تاثیرگذاری تبلیغ هم اشاره کرد و گفت: پیشقدم شدن در خودسازی، بهره گرفتن از زبان مهربانانه، عامل به ارزشهایی که مردم را به آن فرا می خوانیم، افزایش بار علمی و معنوی خود، تاثیرگذاری روی باورهای مردم، تواضع و فروتنی، توجه به نیاز مخاطب و نوع بیان مسائل، بیان مطالب متقن، سخن گفتن با زبان لیّن و به صورت کریمانه و رفتار محبت آمیز با مردم از جمله این الزامات است.

علوی با بیان اینکه رهبر انقلاب از شرایط کنونی به شرایط جنگی تعبیر کردند، این سئوال را مطرح کرد که در این شرایط و با این مشکلات چگونه شرایط جنگی را با موفقیت سپری کنیم و ادامه داد: اگر تحمل مردم در مقابل فشارها و مشکلات بالا باشد، در برابر سختی ها سکوت می کنند و نظام با تحمل بالای مردم می تواند این پیچ تاریخی را با سلامت پشت سر بگذارد اما اگر آستانه تحمل مردم پائین باشد، برای نظام مشکلاتی را درست می کند و تهدیداتی را متوجه نظام می کند لذا ببینیم با چه نوع تبلیغی می توانیم آستانه تحمل مردم را بالا ببریم؟ علمای سلف، کارهای زیبایی در این زمینه می کردند به عنوان مثال زمانی که مصیبت و بلایی پیش می آمد، علمای ما با بیان روایات و احادیث، مردم را آرام کرده و صبر و بردباری آنها را افزایش می دادند بنابراین راه آرام کردن جامعه، دعوت به شکیبایی و بردباری است.

او با بیان اینکه افزایش یا کاهش تحمل مردم بستگی به باور مردم دارد، گفت: اگر مردم باورشان این باشد که بخشی از نظام این مشکلات را درست کرده است، دچار خشم و پرخاشگری شده، هزینه نظام بالا می رود و در برابر مسئولین قرار می گیرند و نظام در خطر قرار می گیرد اما اگر مردم باورشان این باشد که این فشارها را دشمن برای مردم و نظام به وجود آورده که نظام و مردم را تسلیم کند، مردم نشان دادند برابر دشمن می ایستند و تسلیم دشمن نمی شوند، قدرت مقاومت مردم و آستانه تحمل مردم بالا می رود و در برابر دشمن مقاومت می کنند و آستانه تحمل آنها بالا می رود.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سئوالی که چرا دولت گرانی راه انداخته است، بیان کرد: این دولت که در یک سال گذشته روی کار نیامده است، پنج سال و نیم است که کشور را اداره می کند. چهارسال و نیم گوشت ۳۰ هزار تومانی به دست مردم می داد، ارزش ارز همان ۴۰۰۰ تومان بود و اینها تا قبل از روی کارآمدن ترامپ بود.

در این هنگام بسیاری از مبلغان حاضر شروع به اعتراض کرده و هیاهو کردند.

علوی خطاب به اینها گفت: شما عزیزان که می خواهید تبلیغ بروید، اگر کسی مخالف عقیده و باور شما را داشت بلافاصله اینگونه با او برخورد می کنید؟ بگذارید صحبتش را تمام کند و بعد شما مطالب خود را بیان کنید. این واقعیت را که تحریم ها برای ما مشکل ایجاد کرده است را نمی تواند منکر شود.

او افزود: اینکه شما با هر چسب و وصله ای، هرمطلبی را به نظر سیاسی خود بچسبانید، یک حرکت و ارزیابی علمی و فکری و عالمانه و فاضلانه نیست.

وزیر اطلاعات با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در خصوص جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه گفت: اینکه سرهم داد بکشیم و مانع حرف زدن یکدیگر شویم و سخنان یکدیگر را نقض کنیم، نتیجه نمی گیریم.

او اخلاق را نیاز جامعه دانست و تاکید کرد: سالهاست اخلاق در جامعه ما آسیب دیده است، لنگه کفش و مهر به مسئولین مملکت پرتاب می کنیم، افراد محترمی را هو می کنیم. رهبر انقلاب تقبیح می کنند اما عده ای به این حرکت های غیراخلاقی ادامه می دهند.

علوی با تصریح به اینکه نباید هزینه نظام را با اختلافات خود بالا ببریم، گفت: نظرات مختلف سیاسی امر طبیعی است اما لازمه نظرات متفاوت سیاسی، خصومت و دشمنی نیست؛ متاسفانه گاهی برای یکدیگر مشت گره می کنیم درحالیکه مشت را برای دشمن باید گره کنیم.

او در مورد اقدامات وزارت اطلاعات در مقابله با فضای مجازی گفت: دسته ای از این فعالیتها با امنیت ملی ارتباط پیدا می کند مانند کانال هایی که فعالیت ضددینی یا ضد امنیتی می کنند که همه شناسایی شده و آن دسته افرادی که هیجانی عمل کردند و دنبال برنامه خاصی نیستند احضار شده و تذکر گرفتند اما برخی که سازمان یافته هستند پرونده ای برای آنها تنظیم شده و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم.

وزیر اطلاعات در مورد اقدامات این وزارتخانه در مبارزه با ویژه خواری و فساد اقتصادی بیان کرد: در بخش اقتصادی، آنجا که ویژه خواری، تعدی به اموال عمومی یا درست کردن شرکت های صوری باشد، اشراف کامل داریم و گاهی در سال، ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

او خاطرنشان کرد: میلیون هکتار زمین ملی مورد تصرف شناسایی و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم و بازگردانده شد.

علوی در خصوص مبارزه با تروریسم هم گفت: شیوه های امروز تروریسم با ۵ سال پیش تفاوت پیدا کرده و اگر در گذشته با یک وانت پیکان و اسلحه کلاشینکف می آمدند، الان با ده ها ماشین لندکروز و تیرهای ۲۳ میلی متری و تفنگ های قناسه می آیند.

او عنوان کرد: در ایام سیل، ۱۵ هزار فشنگ کلاشینکف گرفتیم؛ امروز نیروهای تروریست آموزش های مختلف نظامی، پارتیزانی و اطلاعاتی می بینند.

وزیر اطلاعات با اشاره به حمایتهای مالی دشمنان آن سوی مرزها از اپلیکیشن ها و نیروهای تروریستی گفت: حزب دموکرات و کومله حقوق خود را از ۱۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار رسانده و این حاکی از حمایت گسترده از تروریست هاست.

او در پایان با اعلام اقدامات کشف و خنثی سازی عملیات های تروریستی گفت: هر هفته دو الی سه تیم تروریستی کشف و دستگیر می کنیم.

 

 

منبع:https://fararu.com/fa/news/398171

پنج شنبه, 12 ارديبهشت 1398 13:09

او را می بینیم ولی نمی شناسیم!

او را می بینیم ولی نمی شناسیم!

 

 

 

غیبت حضرت مهدی علیه السلام به معنای نبودن امام نیست، بلکه طبق روایات حضرت در میان مردم رفت و آمد می کنند و مردم ایشان را می بینند اما او را نمی شناسند. مانند حضرت یوسف علیه السلام که در میان مردم زندگی می کرد ولی مردم او را نمی شناختند تا اینکه خداوند به او اجازه معرفی و ظهورش را داد.
 
 
 
 
بازدید : 9201
زمان تقریبی مطالعه : 1 دقیقه

 

 
امام زمان، امام دوازدهم، امام مهدی،

 

 

حجت الاسلام سیدمرتضی نبوی کارشناس مهدویت در باب غیبت حضرت می گوید:

غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه به معنای حاضر نبودن امام نیست، بلکه این است که از دیدگان ما پنهان است. امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: «در دوره غیبت امام غایب، مردم از حدود و چارچوب احکام شرع خارج خواهند شد و بسیاری از آنها گمان خواهند کرد که حجّت الهی از دنیا رفته و امامت پایان پذیرفته است؛ ولی سوگند به خدا در چنین دوره ای حجّت خدا در بین مردم و در کوچه و بازار آنها در حال رفت و آمد خواهد بود و وی حرف های مردم را خواهد شنید. او مردم را خواهد دید؛ ولی آنها تا زمان معینی که خداوند مقرّر کرده است قادر به دیدن آن حضرت نخواهند بود» (بحارالانوار، ج 28، ص 70)

ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل نموده که آن حضرت فرمود: در صاحب این امر سنّتهایی از انبیا وجود دارد؛ سنتی از موسی بن عمران و سنتی از عیسی و سنتی از یوسف و سنتی از محمد صلوات اللّه علیهم«مِنْ یُوسُفَ فَالسِّتْرُ یَجْعَلُ اللّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ حِجابا یَرَوْنَهُ وَلا یَعْرِفُونَهُ» سنت او از یوسف، مستور بودن است. خداوند بین او و خلق حجابی قرار می دهد. مردم او را می بینند، امّا نمی شناسند(کمال الدین و تمام النعمه، ص ۲۳۴، ح11)

حجت الاسلام کریمی کارشناس در حوزه مهدویت ادامه می دهد:

با اینکه ما نسبت به حضرت غافل هستیم ولی او ما را فراموش نمی کند و در تمامی مراحل زندگی از افراد دستگیری می نمایند. اگر روزی پول مان را گم کنیم همه عزم مان را برای پیدا کردن آن جزم می کنیم. پس چه شده که این حالت برای ما نسبت به حضرت وجود ندارد و بی تاب نبودنش نیستیم؟! معلوم می شود هنوز اهمیت وجود امام برای ما روشن نگردیده است.

 

 

سه شنبه, 10 ارديبهشت 1398 13:00

اسب تروا وسط قلعه‌های ایرانی؛

 

حذف تلگرام طلایی و تهدید آینده روشن

 

 

 

تسهیل‌گران ورود اینترنت به ایران چگونه با شرکت‌های واردکننده اینترنت و خدمات دهنده آن مانند سامسونگ و اپل که کل بازار ایران را اشغال کرده‌اند توافق کرده‌اند که به همین سادگی بازار ایران شبانه تهدید می‌شود؟
 
 
 
بازدید : 959
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
 
موبایل
 
 
 
بیشتر از بیست‌وچهار ساعت است که دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و کمتر از همان ساعت موبوگرام از تلفن‌های همراه مردم حذف ‌شده است. اما ظاهراً دعوا با کلیدواژه‌هایی محبوبی مثل #حق‌الناس که مسئولان امر در صفحات شخصی‌شان منتشر می‌کنند آدرس غلط پیدا کرده است و مسئله در حد یک اتفاق برای پوسته‌ی پیام‌رسان تلگرام تقلیل یافته است. 

مسئله اصلی چیست؟ مسئله اصلی آینده قدرت است.
چرا؟ به تاریخ توجه کنید: «در قرن 16 كنترل مستعمرات و شمش‌های طلا دو ابزاری بود كه اسپانیا را در صدر قدرت‌ها جا داد؛ قرن 17 هلند از تجارت و منابع مالی سرشار بهره وافی برد؛ در قرن 18 فرانسه با اتكا به جمعیت زیاد و ارتش صاحب اقتدار شد درحالی‌که در قرن 19 اقتدار بریتانیا برخاسته از تفوق آن در انقلاب صنعتی و نیروی دریایی‌اش بود اما در عصر جدید -عصر اطلاعات- دولتی (یا بازیگران غیردولتی) كه بر اطلاعات سوار باشد پیروز است.» این نگاه جوزف نای تئوریسین آمریکایی قدرت نرم است در کتاب آینده قدرت. 

او راست می‌گوید. به زندگی حالایمان نگاه کنید. همه‌چیز دارد اینترنتی می‌شود. روزگاری نه‌چندان دور از موبایل‌های هوشمند خبری نبود و امروز یکی از بدیهیات زندگی شده است. روزبه‌روز روی صفحه گوشی‌ها اپ‌هایی نصب می‌شود که با زندگی حقیقی مردم مرتبط هستند. این اینترنتی‌شدن در کنار همه محاسنش معایبی هم دارد. یکی‌ از معایبش این است که اگر دقت نشود مثل اسب تراوا عمل می‌کند. وارد قلعه می‌شود و تازه سربازان خود را پیاده می‌کند. 

مسئله اصلی این است شبانه بدون اجازه مردم ایران، یک شرکت آمریکایی به‌نام #گوگل از گوشی آن‌ها که با مجوز دولت ایران وارد کشور شده -و از این واردات سود سرشار کسب کرده است- بدون مجوز همان دولت؛ یک اپلیکیشن حذف می‌کند. چند وقت پیش هم #اپل کلیه اپ‌های ایرانی را در گوشی‌های خود غیرفعال کرد. ماجرا در حذف چند آیکون و اپ‌ از گوشی هوشمند مردم نیست. بلکه پشت سر هر آیکون ایرانی‌ساخته‌ای، هزاران جوان استارت‌اپی، صدها شرکت نوپای فعال که بر بستر صنایع نوین در حال رشد هستند در معرض ورشکستگی و فروپاشی قرار می‌گیرند و این یعنی تهدیدی برای بازار صنایع خلاق و نوین ایران. یعنی تهدیدی برای #آینده_روشن.  

#استقلال آرمان اول انقلاب است و دولت‌ها موظف هستند به صیانت از آن. عصر جدید، عصر جنگ هوشمند است. دفاع از استقلال هم هوشمندی می‌خواهد. امروز تجربه شد هشدار رهبری در استادیوم آزادی که دشمن از رسانه مانند سلاح شیمیایی استفاده می‌کند؛ «سلاح شیمیایی را وقتی می‌زنند، تانک و تجهیزات را از بین نمی‌برد؛ تجهیزات می‌ماند و انسان‌ها از بین می‌روند و از قدرتِ استفاده‌ی از ابزار می‌افتند... این را کسانی که مسئولیت این بخش از کشور را -بخش ارتباطات را- دارند، درست توجّه کنند. ما در جلسات حضوری هم به این‌ها تذکّر داده‌ایم، تأکید کرده‌ایم، حالا هم میگوییم؛ توجّه کنند که آن‌ها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خودش را علیه این مردم به کار ببرد.» 

 امروز روز #پاسخگویی است. 

1. تسهیل‌گران ورود اینترنت به ایران چگونه با شرکت‌های واردکننده اینترنت و خدمات دهنده آن مانند سامسونگ و اپل که کل بازار ایران را اشغال کرده‌اند توافق کرده‌اند که به همین سادگی بازار ایران شبانه تهدید می‌شود؟     

2. دی‌ماه 96 یک پلتفرم  به‌نام تلگرام حاکمیت ملی را به مخاطره انداخت و آن‌روزها تسهیل‌گران علی‌رغم مذاکراتشان با آقای دورف رئیس آن با توییتر به یکدیگر ریپلای می‌زدند. امروز این خدشه بر حاکمیت خودش را به سطح دیوایس و تجهیزات اینترنت‌رسان مانند گوشی‌های هوشمند رسانده است. تدبیر مسئولان ارتباطاتی کشور برای مراقبت از استقلال کشور چیست؟

3. آیا کسی مراقب کسب‌وکارهای نوپای اینترنت‌پایه هست؟
دوشنبه, 09 ارديبهشت 1398 14:37

اصول درس خواندن

اصول درس خواندن

 

 

 

چرا برخی از دانش آموزان علی رغم تلاشی که می کنند نتیجه مطلوب در آزمون ها نمی گیرند؟
 
 
 
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
اصول درس خواندن

 

 

یکی از دلایل این است که اصولی درس نمی‌ خوانند. دانش‌ آموزی که نتیجه‌ مطلوب در آزمون نمی‌گیرد باید بررسی کند که مشکل کار کجاست. آیا همه‌ کارهایی را که لازم است انجام می‌دهد؟ آیا تحلیل آزمون که مهم‌ تر از خود آزمون است انجام می‌ دهد تا مشکلاتش برطرف شود؟ آیا در منزل تست می‌ زند یا دوره می‌کند؟ آیا مفاهیم را در ذهنش تثبیت می‌ کند؟
اگر این موارد اصولی انجام شود، نتیجه‌ دلخواه به دست می‌آید.
دانش‌ آموز باید بداند که برای کنکور و امتحانات نهایی و آخر سال درس می‌خواند، نه آزمون آزمایشی!
دانش‌ آموز باید برنامه‌ اش را طوری تنظیم کند که موازی برنامه‌ آزمون پیش برود و بتواند خود را بسنجد. اگر در یکی دو آزمون برنامه موازی نبود، مشکلی نیست.
وقتی درسی را می‌ خوانید باید تست آموزشی بزنید. برای آشنایی با تست‌ ها و تثبیت مفاهیم، باید تست زمان‌ دار بزنید تا به زمان‌ بندی عادت کنید و بتوانید مدیریت زمان داشته باشید.
باید آخر هفته مرور کنید و برای مرور بهتر و تثبیت مفاهیم، تمرین تشریحی یا تست آموزشی حل کنید.
باید خلاصه‌ نویسی انجام دهید.
برای مرور‌ها می‌ توانید از خلاصه‌ نویسی استفاده کنید تا مرور سریع‌ تر انجام شود و بتوانید بیش‌ تر تمرین حل کنید.

ما در اصول درس خواندن دو نوع مرور داریم:
۱- مرور خودآگاه
۲- مرور ناخودآگاه

زمانی که تست می‌ زنید، چه زمان‌ دار و چه تست آموزشی، مرور ناخودآگاه انجام می‌دهید؛ پس برای هر مبحثی که در هفته می‌ خوانید باید دو بار مرور داشته باشید:‌ یک مرور با تست، یک مرور هم از خلاصه‌ ها در آخر هفته.
در کنکور به حافظه‌ بلند مدت نیاز دارید پس هر چه بیش‌تر مرور کنید و تمرین داشته باشید، احتمال موفقیت بیش‌ تر خواهد شد.
وسواس به خرج ندهید. هر درس را یک بار بخوانید و چهار بار مرور کنید (یک بار با تست، یک بار با مرور خلاصه‌ها، یک بار با آزمون و یک بار هم با تحلیل آزمون).
این مرور‌ها باید طبق برنامه‌ ریزی اصولی باشد که چند ماه بعد هم دوباره مرور کنید.
اگر تمام این کارها را اصولی و طبق برنامه‌ ریزی اصولی و منظم انجام دهید، فکرتان مشغول این نمی‌ شود که چرا نتیجه‌ آزمون شما خوب نشد.
اگر طبق برنامه‌ ریزی اصولی پیش بروید دیگر جای نگرانی نیست.

 


مطالب مرتبط:
درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار
سه تکنیک درس خواندن دانش آموزان موفق
درس خواندن در واپسین روزها

 

منبع: کانون قلم چی

افت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام است؟

 

 

 

وقتی فاصله بین استعداد بالقوه فرد و استعدادهای بالفعل او مشهود و زیاد باشد می گوئیم افت تحصیلی اتفاق افتاده است. افت تحصیلی فقط تجدیدی و مردود شدن نیست بلکه وقتی که یادگیری های دانش آموز از توان بالقوه و حد انتظار کمتر باشد افت تحصیلی اتفاق افتاده است.
 
 
 
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
افت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام است؟

 

 

ضریب هوشی پایین:
دانش آموزی که ضریب هوشی (آی کیو) او 70 به پایین است طبیعتا در آموزش مشکل خواهد داشت. نباید دانش آموز را با دیگری مقایسه کرد بلکه باید کاری کرد که از استعدادهای حاضر بهترین استفاده را ببریم. احترام به هوش فرزندان، پذیرش آن از سوی خانواده و معلم و تلاش برای فعال کردن آن از ضروریات امور تربیتی است. دانش آموز با داشتن ضریب هوشی متوسط ( 100 ) می تواند به درجات علمی خوبی برسد به شرطی آنکه امکانات روانی، محیطی و آموزشی مناسب هم فراهم باشد.

بیسواد بودن والدین و عدم رفع اشکالات درسی دانش آموز:

بیسواد بودن والدین و ناتوانی آن ها در هدایت تحصیلی فرزندان و رفع اشکالات درسی آن ها یکی از عوامل مهم افت تحصیلی دانس آموز است. هوش و توان تحصیلی در این خانواده ها آسیب می بیند و فرزند روزبروز از نظر اعتماد به نفس به تحلیل می رود. بهتر است والدین به سوی با سواد شدن قدم بردارند و آموزش ببینند تا بتوانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و به آن ها در یادگیری کمک کنند.

مدرسه هراسی و ترس از معلم:
گاهی مدرسه هراسی و ترس دانش آموز از معلم آنقدر بالاست که تعادل روانی و رفتاری او را بهم می ریزد. اضطراب در احساس دانش آموزان اثر می گذارد، تمرکز ذهن را مختل می کند و هیجانات فرد از تعادل خارج می شود. دانش آموز در کلاس باید بتواند از معلم سوال کند و پاسخ بشنود. نباید دانش آموز پیش دیگران مسخره شود. تنبیهات شدید معلم هم باعث مدرسه گریزی دانش آموز می شود.

نداشتن ارتباط بین والدین و مدرسه:
نبودن رابطه بین اولیاء و مدرسه باعث فراموش شدن معلم و دانش آموز می شود. ضعف های او پنهان می ماند، اشکالات رفتاری و درسی رفع نمی شود. داشتن نمرات پایین و تکرار آن ها بی کفایتی دانش آموز را تقویت می کند و ادامه این روند افت تحصیلی را بدنبال خواهد داشت. در مدرسه باید شرایطی فراهم شود که والدین بتوانند با آرامش و عزت نفس با مدیر، معلم و فرزند خود ارتباط برقرار کرده و درباره اخلاق، رفتار، درس و تلاش او جویا شوند.

نبودن آرامش روانی و عاطفی در منزل:
عدم امنیت روانی در منزل، انداختن ترس و لرز بر جان فرزندان، کتک کاری بین زن و مرد، طلاق و جدایی، اعتیاد والدین، فقر و نداری، مهاجرت های تحصیلی و… از جمله عواملی هستند که در افت تحصیلی فرزندان بسیار موثرند. نمی توان بد زندگی کرد اما خوب تربیت نمود، بلکه در منزل باید زمینه های آرامش روانی، عزت نفس، پذیرش فرزندان، احترام به آن ها، کنترل واژه ها و گرامی داشتن تلاش فرزندان در نظر گرفته شود تا دانش آموز با راحتی خیال، احساس ارزشمندی و احساس امنیت روانی به تلاش و تحصیل خود ادامه دهد.

بکار بردن واژه های تحقیر آمیز در منزل:
نوع واژه هایی را که والدین در منزل بکار می برند اگر تحقیر آمیز و همراه با توهین باشد و این روند ادامه یابد آثار سوء روانی در فرزندان و حتی خود والدین می گذارد. واژه های منفی احساس بی کفایتی را در فرزندان تقویت می کند. دانش آموز خود را شایسته آموختن نمی داند و می گوید: من توان خواندن این درس را ندارم و یا من هرگز به جایی نمیرسم. این نگرش و خودپنداره دانش آموز درباره خود، ریشه در دوران کودکی و خانواده دارد. توهین به هوش دانش آموز و مسخره کردن نمره دریافتی او و مقایسه کردن فرزند با دیگران و هم چنین بد گویی پشت سر معلم دانش آموز و به استهزاء گرفتن آموزش و پرورش از سوی “والدین ناوارد” از عوامل مهم افت تحصیلی فرزندان است. والدین اگر فرزندان سالم، نیکوکار و درسخوان می خواهند اولین کار این است که باید در منزل واژه های خود را کنترل نمایند. کلماتی را بکار ببرند که شادابی، خود ارزشمندی، تلاش و “خود پنداره مثبت” را تقویت کند.

روش مطالعه غلط و معنی دار نبودن آموخته ها:
خوابیده درس خواندن، قدم زنان درس خواندن، در جای بسیار نرم نشستن، نزدیکی زیاد چشم به کتاب، رعایت نکردن استراحت در طول مطالعه، نداشتن تمرکز و دقت، شلوغ بودن روی میز مطالعه و… باعث می شود یادگیری به نحو مطلوب اتفاق نیافتد و ما نتوانیم در امتحان نمره مناسب بگیریم.

کارا نبودن معلم در تدریس:
معلم باید با علم روانشناسی و تدریس روز آشنا باشد. از دانش آموزان درباره شیوه تدریسش نظرخواهی کند و با همکاران موفقش مشورت کند.

اختلات شخصیتی و مشکلات جسمانی کودک:
گاهی علت افت تحصیلی دانش آموز به ویژگی های روانی و شخصیتی فرد برمی گردد. بیش فعال بودن کودک، اختلال سلوکی، افسردگی های خفیف، نگرانی از خانواده، مهاجرت از مدرسه قبلی، آزار و اذیت دانش آموزان، طلاق و جدایی، بی سرپرست بودن یا بد سرپرست بودن دانش آموزان و مشکلات شخصیتی دیگر می تواند افت تحصیلی رابرای فرزند فراهم کند. گاهی علت مشکلات تحصیلی و یادگیری دانش آموز مشکلات فیزیولوژیکی و بدنی است. کم خونی، بیماری قند، داشتن انگل، اختلال در غده تیروئید، صرع خفیف و ناشناخته و… از جمله عواملی هستند که می تواند در تحصیل دانش آموز اثر گذاشته و افت تحصیلی را بوجود آورند.

اضطراب در امتحان و اضطراب در امتحان:
اضطراب در امتحان اگر شدید باشد تمرکز فرد، مختل شده و پردازش مطالب در ذهن بهم می ریزد و باعث افت تحصیلی می شود.


مطالب مرتبط:
چرا درس بچه‌ ها افت می‌ کند؟
دیگه نمی خوام درس بخونم!
افت تحصیلی از راهنمایی به دبیرستان


منبع: آخوندی

فایل الکترونیکی تفسیر مناهج البیان جلد 30

تالیف آیت الله شیخ محمد باق ملکی میانجی

 

 

 

لطفا جهت دانلود کتاب به فایل پیوست مراجعه شود.

دوشنبه, 02 ارديبهشت 1398 15:52

دوستی‌های جنسی را جدی بگیرید

والدین در برابر دوستی نوجوانشان با جنس مخالف باید چه واکنشی نشان دهند؟

 

 

 

بحران دوستی با جنس مخالف یکی از چالش‌برانگیزترین اتفاق‌ها برای خانواده‌هاست اما بعضی‌ها در چنین شرایطی به‌خوبی از پس مدیریت دوره نوجوانی فرزندشان برمی‌آیند و برخی اوضاع را خراب‌تر می‌کنند اما والدین اگر متوجه رابطه نوجوانشان با جنس مخالف شدند چه واکنشی باید از خود نشان دهند؟
 
 
 
بازدید : 594
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
نوجوانی، بحران جنسی، دوستی، جنس مخالف، بلوغ جنسی، بی بند و باری،مسائل خانوادگی، والدین، واکنش،روابط جنسی،محدودیت خانوادگی، نظارت، دوستی، انحرافات،فضای مجازی

 

 

از نوجوانی به‌عنوان دوره بحران نام‌برده شده است. سرعت رشد در این دوره به‌ویژه در میل و علایق جنسی بالا می‌رود؛ جنس مخالف در این دوران برای او جذابیت دارد و تمایل دارد که به‌دوراز هرگونه معیار منطقی و عقلانی با جنس مخالف ارتباط برقرار کند. ازآنجایی‌که یکی از منشأهای عشق و علاقه در دوران نوجوانی جنسی است، هر یک از دو طرف ابتدا به حداقل‌ها راضی می‌شوند و شاید هدفی جز نگاه کردن و سخن گفتن با یکدیگر نداشته باشند اما با توجه به اینکه نوجوانی، دوران اوج بلوغ جنسی به‌حساب می‌آید دیگر به این حد قانع نبوده و ممکن است ارتباطات بیشتری در بین آن‌ها شکل ‌گیرد؛ چنانچه متأسفانه در حال حاضر سن ارتباط با جنس مخالف به 11 سالگی رسیده است.

مقصر کیست؟

برخی مهم‌ترین علت پایین آمدن بلوغ جنسی و دوستی با جنس مخالف را شبکه‌های مجازی و دسترسی آسان به اینترنت می‌دانند و برخی دیگر تقصیر را به گردن بی‌بندوباری‌های موجود در جامعه می‌اندازند اما به‌راستی مقصر کیست؟!
شاید هر دو مقصر باشند اما بر اساس گزارش پلیس فتا در سال 1395 بیش از 42 درصد از دوستی‌ها با جنس مخالف که در شبکه‌های مجازی اتفاق می‌افتد به مسائل خانوادگی مربوط می‌شود لذا شاید بهتر باشد دلیل اصلی انحراف نوجوانان را عدم مدیریت صحیح والدین دانست.

چه واکنشی نشان دهیم؟

نحوه مدیریت نوجوانان در فضای مجازی با هوشمندی والدین و راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی نکته حائز اهمیتی است. با توجه به اینکه در دنیای کنونی، نه می‌توانیم نوجوانان را به کوچه‌ها بفرستیم تا باهم سن و

 

والدین می‌توانند پیش‌قدم شوند و نظر نوجوان را در مورد مسائل عاطفی و جنسی جویا شوند مثلاً نظر فرزند خود را درباره دوستی با جنس مخالف بپرسید و از او بخواهید که محاسن و معایب این دوستی را برای شما بیان کند.

سالانشان لی‌لی، دوچرخه‌سواری و هفت‌سنگ بازی کنند و نه می‌توانیم آنان را وادار کنیم که در خانه بنشینند و برنامه کودک ببینند، باید با شرایط روز با آن‌ها برخورد کنیم. علایق اکثر نوجوانان امروز حضور در شبکه‌های مجازی و بازی با تلفن همراه است و لازم است که والدین در عین احترام به سلایق آنان، محدودیت‌هایی همچون زمان‌بندی برای استفاده از تلفن همراه، عدم استفاده از فیلترشکن، محدود کردن دسترسی به اینترنت و... را ایجاد کنند لذا والدین نقش مهمی را در شکل‌گیری رفتار و افکار فرزندانشان ایفا می‌کنند و با توجه به حساسیت‌های دوران نوجوانی لازم است پدر و مادرها با نحوه برخورد صحیح با نوجوانان و انحرافات آنان، آشنا شوند.
 سید شهرام علیزاده روانشناس و مشاور کودک و نوجوان در این زمینه به تبیان می‌گوید: «ما شاهد هستیم که برخی از خانواده‌ها وقتی صحبت از روابط عاطفی نوجوان با جنس مخالف به میان می‌آید با تندی برخورد می‌کنند اما این واکنش باعث می‌شود که نوجوان سؤالات خود را در خانواده مطرح نکند و در پی آن صدمات جبران‌ناپذیری به نوجوان وارد می‌شود» پس واکنش درست چیست؟
 علیزاده می‌گوید: «ما می‌خواهیم یک حد تعادل در خانواده مطرح شود تا نوجوان بتواند مسائل خودش را بدون ترس از قضاوت و شماتت در خانواده مطرح کند لذا والدین می‌توانند پیش‌قدم شوند و نظر نوجوان را در مورد مسائل عاطفی و جنسی جویا شوند مثلاً نظر فرزند خود را درباره دوستی با جنس مخالف بپرسید و از او بخواهید که محاسن و معایب این دوستی را برای شما بیان کند. وقتی یک والد با آرامش و گشاده گویی این مسئله را مطرح می‌کند باعث می‌شود که نوجوان در آرامش خاطر دیدگاه اش را بیان کند و این والد می‌تواند با هوشمندی خطاهایی که در ذهن فرزندش وجود دارد را اصلاح کند.»
وی ادامه می‌دهد: «اگر با این سؤالات، نوجوان از محیط خانواده طرد شود، قطعاً برای جواب گرفتن به‌سوی همسالانش پناه می‌برد و آنان بدون داشتن اطلاعات کافی درباره این مسائل اظهارنظر خواهند کرد و نوجوان با مشکل مواجه خواهد شد بنابراین سعی کنید دیدگاه نوجوان را درباره روابط جنسی و همچنین روابط عاطفی زودهنگام با جنس مخالف جویا شوید، به میزان کافی اطلاعات لازم را در اختیار نوجوانتان قرار دهید و در رابطه با این مسائل تا جایی که امکان دارد با آنان صحبت کنید.»

 

محدودیت‌های خانوادگی را به فرزندتان بگویید؛ اینکه رأس یک ساعت مشخص خانه باشد و در زمان‌های استراحت ارتباط تلفنی را محدود کند.


علیزاده اظهار می‌کند: «با توجه به صحبت‌ها مطرح‌شده باید توجه داشت که در دوره نوجوانی به دلیل تغییرات جسمی و روحی، زودرنجی و حساسیت بر آنان غلبه دارد و لازم است که والدین به نکات زیر هم توجه کنند: 
1- نظارت با کنترل کردن متفاوت است؛ شما حق این رادارید که از راه دور مراقب اعمال و رفتار فرزندتان باشید اما حق ورود به حریم شخصی نوجوانتان را ندارید؛ چک کردن تلفن همراه، کیف، وسایل شخصی و... تنها باعث سلب اعتماد می‌شود لذا سعی کنید به‌جای کنترل کردن با صحبت کردن بر او نظارت کنید.
2-یکی از راه‌های نظارت از راه دور، شناخت دوستان فرزندتان است. از نوجوانتان درباره دوستانش سؤال کنید و از او بخواهید که شمارا با آنها آشنا کند؛ گاهی حسن نیتتان را به فرزندتان ثابت کنید و اجازه دهید که دوستانش را به خانه دعوت کند.
3-محدودیت‌های خانوادگی را به فرزندتان بگویید؛ اینکه رأس یک ساعت مشخص خانه باشد و در زمان‌های استراحت ارتباط تلفنی را محدود کند.
4-به‌جای جنگ‌ودعوا بهتر است که با فرزندتان دوستانه و صادقانه برخورد کنید چراکه با تنش و بحث کردن بر سر مسائل مختلف تنها راه لجبازی را بازخواهید کرد.»

دوشنبه, 02 ارديبهشت 1398 15:41

چطور خودمان را بهتر شناسیم؟

خودآگاهی شرط اصلی رضایت از خود

 

 

از عوامل مهمی كه به ما کمک می‌كند زندگی خوب و موفق داشته باشیم این است كه خود را بشناسیم، احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم و از كسی كه هستیم، شاد و راضی باشیم.
 
 
 
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
شناخت از خود
 
 
 
 
رشد خودآگاهی پیش‌شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه‌ است. به‌طورکلی در مهارت خودآگاهی می‌آموزیم كه: با تکیه‌بر نقاط قوت خود برای بهبود نقاط ضعف خود تلاش كنیم. آگاهی از نقاط ضعف باعث می‌شود كه فرد با استفاده از این آگاهی بتواند تسلط بیشتری بر خود داشته باشد. احساسات خود را بشناسیم. چون فردی كه از احساسات خودآگاه می‌شود می‌تواند آن‌ها را كنترل كند. ناتوانی در كنترل و مهار احساسات می‌تواند به اعتیاد، خشونت و ... بیانجامد.
از نیازهای خود اطلاع پیدا كنیم و یاد بگیریم كه از مسیرهای سالم نیازهای خود را مرتفع سازیم. در زندگی خود اهداف واقعی را دنبال نماییم و از دنبال كردن اهداف غیرواقعی، تخیلی و كمال‌گرایانه پرهیز كنیم. چراکه اهداف غیر‌واقع بینانه باعث ناكامی و به‌تبع آن خشم و خشونت می‌شود. در نهایت خودآگاهی باعث ارزشمندی ما می‌شود و به ما کمک می‌كند تا دنبال ارزش‌های واقعی به‌جای ارزش‌های كاذب باشیم و رضایت كافی از زندگی داشته باشیم.


شناخت احساسات

یكی از اجزای مهم مهارت خودآگاهی «شناخت احساسات» است. از عوامل مهمی كه به ما کمک می‌كند زندگی خوب و موفق داشته باشیم این است كه خود را بشناسیم، احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم و از كسی كه هستیم، شاد و راضی باشیم.

كسی كه احساس خوبی نسبت به خود دارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

تعدادی از ویژگی‌های چنین فردی به شرح ذیل است:
خصوصیات مثبت، توانایی‌ها و استعدادهای خود را می‌شناسد و به آن‌ها افتخار می‌كند. خصوصیات منفی و نقاط ضعف خود را می‌شناسد، می‌پذیرد و سعی می‌كند آن‌ها را اصلاح نماید. موفقیت‌ها و شکست‌های خود را می‌شناسد و می‌پذیرد. به خود و دیگران احترام می‌گذارد. برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌كند.

اگر به‌جای اینكه به خاطر نقاط ضعف، خود را سرزنش كنیم سعی كنیم آن‌ها را تغییر داده و یا اصلاح كنیم، آن‌وقت این نقاط ضعف تبدیل به خصوصیات مثبت و نقاط قوت می‌شود و احساس خیلی خوبی نسبت به خود پیدا می‌كنیم، آنگاه از كسی كه هستیم شاد و راضی می‌شویم.


شما چه احساسی در مورد خود دارید؟ آیا از كسی كه هستید، شاد و راضی هستید و احساس خوبی در مورد خود دارید؟ آیا تابه‌حال شده فكر كنید دیگران از شما بهتر هستند و دوست داشته باشید ای‌کاش جای آن‌ها بودید؟ برخی اوقات افرادی كه به ما نزدیک هستند بیش از خود ما راجع به نكات قوت و آنچه ما را منحصربه‌فرد می‌سازد می‌دانند؛ بنابراین برای پی بردن به خصوصیات مثبت خود بهتر است فعالیت زیر را انجام دهید.
نام خود را همره با سه خصوصیت که در خود می‌پسندید در ابتدای صفحه ذکر کنید. بخواهید سه خصوصیت را كه در شما می‌پسندند نام ببرند. سپس پاسخ‌های آن‌ها را در مقابل نامشان بنویسید.

حالا بیاندیشید

از پی بردن به اینكه افراد چه خصوصیاتی را در شما می‌پسندند چه احساسی پیدا می‌كنید؟ آیا به نكات قوتی در خود پی برده‌اید كه از آن اطلاع نداشتید؟ آیا موردی وجود داشت كه هیچ‌كس به نقطه قوتی كه خود آن را مهم می‌پندارید اشاره‌ای نكرده باشد و شما از آن احساس ناامیدی كرده باشید؟ چگونه می‌توان دیگران را از این نقطه قوت آگاه ساخت؟ آیا موردی وجود داشت كه در آن بیش از یک نفر به یک خصوصیت مثبت شما اشاره كرده باشد؟ و در نهایت به این سؤال پاسخ دهید كسی كه احساس خوبی نسبت به خود دارد در مورد خود چطور فكر می‌كند و چگونه رفتار می‌كند.

علاوه بر شناخت خصوصیات مثبت، شناخت نقاط ضعف خود نیز در آگاهی ما نقش مؤثری ایفا می‌كند. شناخت نقاط منفی خود، پذیرش آن‌ها و تلاش برای اصلاح آن‌ها نیز می‌تواند احساس خوبی در ما به وجود آورد. همه ما ممكن است یكسری خصوصیات منفی داشته باشیم و یا در انجام بعضی از كارها و یا دروس ضعیف باشیم. اگر به‌جای اینكه به خاطر این نقاط ضعف خود را سرزنش كنیم و یا خود را آدم بد و بی‌استعدادی بدانیم سعی كنیم آن‌ها را تغییر داده و یا اصلاح كنیم، آن‌وقت این نقاط ضعف تبدیل به خصوصیات مثبت و نقاط قوت می‌شود و احساس خیلی خوبی نسبت به خود پیدا می‌كنیم، آنگاه از كسی كه هستیم شاد و راضی می‌شویم.

هوش هیجانی

یكی دیگر از اجزای مهم مهارت خودآگاهی، پی بردن به «هوش هیجانی» خود هست. هوش هیجانی عبارت است از توانایی شما برای اكتساب و به‌کارگیری دانش به‌دست‌آمده از احساسات خودتان و احساسات دیگران به‌منظور دستیابی به موفقیت بیشتر و بهره‌مندی از زندگی کامل‌تر.
رسیدن به چنین هوشی دارای مراحل زیر هست:

آگاهی از احساسات خود

كنترل و اعمال مدیریت بر احساسات به‌ویژه احساسات دلتنگ‌كننده. خودانگیختگی یا داشتن منبع حمایت درونی همدلی یا درک احساسات و علایق دیگران و احترام گذاردن به تفاوت‌های موجود در احساسات افراد نسبت به پدیده‌های مختلف.

كنترل روابط

افرادی كه هوش هیجانی بالایی دارند دارای «تفكر واگرا» هستند، یعنی نسبت به نظرات دیگران بی‌تفاوت نبوده بلكه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با استدلال آن‌ها را می‌پذیرند، یا رد می‌كنند و یا در صورت لزوم موارد ترمیمی به آن‌ها اضافه می‌نمایند.
گروه، اجتماع و همنوعان بستر مناسبی هستند كه طی یک فرایند بازخوردی، رفتار افراد را شكل و جهت می‌دهند.

عزت‌نفس

از اجزای مهم دیگر خودآگاهی «عزت‌نفس» یا اعتمادبه‌نفس هست. عزت‌نفس منوط به میزان احترام و ارزشی است كه فرد برای خود قائل است. برای بالا بردن عزت‌نفس خود سعی كنید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید و با دوستان زیادی ارتباط برقرار كنید. با خانواده خود ارتباط گرم و مستمر داشته باشید. اهداف كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را به‌گونه‌ای طراحی كنید كه بتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا كنید.

نقاط ضعف خود را بعد از شناسایی برطرف كنید و به شناسایی نقاط قوت خود بپردازید. هرگز خود را با دیگران مقایسه نكنید چون این ارزیابی منطقی نخواهد بود.

خویشتن پذیر باشید

یعنی، احساس غرور نمایید. مثبت فكر كنید و همیشه سعی كنید نیمه پرلیوان را ببینید. افرادی را بیابید كه بتوانید از آن‌ها چیزی بیاموزید. اتفاقات ناخوشایند زندگی خود را بپذیرید. بر عادات ناپسند خود غلبه نمایید. از هیچ‌چیز نترسید، چون ترس از موانع اعتمادبه‌نفس است. خود را به دیگران وابسته نكنید و حتی‌المقدور به دیگران کمک كنید. همه را ببخشید. روح خود را آزاد كنید، نفرت را به دل راه ندهید. در مجموع برای شناخت بهتر خود از انتقاد فرار نکنید. همواره خود را مورد ارزیابی مثبت قرار دهید نه ارزیابی عیب جویانه و تضعیف‌کننده. خود را با موقعیت‌های دیگرتان مقایسه کنید و رشد خود را مورد سنجش قرار دهید. نقاط ضعف را عامل سرکوبی خود قرار ندهید. بر افزایش هرچه بیشتر عزت‌نفس و خودباوری تان تلاش کنید که هم به خودشناسی کمک می‌کند و هم موجب ارتقای خود می‌شود.
صفحه64 از365