ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
rezas

rezas

چرا گریه بر امام حسین علیه‌السلام ثواب دارد؟

 

به هر دلیلی ممکن است کسی نتواند اشک بریزد ولی راه، بسته نیست و می تواند با حالت حزن و اندوه، خود را در خیل عزاداران دستگاه عظیم سیّدالشهداء سهیم کند، چه بسا همین کار، مقدّمه ای برای توفیق اشک ریختن شود.

 

  محسن رفیعی وردنجانی- کارشناس حوزه/ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

دلیل ثواب گریه بر امام حسین

 

 

اجر گریه

روایات فراواتی در باب فضیلت و ثواب گریه بر امام حسین(علیه السلام) وارد شده است. دلیل این همه ثواب و ارزش، چیست؟
احتمال نخست این است که بگوییم اصل گریه کردن و اشک ریختن، ارزش دارد. این احتمال، با روایتی از امام صادق(علیه السلام) رد می شود که فرمودند: كلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكاءِ مَكرُوهٌ سِوَي الْجَزَعُ وَ الْبُكاءُ عَلَي الحُسَينِ(عليه‌السّلام)؛ هر نالیدن و گریه ای مکروه است، مگر ناله و گریه بر حسین علیه السلام. (بحار الانوار، ج 45، ص313)

باید دانست اشک بر آن حضرت به تنهایی، کافی نخواهد بود بلکه باید منجر به تقویت ایمان و اصلاح رفتار شخص، منطبق با دستورات دین اسلام باشد وگرنه، هیچ انسانی بدون تغییر در رفتار و کردار خود در بندگی خدا و عزم بر توبه، شایستگی رحمت خداوند را نخواهد داشت و اصولاً این همه از فضایل گریه بر امام حسین(علیه السلام) تنها شامل کسانی خواهد شد که در مسیر بندگی خدا، مصمّم و عملگرا باشند، نه اینکه از ایمان به خدا و عمل به وظایف شرعی، تنها به گریه در ماه محرّم روی بیاورند! پس، ابتدا باید تصمیم بر توبه واقعی گرفت، آنگاه با یاد مصیبتهای سیدالشهداء، وجود خود را شستشو داد.


احتمال دیگر آنکه؛ حزن و گریه بر هر امام معصومی چنین ارزشی داشته باشد. گرچه روایاتی در این مورد به دست ما رسیده است، امّا هیچکدام به اندازه تأکید خود اهل بیت(علیهم السلام) بر گریه بر امام حسین(علیه السلام) نیست. پس باید گریه و عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) ویژگی خاصی داشته باشد. در سطور زیر به دنبال کشف این ویژگی هستیم.

 

کشته اشک؟

امام حسین(علیه السلام) می فرمایند: أنَا قَتیلُ العَبرَةِ، لا یذکرُنی مُؤمِنٌ إلَا استَعبَرَ؛ من کشته اشکم. مؤمنی از من یاد نمی کند، جز این که می گرید. (بحارالانوار، ج 44، ص279) آنچه در این روایت مهم، توجّه انسان را جلب می کند، وجود ارتباط اشک و ایمان با یکدیگر است. اشک بر امام حسین(علیه السلام) و ایمان رابطه ای مستقیم دارند. یعنی ایمان، باعث می شود که انسان بر مصیبت های آن امام غریب اشک بریزد و اساساً، بحث در مورد گریه مؤمن است و إلّا گریه غیر مؤمن، فایده خاصّی ندارد!

 

اشک بر امام حسین(علیه اسلام)؛ آب توبه

 از سویی، روایات فراوانی نیز دال بر اثر این اشک در بخشش همه گناهان و ورود به بهشت و درجات بالای آخرت وجود دارد. جدا از اینکه این روایات، نشان دهنده مقام بالایی است که خداوند متعال برای امام حسین(علیه السلام) قرار داده است، باید دانست اشک بر آن حضرت به تنهایی، کافی نخواهد بود بلکه باید منجر به تقویت ایمان و اصلاح رفتار شخص، منطبق با دستورات دین اسلام باشد وگرنه، هیچ انسانی بدون تغییر در رفتار و کردار خود در بندگی خدا و عزم بر توبه، شایستگی رحمت خداوند را نخواهد داشت و اصولاً این همه از فضایل گریه بر امام حسین(علیه السلام) تنها شامل کسانی خواهد شد که در مسیر بندگی خدا، مصمّم و عملگرا باشند، نه اینکه از ایمان به خدا و عمل به وظایف شرعی، تنها به گریه در ماه محرّم روی بیاورند! پس، ابتدا باید تصمیم بر توبه واقعی گرفت، آنگاه با یاد مصیبتهای سیدالشهداء، وجود خود را شستشو داد.

 بهترین قالب و محمل توبه، اشک بر مصائب امام حسین(علیه السلام) است. امام رضا(علیه السلام) فرمودند: اى پسر شبیب! اگر بر حسین(علیه السّلام) آن قدر گریه کنى که اشکهایت بر چهره ات جارى شود، خداوند همه گناهانت را که مرتکب شده اى مى آمرزد؛ کوچک باشد یا بزرگ، کم باشد یا زیاد. (امالى صدوق، ص112)

 

فضیلت گریه بر سیدالشهداء؛ سرعت، کیفیّت و کمیّت

چنانکه بیان شد، آثار بخشش گناهان و ورود در بهشت، در کنار ایمان و اصلاح رفتار معنا دارد! امّا نکته اینجاست که بهترین قالب و محمل توبه، اشک بر مصائب امام حسین(علیه السلام) است. امام رضا(علیه السلام) فرمودند: یَا بْنَ شَبیبٍ! اِنْ بَکَیْتَ عَلَى الحُسَینِ علیه السّلام حَتّى تَصیرَ دُمُوعُکَ عَلى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتَهُ صَغیرا کانَ اَوْ کَبیراً قَلیلاً کانَ اَوْ کثیراً؛ اى پسر شبیب! اگر بر حسین(علیه السّلام) آن قدر گریه کنى که اشکهایت بر چهره ات جارى شود، خداوند همه گناهانت را که مرتکب شده اى مى آمرزد؛ کوچک باشد یا بزرگ، کم باشد یا زیاد. (امالى صدوق، ص112) این روایت از میان انبوه روایات در این مورد، به تنهایی، در مورد سرعت، کیفیّت و کمیّت غفران الهی در وقت گریه بر امام حسین(علیه السلام) گویاست.

 

مدرسه اشک

سنگینی استثنایی مصائب امام حسین(علیه السلام) و اهل بیت گرامی شان از جهات گوناگون و البتّه درسهای فوق العاده ای که در حماسه جاودانه حضرت سیّد الشهداء(علیه السلام) وجود دارد همه و همه، باعث شده است که گریه بر آن حضرت، قدم نهادن در مدرسه عظیم هدایت باشد. خیمه ای که تباکی خالصانه در آن نیز ارزشمند و گهربار است. به هر دلیلی ممکن است کسی نتواند اشک بریزد ولی راه، بسته نیست و می تواند با حالت حزن و اندوه، خود را در خیل عزاداران دستگاه عظیم سیّدالشهداء سهیم کند، چه بسا همین کار، مقدّمه ای برای توفیق اشک ریختن شود. چنانکه پیامبر گرامی اسلام(صلّی الله علیه و آله) می فرمایند: هر که می‌تواند گریه کند، پس بگرید و هر که نتواند، پس در دل خویش حزن قرار دهد و تباکی کند، همانا قلب قساوت گرفته، از خداوند دور است. (بحارالانوار، ج74، ص79)

سنت‌های عزاداری اهل‌بیت برای امام‌حسین (علیه‌السلام)

 

عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) یکی از سنت های مسلمانان است. همانطور که در هر سنت و مناسکی برای انجام صحیح آن به سراغ سیره اهل بیت می رویم، برای انجام عزاداری سید الشهداء نیز در منابع دینی و روایات سنت اهل بیت به جستجو می پردازیم.

 

بخش تاریخ و سیره معصومین

 سنت‌های عزاداری اهل‌بیت برای امام‌حسین (علیه‌السلام)

 

 

در هنگام تولد حضرت امام حسین (علیه السلام) خداوند به جبرئیل امر فرمود تا به همراه هزاران هزار از ملائک به زمین نازل شوند و بر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) تهنیت گفته و او را از شهادت فرزندش مطلع ساخته و تسلی دهند(1) هنگامی که امام حسین (علیه السلام) متولد شد او را در پارچه سفیدی پیچیده و نزد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آوردند. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در گوش او اذان و اقامه گفتند و بدو نگاه کرده و می گریستند و فرمودند خدا لعنت کند قاتل تو را . خدایا من حسین و هر کس که او را دوست دارد دوست دارم.(2)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله ) در تمام عمر و در همه جا ذاکر مصائب امام حسین(علیه السلام) می شد و حتی در هنگام احتضار نیز او را در سینه خویش چسبانید و در حالیکه می گریست فرمود: مرا با یزید چه کار است خدا او را لعنت کند پس از گفتن این کلمات ایشان از هوش رفتند پس از مدتی که بهوش آمدند دوباره امام حسین (علیه السلام) را بوسیدند و فرمودند حساب کشندگان تو درنزد خدا با خود من است.


ابن عباس نقل می کند: روزی در خانه خود خواب بودم ناگهان صدای صیحه و ناله عظیمی از منزل ام سلمه زوجه پیامبر خارج شد پس من به سرعت به خانه او شتافتم پس چون بدانجا رسیدیم به او گفتم: ای مادر مومنین تو را چه میشود که این چنین فریاد و ناله میکنی جوابی به من نداد و رو کرد به زنان هاشمی و گفت ای دختران عبدالمطلب در گریه و نوحه سرائی مرا یاری کنید زیرا آقای شما و سید جوانان اهل بهشت را شهید کردند گفتم: ای مادر مومنان از کجا این خبر را دانستی؟ گفت: هم اکنون پیغمبرخدا( صلی الله علیه وآله) را درخواب دیدم در حالی که بسیار اندوهگین و خاک آلود بود عرض کردم: ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این چه حالی است که شما دارید؟ ایشان فرمودند: فرزندم حسین (علیه السلام) و اهل بیتش کشته شدند و من اکنون از دفن ایشان می آیم(3).
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : در این هنگام صدای ناله و گریه اهل مسجد بلند شد پیغمبر فرمودند: ای مردم بر او گریه می کنید ولی او را یاری نمی کنید ؟ خدایا تو یاور او باش ای مردم من دو چیز گرانبها و وزین را در میان شما به یادگار می گذارم اولی کتاب خدا و دیگری عترتم را . آگاه باشید که در قیامت از این دو از شما سوال خواهم کرد مبادا در قیامت نزد من آئید در حالی که به عترتم ظلم روا داشته اید.(4)
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله ) در تمام عمر و در همه جا ذاکر مصائب امام حسین(علیه السلام) می شد و حتی در هنگام احتضار نیز او را در سینه خویش چسبانید و در حالیکه می گریست فرمود: مرا با یزید چه کار است خدا او را لعنت کند پس از گفتن این کلمات ایشان از هوش رفتند پس از مدتی که بهوش آمدند دوباره امام حسین (علیه السلام) را بوسیدند و فرمودند حساب کشندگان تو درنزد خدا با خود من است.(5)
بنا به روایت تعداد زیادی از علما و راویان حدیث اعم از سنی و شیعه، پیامبر چنین فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی، لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» (من از میان شما می روم) و دو چیز را در میان شما (به امانت) می گذارم؛ کتاب خدا و خاندانم را. و این هر دو از هم جدا نمی شوند تا کنار حوض (کوثر) به من برسند.» تعدادی از محدثین و مورخین شناخته شده اهل سنت که این حدیث را نقل کرده اند عبارتند از: مسلم بن حجاج نیشابوری (6)، احمد بن حنبل (7)، ترمذی (8)، حاکم نیشابوری (9)، پس از اولین مجلس یزید، که با ورود و حضور اهل بیت در کاروان اسیران کربلا همراه بود، بازماندگان حسینی از مناسبت های مختلف جهت احیای نهضت حسینی استفاده کردند که معمولاً با سوگواری برای شهادت امیر کاروان همراه بود و گویا این برنامه بدان حد تکرار شد که خاندان یزید را تحت تأثیر قرار داد و یزید را تا بدان حد به واکنش واداشت که خود را در فاجعه کربلا بی تقصیر خواند و ابن زیاد را مقصر معرفی کرد و گناه فاجعه عاشورا را متوجه او دانست.(10)

 امام صادق (علیه السلام)، که در دوران ضعف سلسله امویان و سقوط آنان و آغاز قدرت عباسیان به سر می برد، فرصت هرچند محدودی جهت برپایی مراسم عزاداری و تشویق مردم به ذکر فضایل اهل بیت و سوگواری امام حسین (علیه السلام) به دست می آورد؛ کوشش بسیاری در این راه از خود نشان می داد؛ به گونه ای که بیشترین احادیث مربوط به اهمیت عزاداری از زبان آن حضرت و توسط آن بزرگوار به ما رسیده است.


امام سجاد (علیه السلام) برای زنده نگه داشتن یاد حماسه حسینی تا بدانجا کوشید که حتی هنگام نوشیدن آب یا خوردن طعام و ذبح گوسفندی می گریست، تا جایی که یکی از غلامانش به او گفت: «یابن رسول الله! چقدر گریه می کنی؟ می ترسم خود را هلاک کنید.» حضرت در جواب فرمود: «همانا از اندوه و غصه ام را به خدا شکوه می کنم و می دانم از خدا آنچه را که شما نمی دانید.» (11) و گاهی در پاسخ می فرمود: «وای بر تو! یعقوب پیامبر دوازده فرزند داشت و خداوند یکی از آنان را از چشم پدر دور کرد. یعقوب در فراق وی (یوسف) چندان گریست که چشمانش از شدت گریه سفید و نابینا گردید و کمرش از این غم خمید، در حالی که فرزندش زنده و سالم بود؛ ولی من با دو چشم دیدم که پدر و برادران و عموهایم و هفده تن از اهل بیت (در کمتر از یک روز) در کنارم کشته شدند. من چگونه می توانم گریه نکنم؟» (جعفر بن محمد قولویه، کامل الزیارات، به دلیل حکومت طولانی امویان در آندلس و مغرب اقصی، همچنان این سنت جشن و سرور در بعضی نقاط مراکش باقی مانده که مردم بدون آگاهی از ریشه و علت چنین جعلیاتی مثل گذشته لباس نو می پوشند.
شاید به همین دلیل است که در زیارت عاشورا می خوانیم: «... اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنوامیه ... خدایا این همان روزی است که بنی امیه جشن گرفتند و آن را روز مبارکی قلمداد کردند.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، پیشین). امام صادق (علیه السلام)، که در دوران ضعف سلسله امویان و سقوط آنان و آغاز قدرت عباسیان به سر می برد، فرصت هرچند محدودی جهت برپایی مراسم عزاداری و تشویق مردم به ذکر فضایل اهل بیت و سوگواری امام حسین (علیه السلام) به دست می آورد؛ کوشش بسیاری در این راه از خود نشان می داد؛ به گونه ای که بیشترین احادیث مربوط به اهمیت عزاداری از زبان آن حضرت و توسط آن بزرگوار به ما رسیده است.


پی نوشت ها:
1. بحارالانوار، ج43، ص249
2. بحارالانوار، ج44، ص250 وامالی طوسی ، ج1، ص377
3. بحارالانوار، ج45، ص230 وامالی طوسی ج1 ص321
4. بحارالانوار، ج44، ص247و 249 ومثیرالاحزان ، ص9،10 ولهوف ص7،9
5. بحارالانوار، ج44، ص266 و مثیرالاحزان ص12
6. صحیح مسلم، ج 4، ص 1873
7. مسند احمد، ج 4، ص 266
8. صحیح، ج 5، ص 662
9. المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 109
10. جلال الدین عبدالرحمان سیوطی، تاریخ الخلفاء، کراچی، نور محمد، ص 802
11. شیخ صدوق، امالی، ترجمه محمدباقر کمره ای، تهران: کتابخانه اسلامی، 1362، ص141


 

سِرّ نی در نینوا می‌ماند اگر...

 

بازخوانی خاطره قادر طهماسبی از سرودن شعر«سِرّ نی»، برشی از کتاب «آفتاب در حجاب» نوشته سید مهدی شجاعی و معرفی رمان عاشورایی احمد تورگوت، نویسنده حنفی مذهب اهل ترکیه.

فرآوری: منیژه خسروی- بخش ادبیات تبیان

آفتاب در حجاب

 


آفتاب در حجاب

مگر نه بزرگ‌ترین آرزوى هر غریب، رسیدن به موطن خویش است؟ و مگر نه مقصد مدینه در پیش است؟ پس چرا تو مدام تداعى خاطرات گذشته را مى‌کنى و در کجاوه تنهایى خودت، اشک مى‌ریزى؟ نمى‌توان گفت که هر چه بود، گذشت. ولى مى‌توان گفت که فصل مصیبت، سپرى شد. اگر چه این فصل به اندازه تمام سال‌هاى عمر، کش آمد و اگرچه این فصل، خزانى جاودانه براى عالم، رقم زد، نمى‌توان توقع کرد که تو اکنون که به مدینه باز مى‌گردى، تمام خاطرات این سفر را، این سفر پررنج و راز و خطر را تداعى نکنى و براى لحظه لحظه آن، در خلوت کجاوه خودت، اشک نریزى. اما تو باید خودت را هم حفظ کنى زینب! چرا که کار تو هنوز به اتمام نرسیده است. پس به یاد بیاور اما گریه نکن ...

اکنون آرام آرام به مدینه نزدیک مى‌شوى و رسالتى که در مدینه چشم انتظار توست، از آنچه تاکنون بر دوش خود حمل کرده‌اى، کمتر نیست... به احترام حرم رسول‌اﷲ از محمل‌ها فرود بیایید! همه پیاده مى‌شوند. و امام فرمان مى‌دهد که همان‌جا خیمه را علم کنند. سپس بشیربن جذلم را صدا مى‌کند و به او مى‌گوید: پدرت شاعر بود، خدا رحمتش کند. تو نیز شعر مى‌توانى سرود؟ بشیر مى‌گوید آرى یابن رسول اﷲ. امام مى‌فرماید: پس، پیش از ما به مدینه برو و شهادت اباعبداﷲ را به اطلاع مردم برسان. بشیر به تاخت خود را به مدینه مى‌رساند، مقابل مسجد پیامبر مى‌ایستد و این دو بیت را فریاد مى‌زند: اى اهل یثرب! دیگر مدینه جاى ماندن نیست، که حسین به شهادت رسیده است. پس همه چشم‌ها باید هماره بر او بگریند که حسین در کربلا به خون تپید و سرش بر نیزه‌ها چرخید. و اعلام مى‌کند که: اى اهل مدینه! على، فرزند حسین با عمه‌ها و خواهرانش به نزدیکى شهر رسیده‌اند. من جاى آن‌ها را به شما نشان خواهم داد. خبر، به سرعت باد در همه کوچه پس کوچه‌ها و خانه‌هاى مدینه مى‌پیچید و شهر یکپارچه، ضجه و ناله مى‌شود. زنان و دختران از خانه‌ها بیرون مى‌ریزند، روى مى‌خراشند، موى مى‌کنند، بر سر و صورت مى‌زنند، خاك بر سر مى‌ریزند و شیون و فریاد مى‌کنند. مدینه جز هنگام ارتحال پیامبر، چنین درد و داغ و آه و شیونى را به خود ندیده است. زنان مدینه، زنان بنى‌هاشم که چند ماه پیش تو را بدرقه کردند اکنون تو را به جا نمى‌آورند .باور نمى‌کنند همان زینبى باشى که چند ماه پیش، از مدینه رفته‌اى. باور نمى‌کنند که درد و داغ و مصیبت، در عرض چند ماه بتواند همه موهاى زنى را یک‌دست سپید کند، بتواند چشم‌ها را اینچنین به گودى بنشاند، بتواند رنگ صورت را برگرداند و بتواند کسى را اینچنین ضعیف و زرد و نزار گرداند. تازه آن‌ها چگونه مى‌توانند بفهمند که هر مو چگونه سپید گشته است و هر چروك با کدام داغ، بر صورت نقش بسته است...

امام در میان ازدحام مردم، از خیمه بیرون مى‌آید، بر روى بلندى‌اى مى‌رود و در حالى که با دستمالى، مدام اشک‌هایش را مى‌سترد، براى مردم خطبه مى‌خواند، خطبه‌اى که در اوج حمد و سپاس و رضایت و اقتدار، آن‌چنان ابعاد فاجعه را براى مردم مى‌شکافد که ضجه‌ها و ناله‌هایشان، بیابان را پر مى‌کند: «همین‌قدر بدانید مردم که پیغمبر به جاى این‌که سفارش ما را کرد، اگر توصیه کرده بود که با ما بجنگند، بدتر از آنچه که کردند در توانشان نبود.» افتان و خیزان به سمت قبر پیامبر مى‌دوى، خودت را روى قبر مى‌اندازى و درد دلت را با پیامبر، آغاز مى‌کنى...

 


سِرّ نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود

قادر طهماسبی می گوید: سال 69 برایم گرفتاری پیش آمده بود. مقیم آستان حضرت ثامن‌الجج بودم که آقای اکبرزاده مشهدی، مداح اهل بیت را دیدم. از من شعری درباره حضرت زینب(س) خواست. سرم را پایین انداختم گفتم شعر دارم اما نه به صورت مستقل. دلم گرفت و احساس شرمندگی کردم. برای زیارت و به آستان امام رضا(ع)رفتم که در بازگشت این بیت «سِرّ نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود/کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» در دلم افتاد. زمزمه کنان و با حال خوشی بیرون آمدم که تلفن زنگ خورد و به تهران خوانده شدیم. بقیه شعر را در طول مسیر در قطار نوشتم:

سِرّ نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود / کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ / پشت ابری از ریا می‌ماند اگر زینب نبود

چشمه فریاد مظلومیت لب تشنگان / در کویر تفته جا می‌ماند اگر زینب نبود

زخمه زخمی‌ترین فریاد، در چنگ سکوت / از طراز نغمه وا می‌ماند اگر زینب نبود

در طلوع داغ اصغر، استخوان اشک سرخ / در گلوی چشم‌ها می‌ماند اگر زینب نبود

ذوالجناح دادخواهی، بی‌سوار و بی‌لگام / در بیابان‌ها رها می‌ماند اگر زینب نبود

در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب / پشت کوه فتنه‌ها می‌ماند اگر زینب نبود



ره‌توشه‌ای برای زیارت اربعین

«نویسنده سنی مذهب اهل ترکیه» می‌تواند قلابی باشد تا ذهن مخاطب را برای مطالعه یک رمان عاشورایی زخمی کند. این دقیقاً همان ویژگی است که رمان «شهید عشق» دارد و احمد تورگوت، نویسنده حنفی مذهب اهل ترکیه، آن را نوشته و در ایران ترجمه شده. رمان نگاهی عارفانه به ماجرای هجرت عترت رسول‌الله(ص) از مدینه به مکه و از آن‌جا به سوی قتلگاه عشق دارد. قتلگاهی که رسول گران‌قدر اسلام و مولای متقیان امیرمؤمنان خبر از آن داده‌اند و سرور جوانان اهل بهشت آگاهانه پا در آن مسیر گذاشت تا به مقصود خود دست یابد. رمان که می‌توان آن را نمونه موفق تخیل مقدس در نوشتن خطابش کرد، توانسته با کمترین میزان تعریض به تاریخ و اصل روایت مستند تاریخی تخیلی باورپذیر به خواننده ارائه کند و بدون این‌که تصویری مخدوش از اهل بیت آخرین فرستاده الهی ارائه کند، آن‌ها را منطقی مجسم کند. نویسنده در «شهید عشق» سعی بر این دارد تا در کنار نقل تاریخ، بخش‌هایی که تاریخ در مورد آن‌ها سکوت کرده را با یک تخیل مقدس به تصویر بکشد و تا حدودی توانسته موفق شود. هر چند در برخی نقاط این روند تا حدودی کسل‌کننده شده و ممکن است خواننده را سرد کند، ولی این روند همیشگی نبوده و رمان در مجموع از سرعت خوانش خوبی برخوردار است و همین شوق به پایان رساندن کتاب را در مخاطب دو چندان می‌کند.


منابع: نیستان، فارس، جام جم ، مهر و ماه

 

به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام 1439 و تسهیل امر برای مبلغین و خطبای گرانقدر 11 اپلیکیشن بسیار ناب و کاربردی معرفی می شود

 
امیداست این اقدام کوچک در دستگاه اباعبدالله الحسین علیه السلام مورد قبول واقع گردد.

 

5


1-اپ واعظون
توضیح
این نرم افزار بر اساس سخنرانی سخنرانان مشهور(حجت الاسلام فرح زاد، حجت الاسلام رفیعی، حجت الاسلام انصاریان، حجت الاسلام میرباقری، آیت الله حق شناس، آیت الله آقا مجتبی تهرانی، حجت الاسلام فاطمی نیا و ...) جمع آوری شده است که شامل موارد ذیل:
1- مناسبت ها: ایام فاطمیه، ماه رجب، ماه محرم، ماه صفر
2-موضوعات:
*اجتماعی (ازدواج، اضطراب و آرامش، آثار و خدمات رسانی، بهانه جویی، بهداشت در اسلام، جامعه ولایی، خرافات، دین در عرصه جامعه)
*اخلاقی(اخلاص، ارزش انسان و عمر او، ارزش علم و اخلاق، ارزش عمر، استفاده از فرصت ها، امر به معروف و نهی از منکر، برکات بندگی، بلاها و گرفتاری ها، تقوا و عاقبت امر، توبه، توکل، حیات قلبی، حیات واقعی، خودسازی، خوش اخلاقی و بندگی، درک و شعور حیوانات، دنیا، دوران جوانی، راه نجات، فضائل، رشد معنوی، شناخت و معرفت، عاقبت نیکو، غیرت مومن، قرآن شفابخش، قیامت ، محبت خدا، معاشرت، معرفت و شناخت، مکائد شیطان و توبه، نفس و پرهیز از گناه، نماز، همسر نیکو)
*اهل بیت (ع) و انبیاء (ارتباط با اهل بیت(ع)، انتخاب های فاطمه(س)، اهل بیت در زیارت جامعه کبیره، بررسی آموزش های تفسیری خطبه فدکیه، حضرت موسی (ع)، حضرت یوسف(ع)، خطبه حضرت زهرا (س)، رءفت و رحمت اهل بیت (ع)، زیارت، سیره و درس های اهل بیت (ع)، شخصیت حضرت زهرا(س)، شخصیت های اهل بیت(ع)، شرح خطبه حضرت زهرا، شفاعت اهل بیت(ع)، شیعیان اهل بیت(ع)، فرهنگ انتظار، محبت اهل بیت(ع)، مقام و منزلت اهل بیت(ع)، ولایت الهی، هدایتگری اهل بیت(ع))
*برکات و مناسک ماه مبارک رمضان (اعمال ماه مبارک رمضان، برکات و فضائل ماه رمضان)
*خوشناسی و معرفت نفس (سلسه مباحث ارزشها و لغزش های نفس، سلسله مباحث اندیشه در اسلام، سلسله مباحث پیرامون نفس، سلسله مباحث معرفت نفس، سلسله مباحث خودشناسی)
*دعا و مناجات
*واقعه کربلا
3-روضه ها: ذکر مصیبت پیامبر(ص)، ذکر مصیبت فاطمه زهرا(س)، ذکر مصیبت امیرالمونین(ع)، ذکر مصیبت امام حسن(ع)، ذکر مصیبت امام حسین(ع)، ذکر مصیبت امام سجاد(ع)، ذکر مصیبت امام باقر(ع)، ذکر مصیبت امام موسی کاظم(ع)، ذکر مصیبت امام رضا(ع)، ذکر مصیبت امام جواد(ع)، ذکر مصیبت امام هادی(ع)، ذکر مصیبت امام حسن عسگری(ع)، ذکر مصیبت ها متفرقه
https://cafebazaar.ir/app/com.sokhan.rani/?l=fa

2-اپ تکیه
توضیح
نرم افزار تکیه به‌روزترین و جامع‌ترین اپلیکیشن ماه محرم می‌باشد که به صورت آنلاین آخرین ویدئو و صوت‌های مداحان و سخنرانان مطرح کشور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد
این نرم افزار شامل بانک کاملی از اشعار حسینی، پاسخ به شبهات، منتخب ادعیه و معرفی یاران امام حسین علیه‌السلام می‌باشد که کاربران بدون دسترسی به اینترنت می‌توانند از آنها استفاده نمایند
از قابلیت‌های دیگر این اپلیکیشن؛ استفاده از مداحی‌ها بعنوان رینگتون، دانلود و یا به اشتراک گذاری است
https://cafebazaar.ir/app/tekye.tebyan.net/?l=fa

3-اپ سخنران (سخنرانی، منبر، روضه)
توضیح
شامل بخشهای زیر:
سخنرانی مکتوب
سخنرانی مکتوب موضوعی
سخنرانی مکتوب مناسبتی
سوژه سخن موضوعی
سوژه سخن مناسبتی
سخنرانی کوتاه
سخنرانی صوتی
سخنرانی صوتی موضوعی
سخنرانی صوتی مکتوب
آموزش سخنرانی به صورت مکتوب
آموزش سخنرانی به صورت صوتی
https://cafebazaar.ir/app/fatyma.ir.sokhanran/?l=fa

4-اپ سخنرانی استاد پناهیان(تنها مسیر)
توضیح
مجموعه سخنرانی های استاد پناهیان با موضوع تنها مسیر
*صوت و خلاصه متنی سخنرانی
*همراه با 60 کلیپ کوتاه و تاثیرگذار
*با گرافیک متریال دیزاین
*قابلیت استفاده آنلاین و آفلاین
https://cafebazaar.ir/app/ir.bayan.panahian/?l=fa

5-اپ مقتل الحسین علیه السلام (لهوف)
توضیح
برنامه مقتل الحسین (ع) شامل کتاب لهوف می باشد که یکی از بهترین های کتب مقتل است و با گرافیکی چشم گیر که شامل متحرک بودن کاروان اسرا و همچنین سرهای مبارک بر روی نیزه به همراه حرکت کاروان و حرکت خارهای بیابان در صحرا و همچنین خون گریستن خورشید با نوای فوق العاده ی حاج محمود کریمی می باشد...
کتاب لُهوف که مَلهوف علی قَتلی الطُفوف هم گفته شده یکی از منابع مهم و کهن واقعهٔ عاشورا و تاریخ زندگانی امام حسین(علیه السلام)، امام سوم شیعیان نوشته ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی معروف به سید بن طاووس است.
https://cafebazaar.ir/app/ir.maddahha.lohuf/?l=fa

6-اپ پاسخ به شبهات ماه محرم
توضیح
در اين نرم افزار به حدود 40 شبهه و سوال پيرامون ماه محرم و حضرت امام حسين(ع) پاسخ داده شده است . سوالات اين نرم افزار در پنج بخش «تاريخ و سيره» ، «اخلاقي، تربيتي، عرفاني» ، «کلام و اعتقادات» ، «قرآن و حديث» و «فقه و احکام» طبقه بندي شده اند.
https://cafebazaar.ir/app/shamimsoft.shobahatmoharram/?l=fa

7-اپ موج اشک (روضه های معتبر محرم)
توضیح
منبع روضه هاي معتبر و مستند محرم (كاملا رايگان)
شامل 179 روضه از مداحان معروف كشوري مانند (منصور ارضي، مرحوم كوثري، محمود کریمی، مهدی سلحشور، سعید حدادیان، مهدی میرداماد، محمد رضا طاهری، میثم مطیعی،حسن خلج، سليم موذن زاده و ...)
با قابلیت اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و ارسال از طریق بلوتوث
تمامي روضه ها از لحاظ اعتبار و سنديت و ...توسط کمیته تخصصی میان برنامه های رادیو معارف نظارت و تایید شده اند.
این نرم افزار دارای مجوز كتبی از راديو معارف برای انتشار محتوای صوتی مي باشد.
https://cafebazaar.ir/app/moje_ashk.persianapk.com/?l=fa

8-اپ سوژه سخن محرم
توضیح
به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، نرم افزار اندروید «سوژه سخن محرم» از سوی اداره نرم افزارهای دینی معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه، جهت استفاده مبلغان گرامی در ایام تبلیغی محرم و صفر به صورت رایگان، منتشر شد.
محتوای نرم افزار:
سخنرانی های کوتاه:
8 سخنرانى كوتاه‏ از مکتب عاشورا
11 منبر از صفات عاشوراییان
9 سخنرانى از نُه فراز زیارت عاشورا
سبک زندگی اسلامی
حجاب و اخلاق در خانواده
16 منبر 5 دقیقه ای…
اشعار موضوعی:
اشعار موضوعی با الهام از سخنان امیرالمومنین(ع) (27 موضوع)
اشعار موضوعی با الهام از سخنان امیرالمومنین (ع)(30 موضوع) …
مهارت در سخنرانی:
چگونه بد سخنرانی کنیم؟(20 نکته برای سخنرانی بد)
اعتماد به نفس در سخنراني
چگونه یک منبر غنی، متنوع و پربار داشته باشیم؟(10 راهکار مفصل و کاربردی) …
بخش سخنرانی ها: 105 منبر در 15 گروه
بخش اشعار: 261 مدخل با بیش 260 حدیث مستند و بیش از 500 شعر از شعرای معروف
https://cafebazaar.ir/app/com.mobaleghan.sojesokhan_Moharram/?l=fa

9-اپ اشعار ناب محرم و صفر
توضیح
بیش از 700 شعر کلاسیک ناب برای مناسبت های ماه محرم و صفر
با قابلیت کپی و ارسال در شبکه های اجتماعی
https://cafebazaar.ir/app/ir.narvansoft.ashaare_nab/?l=fa

10-اپ تبلیغ در محرم
توضیح
به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، نرم افزار اندروید «تبلیغ در محرم» از سوی اداره نرم افزارهای دینی معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه، جهت استفاده مبلغان گرامی در ایام تبلیغی محرم و صفر، منتشر شد.
محتوای نرم افزار:
فصل اول: امام حسين عليه السلام
شمه اى از فضائل امام حسين (ع)
بازشناسى سيماى فردى امام حسين (ع) در زيارت ناحيه
امام حسين (ع) ، گنجينه اسرار وحى...
فصل دوم: خاندان امام حسين (ع)
سيماى امام سجاد (ع)
سيما، فضائل و مناقب امام سجاد (ع)
امام سجاد (ع) از كربلا تا شهادت...
فصل سوم: فرهنگ عاشورا و نهضت حسينى
فرهنگ عاشورا را پاس بداريم
عاشورا و نيازهاى امروز
حسينيان در خط عاشورا
نُه سخنرانى با الهام از نُه فراز زيارت عاشورا...
فصل چهارم: عزادارى و مصائب عاشورا
فرهنگ گريه
عزادارى در نگاه امام خمينى (ره)
بيدارى، روح عزادارى...
باز خوانى مصائب عاشورا (ده روضه)
فصل پنجم: گوناگون
روزشمار رويدادهاى دهه اول محرّم
تقويم عبادى محرّم
لذتهاى ماندگار
https://cafebazaar.ir/app/com.mobaleghan.moharram/?l=fa

11-اپ هیئت (جامع ترین بانک اشعار مداحی) این اپ هزارتومان هزینه دارد که با توجه به محتوای ناب آن ارزش پرداخت دارد
توضیح
نرم افزار هیئت در حال حاضر یکی از جامع ترین و کامل ترین مجموعه های اشعار در زمینه مداحی( 2170 شعر و مطلب) می باشد که برای مداحان و علاقه مندان عزیز جمع آوری شده است .
لیست مطالب به صورت طبقه بندی شده به شرح ذیل می باشد:
میلاد حضرت رسول(ص) 69 شعر
رحلت پیامبر اکرم(ص) 56 شعر
میلاد حضرت زهرا(ص) 10 شعر
شهادت حضرت زهرا(ص) 138 شعر
شهادت امام علی(ع) 52 شعر
میلاد امام علی(ع) 15 شعر
میلاد امام حسن (ع) 22 شعر
شهادت امام حسن(ع) 137 شعر
شهادت امام حسین(ع) 698 شعر
میلاد امام حسین(ع) 29 شعر
میلاد امام سجاد (ع) 15 شعر
شهادت امام سجاد(ع) 30 شعر
شهادت امام محمد باقر(ع) 8 شعر
میلاد امام محمد باقر(ع) 11 شعر
میلاد امام جعفر صادق(ع) 23 شعر
شهادت امام جعفر صادق(ع) 15 شعر
شهادت امام موسی کاظم(ع) 38 شعر
میلاد امام موسی کاظم(ع) 1 شعر
میلاد امام رضا(ع) 18 شعر
شهادت امام رضا(ع) 29 شعر
شهادت امام جواد(ع) 14 شعر
میلاد امام جواد (ع) 4 شعر
میلاد امام هادی(ع) 5 شعر
شهادت امام هادی(ع) 8 شعر
شهادت امام حسن عسکری(ع) 9 شعر
میلاد امام حسن عسکری(ع) 37 شعر
میلاد امام زمان (عج) 33 شعر
مناجات با خدا 42 شعر
مناجات با حضرت حجت(روحی فداه) 34 شعر
عید سعید مبعث 6 شعر
عید سعید غدیر 5 شعر
امام و شهدا 14 شعر
ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) 10 شعر
روضه و داستانهای مذهبی 544 مطلب
https://cafebazaar.ir/app/ir.sbp.heiyat/?l=fa

گروه حوزه علمیه تبیان محمد جواد رحمانی

 

 

مهر و محرم

 

همزمان با آغاز سال تحصیلی و تقارن آن با ایام سوگواری سالار شهیدان، مرکز یادگیری تبیان ویژه نامه ای در نظر گرفته است منطبق با حال و هوای شور حسینی و بهار تعلیم و تربیت که حضورتان ارایه می گردد...

 

مهر و محرم
 

مهرماه 96 سرآغاز فهم، خرد، عزت و کرامت انسانی را گرامی می داریم

توصیه ای به والدین در مواجه با فلسفه و روانشناسی خواندن فرزندان

آماده سازی فضای مدارس با عزاداری سالار شهیدان

توصیه های تربیتی به مدیران، معلمان، خانواده ها و دانش آموزان 

توصیه های ضروری برای والدین محترم دوره ابتدایی

لوازم التحریر خطرناک

دانش آموز خوب و موفق

استعدادهایی که پنهانند!؟

والدین کلاس اولی ها

سخنی با والدین کلاس اول

شرایط محیط مدرسه، چگونه بهتر می شود؟

مدیر و مدرسه

مدرسه هراسی کودکان

بوی ماه مهر، ماه مهربان

اداره کلاس در اولین روز مدرسه

قاصدک پشت پنجره

متن مجری هفته ی دفاع مقدس... 

ای دبستانی ترین احساس من

باز آمد بوی ماه مدرسه

مهر پیش روست

بهار مدرسه

شنبه, 01 مهر 1396 11:26

توصیه های تربیتی ضروری !

توصیه های تربیتی به مدیران، معلمان، خانواده ها و دانش آموزان

 

مسئولین مدرسه، طرح هائی داشته باشند که خروجی مدرسه انسان هائی باشند: حقیقت طلب، فضیلت مدار و عدالت محور. مدرسه ای که این سه شاخصه را داشته باشد یک مدرسه اسلامی است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

توصیه های تربیتی به مدیران، معلمان، خانواده ها و دانش آموزان

 

به عنوان مقدمه، چند روایت در باب ارزش علم و جایگاه معلم را با هم مرور کنیم:

الف) ارزش دانش و دانائی: رسول خدا(ص): العلم ام الطیبات و الجهل ام الخبیثات

علم مادر پاکی ها و جهل سرمنشأ زشتی ها است.

ب) امام علی(ع): العلم حیات القلوب و نور الابصار من العمی و قوه الابدان من الضعف

 دانش مایه زندگی و روشن کننده دیدگان کور و نیرو بخش بدن های ناتوان است.

یعنی علم به شما بصیرت، زندگی، نیرو و نشاط می بخشد(1)

ج) اذا کان یوم القیامه وزّن مداد العلماء بدماء الشّهداء فیرجح مداد العلماء على دماء الشهداء (بحارالانوار، چاپ بیروت ج‏2 /ص‏16)

«هنگامى که در روز قیامت مرکّب قلم دانشمندان با خون شهیدان سنجیده شود، آن مرکب بر خون شهیدان برترى مى‏یابد.»

آرى تعجبى ندارد که قلم و نوشته عالم از خون شهید ارزشمندتر باشد زیرا همین قلم عالم است که شهید پرورى مى‏کند. پس حرکت یک مجاهد در راه خدا و جهاد و شهادتش نیز ثمره مداد عالم است.

 

چند روایت در ارزش عالم و معلم:

الف) پیامبر(ص): نگاه به عالم عبادت است (2)

ب) امام باقر(ع): جنبندگان زمین و ماهیان دریاها و هر موجود ریز و درشتی در زمین و آسمان برای آموزگار، آمرزش می طلبد.

ج) امام علی(ع): احترام به دانشمند احترام به خداست.

 

ارزش دانش آموز:

الف) دانش آموز در میان مردم مثل زنده در میان مردگان است.

ب) هر گاه دانش آموز در هنگام آموختن دانش، رحلت کند، شهید است.

ج) فرشتگان بال های خود را زیر پای دانش آموزان پهن می کنند.

(روایات از کتاب میزان الحکمه آیت الله ری شهری، باب علم)

 

توصیه به مدیران:

انسان از سه بخش تشکیل شده است:

1- حوزه اندیشه

2- حوزه شخصیت و اخلاق

3- حوزه عمل

رویکرد اسلام در حوزه اندیشه حقیقت طلبی، و در حوزه شخصیت فضیلت مداری و در حوزه عمل عدالت محوری است.

لذا مسئولین مدرسه، طرح هائی داشته باشند که خروجی مدرسه انسان هائی باشند: حقیقت طلب، فضیلت مدار و عدالت محور. مدرسه ای که این سه شاخصه را داشته باشد یک مدرسه اسلامی است.

 

توصیه های تربیتی به مدیران، معلمان، خانواده ها و دانش آموزان

توصیه به معلمان:

مدرسه اسلامی تک بعدی نیست. هم تعلیم دارد و هم تربیت. استاد مسلمان، در نظام آموزشی، در کنار تعلیم، دو وظیفه مهم تربیتی دارد:

الف) ارشاد نظری از طریق: استدلال عقلی، علمی و نقلی همراه با موعظه مشفقانه

ب) ارشاد عملی از طریق: بروز و ظهور التزام عملی به ارزش های دینی و تعظیم شعائر مذهبی

به ویژه که این دو مهم در فضای محبت و دوستی باشد.

توصیه های تربیتی به مدیران، معلمان، خانواده ها و دانش آموزان

توصیه به خانواده ها:

خانواده باید در تعلیم و تربیت مکمل مدرسه باشد نه مزاحم مدرسه؛

 

گزینه های مکمل در حوزه تعلیم:

1- خواب بچه ها را تنظیم کنید (8ساعت)

2- مراقبت از سلامتی آنها(3)

3- تأمین آرامش در منزل

4- والدین اهل مطالعه باشند(4).

 

گزینه های مکمل در حوزه تربیت:

الف) خودتان اهل تقوی باشید. صداقت و ادب و عبادت و عفاف و عقلانیت و تعامل و تعادل و تعالی و معنویت و محبت و… را در رفتار شما ببینند. چه اینکه دوصد گفته چون نیم کردار نیست. بگذارید بچه ها قرآن خواندن شما، نماز خواندن شما، اهل خیر بودن شما و خلاصه، ارزش های انسانی و الهی را از شما ببینند.

ب) امروز در جنگ نرم بسر می بریم. بهترین راه مقابله با جنگ نرم که محورش جاذبه است، نشان دادن عقلانی بودن دین در حوزه نظر و اثبات مفید بودن آن در حوزه عمل است. خوب و بد را به آنان بیاموزید و با دو گزاره عقلانی بودن و مفید بودن از خوبی ها دفاع کنید و با دو گزینه جاهلانه بودن و مضر بودن، زشت بودن گناه را به آنان نشان دهید.

ج) به نیازهای مختلفشان توجه کنید. برآورده کردن نیازها محبت می آورد و در فضای محبت حرف و عمل اثر می کند.

آنان نیازهای زیستی، فرهنگی، عاطفی، اخلاقی، روانی و… دارند. نیازها و راه پاسخ به آن ها را بیاموزید. در این زمینه کتاب «بلوغ» تألیف دکترعلی قائمی و کتاب «نوجوانان چه می گویند» تألیف علی اصغر کیهان نیا را توصیه می کنیم.

و) دوستان و رفقایش را بپائید.

 

اگر دانش آموز نوجوان است باید به 4 تغییر عمده او توجه کنید:

1) تغیر ذهنی (ذهنش انتزاعی می شود لذا هر مطلبی را فقط با استدلال می پذیرد نه امر و نهی)

2) تغیر جسمی (بدنش به سرعت رشد می کند لذا مثل آدم های دست و پا چلفتی شکستن اشیاء دور و برش زیاد است. تشویق به ورزش و تغذیه با غذاهای کم حجم ولی مقوی)

3) تغیر روانی (به شدت استقلال طلب می شود. استقلال طلبی خوب است بشرط این که درست تعریف شود. استقلال طلبی یعنی تصمیم نهائی با خود اوست اما به معنی عدم مشورت و استفاده از تجربیات بزرگترها نیست).

4) تغیر روحی (نوجوان به شدت نیاز به ارتباط با خداوند و معنویات دارد. در این خصوص بهتر است از قبل او را به عبادت تشویق و شرایط حضور در مجالس مذهبی را فراهم کرد).

 

تربیت امر بسیار مشکلی است زیرا چشم و گوش بچه ها باز است و عوامل تربیتی از دوستان و جامعه و اینترنت و ماهواره و گوشی همراه و… بسیارند. لذا چند میانبر را توصیه می کنیم:

1- دعا:

مادر مریم(س) برای فرزندش دعا کرد «إنی سمیتها مریم وإنی أعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم» و حتی نسل او را از شر شیطان رجیم به خدا سپرد. پدر علامه مجلسی برای عالم شدن و متقی شدن فرزندش علامه مجلسی دعا کرد. سید رضی(ره) تدوین کننده نهج البلاغه سر مقبره مادرش گفت: اکنون بلا را با کدام دست از خود دور کنم؟

آری در تربیت به دعا و توسل پناه ببرید همانطور که بزرگان چنین کرده اند.

2- لقمه حلال:

 اگر لقمه حلال نباشد مربی حتی اگر امام حسین(ع) باشد کاری از پیش نمی برد. امام حسین(ع) فرمود: شما مرا می کشید چون در شکم هایتان لقمه حرام دارید.

3- وصل کردن بچه ها به قرآن و اهل بیت(ع):

آیت الله صدیقی می گفت: من فرزندانم را به ابالفضل(ع) سپرده ام.

»»» و این دو مورد، آخرین سفارش شده بزرگترین مربی تربیت انسان، رسول اکرم(ص) است.

4-احترام به والدین:

مقام معظم رهبری فرمودند: من به هرجا رسیدم از احترام و خدمت به والدین است. پدر مادر را و مادر پدر را احترام کند تا بچه ها یاد بگیرند

توصیه های تربیتی به مدیران، معلمان، خانواده ها و دانش آموزان

توصیه به دانش آموزان:

الف) حفظ سلامتی و تندرستی:

انسانی که تندرست نباشد غالبا به جائی نمی رسد. چه این که بیش از توجه به اندیشه و معنویات، مجبور است به جسمش بپردازد. پس، از خوردن هل هوله، پرخوری و کم خوابی پرهیز کنید. دست هایتان را قبل از غذا و بعد از آن بشوئید. ورزش، مسواک و نخ کشیدن هم فراموش نشود.

ب) سر شب بخوابید تا صبح زود بیدار شوید. و سر کلاس چرت نزنید(5).

ج) سر کلاس حواستان به معلم باشد. نه اینکه با بغل دستی حرف بزنید یا بروید توی عالم خیال!

و) فقط با بچه های درس خوان و مؤدب رفیق شوید.

ه) احترام همه اساتید حتی معلم هائی که استاد شما نیستند را حفظ کنید.

ی) منظم و با برنامه باشید(6)

ن) در کلاس یک جای ثابت داشته باشید و مرتب جای خود را عوض نکنید چون جای جدید زاویه جدید بدنبال دارد و صحنه دید جدید خواهد بود لذا موجب حواس پرتی شما می شود.

ی) در نماز جماعت های مدرسه حتما شرکت کنید.

م) پیش مطالعه و پس مطالعه فراموش نشود.

—————–

(1)  منظور از علم همین قیل و قال های رایج در حوزه ها و دانشگاه ها است. اما این کف علم و گام اول است و الا علم به گفته ملاصدرا(ره) کشف و شهود است: من لا کشف له لا علم له (شواهد الربوبیه، مشهد، چاپ اول)

(2)  البته نگاه به چهره عالم عبادت است اما علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی می فرماید: منظور این روایت در یک معنای بالاتری نگاه به کتاب های عالم است. چون چهره وسیله شناخت است و شناخت هر عالم به مطالعه کتاب های اوست (به نقل از شارح کتب علامه استاد صمدی آملی)

(3)  ریشه بیماری ها پرخوری است امام صادق (ع) می فرماید: 3/1معده غذا3/1آب و3/1خالی بماند و علی(ع) می فرماید: تا گرسنه نشدی دست به غذا نبر و قبل از این که کاملا سیر شوی از غذا دست بکش.

(4)  بگذارید مطالعه و کتابخانه شما را ببینند. در کشورهای پیشرفته اولین ویژگی که توجهات را به خود جلب می کند کتاب خوانی است.

(5)  بدن به 8 ساعت خواب، بیشتر نیاز ندارد اما پرخوری، نوشیدن دوغ، لم دادن و تکیه دادن یا کتاب را بر خود مسلط کردن (بجای مسلط بودن بر کتاب) نیاز انسان را به خواب به طور کاذب زیاد می کند.

(6)  اگر می خواهید منظم باشید فرمولش این است که هر کاری را همان موقع که بخاطر دارید انجام دهید و به تأخیر نیندازید. برنامه را هم واقعی بچینید نه خیالی ولو برنامه خیالی، ایده آل باشد.

 

 

کانال های تلگرامی که زندگیتان را خراب می کنند

 

حالا دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که گوشی تلفن همراهش به اینترنت متصل نشود و با صفحات مجازی مرتبط نباشد. دنیای اینترنت و شبکه‌های مجازی بخش زیادی از روزمرگی‌های همه را پرکرده و نقش تعیین کننده‌ای در الگوهای زندگی آدم‌ها بازی می‌کند؛ اما این دانستن بیشتر، کیفیت زندگی‌هایمان را بالا نبرده است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ را جست‌وجو کنیم.

 

طوفان مجازی، روانشناسان، تلفن همراه، خانه داری،همسر، کانال های تلگرام ، ازدواج

 

 


زنان خانه‌داری که دستورات پخت‌وپز و سلامتی و خیاطی و خانه‌داری و حتی شوهرداری‌شان را از صفحات و کانال‌ها و گروه‌ها استخراج می‌کنند و مردانی که حالا دیگر کمتر کتاب و روزنامه می‌خوانند و همه چیز را در تلفن همراهشان جست‌وجو می‌کنند. با همه این زیاد خواندن‌ها و بیشتر شدن ورودی اطلاعات به زندگی افراد، اما انگار همه قبول دارند که زندگی‌ها بهتر نشده و کیفیت آن بالاتر نرفته است. مشکل را کجا باید جست‌وجو کرد؟ چرا با اینکه بیشتر می‌دانیم، اما این دانستن بیشتر، کیفیت زندگی‌هایمان را بالا نبرده است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ را جست‌وجو کنیم. 

 

کوهی از اطلاعات بی‌کیفیت

تا همین چند سال پیش که اینترنت و شبکه‌های مجازی در زندگی‌ها رسوخ نکرده بود دغدغه خیلی از آدم‌های تحصیلکرده جامعه، انتقال اطلاعات و مفاهیم به خانواده‌ها بود و مشکل این بود که چطور اطلاعات لازم برای زندگی خوب را به گوش خانواده‌ها برسانند. به نوعی در سال‌های گذشته مشکل خانواده‌ها نداشتن اطلاعات بود. حالا، اما وضع تغییر کرده. حالا این اطلاعات تنها با چندبار لمس‌کردن صفحه تلفن همراه به‌صورت گسترده در اختیار همه اعضای خانواده از بزرگ گرفته تا نوجوان و حتی کودکان قرار دارد، اما چیزی که در این میان کم است صحت و کیفیت اطلاعات است. حالا انواع و اقسام روش‌های مدیریت و خانه‌داری و فرزندپروری و همسرداری و آشپزی و سلامتی و... به فاصله چند لمس صفحه در اختیار است، اما هیچ نظارت و سنجش کیفیتی بر اطلاعات در دسترس ما وجود ندارد. یعنی ادمین محترم کانالی که قرار است به شما اصول تغذیه سالم را یاد بدهد می‌تواند به سادگی اصول ابتلا به بیماری را در قالب اصول سلامتی به خورد جامعه بدهد یا بدون اطلاع دقیق هر مطلبی را که از این‌سو و آن‌سو به‌دستش می‌رسد، بدون تحقیق و راستی‌آزمایی در اختیار شما بگذارد. بنابراین به اعتبار اینکه این پیام‌ها در کانال‌های پر جمعیت منتشر شده اند به آن‌ها اعتماد نکنید.

 

زندگی‌های روی شیشه

روی دیگر سکه تأثیرات فضای مجازی بر زندگی امروز خانواده‌ها، اثر غیرمستقیم زیبایی‌ها و ظاهر زندگی دیگران در صفحات مجازی بر زندگی خانواده‌هاست. صفحات بی‌شماری که از عکس‌های تولد گرفته تا مسافرت رفتن‌ها و ماه‌عسل‌ها و سالگرد ازدواج و کادوهای آنچنانی و لاکچری پر است و به من و شمای بیننده اینطور القا می‌کند که همه زندگی، زیبایی و گل و بلبل و مسافرت و کادو گرفتن و جشن و... است و این زندگی‌ها هیچ تلخی و سختی ندارند؛ و تازه سرحساب که می‌شویم می‌بینیم ما این‌همه مشکلات و سختی در زندگی داریم و هیچ‌کدام از این گل و بلبل‌ها و جشن‌ها و... را هم در زندگی نداریم پس حتما آن‌ها خوشبختند و ما هم بدبخت. واقعیت این است که اغلب آدم‌ها مثل فروشندگان بوتیک‌ها، ویترین و ظاهر زیبایی از زندگی خود در فضای مجازی در معرض دید دیگران می‌گذارند و تلخی‌ها و سختی‌ها و نازیبایی‌ها را در پس این ویترین پنهان می‌کنند. من و شمای مخاطب، اما ظاهر بزک کرده زندگی‌های مجازی را با باطن عیان و بی‌آرایش زندگی خودمان مقایسه می‌کنیم و همین می‌شود که دچار افسردگی و یاس و آدرس‌های اشتباه برای زندگی‌مان می‌شویم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در یک تحقیق که اخیرا انجام شده، روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که زوج‌ها و خانواده‌هایی که رضایت کامل از زندگی زناشویی خود دارند، به نسبت زوج‌هایی که کمبودی را در زندگی خود احساس می‌کنند و رضایت کامل ندارند، حضور کمتری در فضای مجازی دارند. یعنی اتفاقا یک جای کار زندگی همان آدم‌هایی که هر روز از دسته‌گل‌های خریداری شده توسط همسرشان برای ما عکس به اشتراک می‌گذارند، می‌لنگد.

 

چه باید کرد؟

حالا همه این‌ها را گفتیم، اما در این کوران اطلاعات نامعتبر و غیرموثق چه باید کرد؟ پیش از هرچیز این جمله کلیشه‌ای، اما مهم را سرلوحه نگاهتان در شبکه‌های مجازی قرار دهید که «هرگز ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید». این یکی از کلیدهای اصلی واکسینه شدن در برابر امواج مخرب شبکه‌های مجازی است. توصیه دیگر اینکه ارتباط خود را با منابع معتبر و موثق قطع نکنید؛ برنامه مشخصی در روز برای خودتان بگذارید. کتاب و روزنامه بخوانید یا از برنامه‌های علمی و تخصصی تلویزیون استفاده کنید. هنوز هم کتاب‌ها و روزنامه‌ها و برنامه‌های رسمی صدا و سیما از منابع معتبر و علمی و کارشناسان خبره و متخصص استفاده و محتوای ارزشمند علمی تولید می‌کنند و نسبت به شبکه‌های مجازی هزاران بار قابل اعتمادتر و موثق‌تر هستند. توصیه بعدی این است که برای امور تخصصی زندگی‌تان از نسخه‌های شبکه‌های مجازی استفاده نکنید. برای امور پزشکی به پزشک، امور روانشناسی و خانوادگی به روانشناس و مشاور، امور تغذیه‌ای به متخصص تغذیه، امور دینی به روحانیون و... مراجعه کنید. اشکالی ندارد اگر از فضای مجازی اطلاعات اولیه بگیرید و دانش اولیه خود را بالا ببرید، اما سعی کنید حتما با مراجعه به متخصص هر موضوع اطلاعات خودتان را بررسی و تأیید کنید. خودتان و خانواده‌تان را از آسیب‌ها و خطرات این فضا دور نگه‌دارید.
وقتی همه دست به نسخه می‌شوند
صد‌ها و هزاران کانال و صفحه و گروه همسرداری، مشاوره روانشناسی، زیبایی، سلامت، فرزندپروری، مراقبت از اتومبیل، طب سنتی و ... و ... برای لحظه لحظه زندگی‌ها نسخه می‌پیچند. برای اخم شما در برابر همسرتان، نحوه برخورد با فرزندتان و حتی چینش سفره غذا و مواد غذایی مصرفی روزانه‌تان. اما به‌واقع چه چیزی تضمین می‌کند این اطلاعات از منابع درستی به‌دست آمده باشند؟ کدام کانال‌ها و گروه‌های سلامت‌محور توسط پزشکی حاذق مدیریت می‌شوند؟ چه تعداد از کانال‌هایی که محتوای روانشناسی ارائه می‌کنند توسط یک روانشناس اداره می‌شوند؟ واقعیت این است که متأسفانه بسیار کم و در برابر انبوه غیرمعتبر‌ها ناچیز. جو غالب کانال‌ها و صفحه‌های مجازی این است که به‌دنبال یک نفر ممبر و عضو و فالوور بیشتر، هر جنس نامرغوب اطلاعاتی و محتوای بی‌کیفیت و بدون منبعی را سر و شکل زیبایی می‌دهد و در برابر شما قرار می‌دهد و همین می‌شود منبع زندگی شما. به همین راحتی. فلان کانال نسخه می‌پیچد که اگر همسرت فلان جشن مشترک زندگی را فراموش کرد حتما به فلان دلیل است و علاقه‌اش به شما کم شده و همین می‌شود بهانه دوری شما از همسری که نه به‌خاطر کم شدن علاقه بلکه به‌دلیل تلاش مضاعف برای تأمین زندگی خانواده‌اش و در کوران اشتغالات ذهنی، جشنی را فراموش کرده و همین می‌شود مبنای بگومگو و اختلاف و درگیری. فلان خانم سلبریتی در اینستاگرامش روزانه از گلفروشی سر کوچه دسته گل سفارش می‌دهد و با کپشن: «دسته‌گل امروز همسر عزیزم» در معرض دید شما می‌گذارد و همین می‌شود مبنای دلسردی شما از همسرتان که چرا نباید برای من لااقل هفته‌ای یک‌بار از این دسته گل‌ها بگیرد! و هزاران هزار نسخه و دستورالعمل دیگر که بدون منبع موثق و معتبر برای زندگی‌ها پیچیده می‌شود.

 

مراقب عشقتان در طوفان مجازی باشید

زندگی و همسری فرایندی پیچیده و منحصر به‌فرد میان ۲ انسان است. سبک‌های همسری و ابراز علاقه بین زوج‌های مختلف متفاوت است و از زوجی به زوج دیگر تغییر می‌کند. نه‌تنها پروفسورهای همه چیزدان ادمین در صفحات مجازی بلکه حتی یک روانشناس خبره کاربلد هم نمی‌تواند برای همه زندگی‌ها نسخه‌ای واحد بپیچد و طبابت کند. در صفحات مجازی نوشته‌اند اگر همسرتان شب‌ها با موبایل به خواب می‌رود، حتما در حال خیانت به شماست. یا در کانال دیگری توصیه شده اگر می‌خواهید راحت زندگی کنید، قبل از اینکه خیلی دیر شود وکالت قانونی حق طلاق را از همسرتان بگیرید و یا در صفحه پرمخاطب اینستاگرام فلانی توصیه کرده برای اینکه محبوب قلب همسرتان شوید، از فلان برند لوازم آرایشی استفاده کنید. این‌ها همه دکان و بازارهایی هستند که برای یک نفر فالوور بیشتر یا حتی با انگیزه مستقیم تبلیغات به سود یک برند خاص منتشر می‌شوند. زندگی‌تان را بر این مبانی سست بنا نکنید و زندگی‌ای را که می‌شود شیرین و دوست‌داشتنی ادامه داد، گرفتار طوفان‌های بی‌دلیل و ساخته ذهن ادمین‌های محترم کانال‌ها و صفحات نکنید. شاید همسر شما هر روز برایتان گل نخرد یا سالگرد ازدواجتان را با صد‌ها شمع قرمز روشن روی کفپوش خانه جشن نگیرد، اما از صبح تا شب، قلبش فقط برای شما می‌تپد و با آرزوی خوشبختی شما به‌عنوان همسرش به‌دنبال یک لقمه نان حلال می‌دود.


منبع : همشهری آنلاین

روزشمار محرم؛‌ حرکت برای عزت و سربلندی !

 

زمان کوتاهی تا ماه محرم، ماه حماسه و تولد جدید اسلام مانده است. برای رسیدن به محرم باید روح و جان خود را آماده کنیم و معرفت و شناخت خود را بالاتر ببریم تا با عشق به امام عجین شده و روح مان تعالی پیدا کند.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

یک روز تا محرم

آزمونی که یاران امام حسین(ع) از آن سربلند بیرون آمدند

امام حسین(ع) در هر مرحله یاران خود را امتحان می‌کردند و یکی از این آزمون‌ها، برداشتن عهد از آن‌ها بود.

 

حسین وجدان جاویدان ادیان

چراغ او، شعله‌ی ایزدی است. جلوۀ جاویدان هدایت است و نغمه او، صدای رسای همیشگی موحدان. او آیینۀ تمام نمای حقیقت است او را نه به بیان و نه به زبان می‌توان شناخت.

 

احادیث تاکید شده بر انتقام خون حضرت اباعبدالله (علیه السلام)

معرفی حضرت حجه بن الحسن (عجل الله) به عنوان منتقم أعداء الله در روایات بسیاری آمده است. صفت انتقام گیرنده در روایات با سه واژه: طالب، منتقم و ثائر (1) (خون خواه) بررسی شده است.

 

نقش حضرت امام سجاد در تسلای خاطر خاندان عصمت و طهارت (علیهم السّلام) پس از واقعه عاشورا

یکی از مباحثی که اغلب از نظر برخی نویسندگان و مرثیه سرایان دور مانده است نقش ارشادی حضرت امام سجاد (علیه السّلام) و کفالت اهل بیت (علیهم السلام) در وقایع پس از عاشورا است.

 

فرزندان حضرت امام حسن (علیه السّلام) حاضر در واقعه عاشورا

طبق برخی از مقاتل و منابع تاریخی هفت فرزند حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) در دشت کربلا حضور داشته اند و برخی از منابع از حضور سه فرزند حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) سخن گفته اند.

روزشمار محرم، 2 روز مانده تا محرم

8 مورد از وظایف عزادار سید الشهدا (ع) در ایام محرم

عزاداری امام حسین (ع) یکی از اعمال پرفضیلتی است که تاکید فراوانی بدان شده است. همچنین ائمه اطهار (ع)، روایات و توصیه‌های فراوانی در مورد حفظ و بزرگداشت این شعائر دینی بیان کرده‌اند.

 

بررسی تعداد سپاهیان عمر بن سعد

رقم‌های متفاوتی درباره تعداد سپاه عمربن سعد در بین گزارش‌های تاریخی ذکر شده است. خوشبختانه مورخین بسیاری به گزارش واقعه عاشورا پرداخته‌اند و با جمع‌بندی بین تمام گزارش‌ها می‌توان به فصل مشترکی از تعداد سپاه دست یافت، هرچند که تعداد دقیق و نهایی سپاه همچنان مشخص نیست.

 

امام حسین علیه السلام و دفاع ازجایگاه رفیع امامت

امام حسین (ع) در دامان مادرى رشد و نمو کرد که تا پاى جان از امام خویش و مقام امامت دفاع نمود. امام حسین (ع) درخانه ى امیرالمومنین پرورش یافته است؛لذا او نیز چون مادر فداکارش،مدافع ولایت بود و با سخنان خویش مقام امامت را با بیانات و شیوه‌هاى مختلفى معرفى نمود که برخى را اشاره و بحث مى‌‌کنیم.

 

بخش‌هایی از زندگی امام حسین (ع) که مغفول مانده است

ام حسین (ع) حدود ۷ سال از عمر خویش را در دوران حیات رسول خدا (ص) و حدود ۲۵ سال را در دوران خلفا گذراند. حضور حسنین (ع) در عصر خلفا از جمله موضوعاتی است که باید با دقت مورد بحث و بررسی قرار گیرند. در این خصوص گفت‌و‌گویی با آیت‌الله دکتر محمدهادی یوسفی غروی، استاد و مدرس حوزه و دانشگاه داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

سیره ائمه اطهار (ع) در زنده نگه داشتن عاشورا

در میان حوادثى که در طول تاریخ بشریت به وقوع پیوسته، هیچ نهضت و حرکتى به پویایى و برجستگى قیام عاشورا نیست؛ نهضتى که در سرزمینى محدود، زمانى کوتاه و با فداکارى افراد معدودى رخ داد، اما توانست الگویى عملى براى آزاد مردان جهان ارائه کند و براى همیشه به عنوان انقلاب بزرگ بر تارک تاریخ بشر بدرخشد.

 
پنج شنبه, 30 شهریور 1396 15:47

آزاد شده ی حسین(علیه‌السلام)

آزاد شده ی حسین(علیه‌السلام)

 

برو خانه و اگر گفتند فرار کرده‌ای؛ بگو فرار نبود! حسین مرا آزاد کرد! ناگهان در میان صحرا دید اسبی نیست و سواری نیست. و جلوی درب خانه‌شان‌ ایستاده است. آرام کلون در را به صدا در آورد. نسیمِ نیمه‌شب، پرچم سیاهِ بالای در را تکانی داد.

 

سید محمدحسن لواسانی- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

آزاد شده ی حسین

 

 

خانه که نمی‌شد اسمش را گذاشت. دست‌کم اما سقفی برای بالاسر داشت. گوشه‌ی حیاط، حصیری پوسیده و نصفه‌نیمه افتاده بود که پیرمرد و زنش گاهی رویش می‌نشستند و گُلی می‌گفتند؛ تا شب‌هنگام پسرشان بیاید و از تنهائی درشان بیاورد.
زن، آبی از حوض به صورت زیبایش زد و پرچم سیاه را از کنار حوض برداشت. با همان دستِ خیس، خاک‌ش را گرفت و نگاهی معنادار به شوهرش انداخت.
پیرمرد سرش را پائین انداخت و گفت: «زن! خودم هم وامانده‌ام. نمی‌دانم چه کنم؟! فردا اول محرم، به هوای هر سال، دوباره مردم سرازیرِ این خانه می‌شوند!»
زن ادامه داد: «خانه‌ای که یک ماه دیگر، باید تحویل صاحب‌ش دهیم و پلاسِ بی پلاسمان را جای دیگر ببریم!»
پیرمرد گفت: «زن! به‌خدا این‌ها اصلاً مهم نیست! کسی چه می‌داند که من آه در بساط دارم یا ندارم. حرف این است که اگر بیایند و وضعِ والذّاریاتِ مرا ببینند، آبرو برایم نمی‌ماند. از طرفی هم، مردم به این روضه‌ی دهه اولی عادت کرده اند! اگر مثل هر سال، این پرچمِ سیاه را، بالای در خانه نبریم؛ دیگر چه سری میانِ در و همسایه بلند کنم؟! حسین‌جان! نپسند که بی‌آبرو شوم!»
چشمانِ مرد بی‌چاره پر از اشک شد و بلند بلند گریست!
دیدنِ اشک‌های مرد برای همسرش سخت بود. پرچم سیاه را در دست‌هایش فشرد و نزدیک شوهرش آمد.
ـ آقا! یادته سال‌های سال ما بدون بچه روزمان را کنارِ هم، شب کردیم؟ من یک روز گفتم که افسوس این مال و منال وارثی نداره؟»
گفت: «بله. می‌خوای داستان نذر امام حسین رو یادم بیاوری؟! مگر می‌شه یادم برود زن! نذر کردیم اگر خدا فرزندی به‌مان داد؛ هر سال دهه اول تو خونه، روضه‌ی کربلا بخونیم. آره خوب یادمه! اما مردِ ورشکسته‌ی بی‌هیچ، مگه چی‌کار می‌توانه بکنه؟!»
زن گفت: «ما هنوز یک چیزِ فروشی داریم. همین پسری که از حسین گرفته‌ایم!»

 برو خانه و اگر گفتند فرار کرده‌ای؛ بگو فرار نبود! حسین مرا آزاد کرد!

ناگهان در میان صحرا دید اسبی نیست و سواری نیست. و جلوی درب خانه‌شان‌ ایستاده است. آرام کلون در را به صدا در آورد. نسیمِ نیمه‌شب، پرچم سیاهِ بالای در را تکانی داد


ـ منظورت چیست؟
زن گفت: «من هجده سال زحمت کشیده‌ام؛ پسر بزرگ کرده‌ام. پسرم که آمد؛ گیسوانش را می‌تراشی. همین فردا سرِ بازار بصره می‌روی. چه‌کار داری بگوئی پسرم است. بگو غلامم است. یک قیمتی او را بفروش و پولش را بیاور، چراغِ این خیمه را روشن کن!»
مرد گفت: «شاید پسرت راضی نشود. تازه شرعاً هم نمی‌دانم می‌شود او را فروخت یا نه.»
زن و شوهر رفتند خدمت علما و پرسیدند. علما گفتند: «اگر پسر راضی باشد خودش را در اختیار کسی بگذارد؛ اشکالی ندارد.» و به خانه برگشتند.
لختی بعد، در خانه باز شد و فرزند وارد شد. مادرش نگاهی به قامتش انداخت و گریان به سمت اتاق دوید. پدرش دست به صورت پر اشکش می‌کشید.
ـ آقاجون! چیزی شده؟
ـ پسرجان! ما تصمیم گرفته‌ایم تو را با امام حسین معامله کنیم!
و داستان را گفت.
پسر گفت: «من حاضرم پدر! فدای شما و خیمه‌ی اباعبدالل‍ه! که اگر می‌شد؛ امشب به بازار می‌رفتم!»
صبحِ علی الطلوع، گیسوانِ پسر را تراشیدند. پسر خود را در بر مادرش انداخت و گریستند، و به سرعت به طرف بازار برده‌فروشان حرکت کردند.
پدر، تا غروب هر قیمتی گفت؛ کسی نخرید. اما در دل‌ش خوشحال بود که بار دیگر او را پیش مادرش می‌برم تا او را ببیند. در همین فکر بود که ناگاه، سواری از دروازه بصره عبور کرد و سراسیمه به سمت آن‌ دو تاخت و نزدیکشان سلام کرد.
ـ او را می‌فروشی؟!
ـ بله آقا! از صبح برای همین منتظریم!
مبلغ را گفت. آن سوار کیسه‌ای دینار داد که دقیق به همان قیمت بود. بعد فرمود: «اگر بیش‌تر هم می‌خواهی؛ بدهم!»
پیرمرد خیال کرد که سوار او را مسخره می‌کند. گفت: «همین مقدار کافی است!» اما آن سوار، مشتی دیگر دینار طلا به او داد و فرزند را با خود برد.
پیرمرد به خانه آمد. زن جلو دوید و پرسید: «خوب! چه کردی؟!» گفت: «فروختم.» ناگهان زن بلند شد و نگاه‌ش را به گوشه‌ای دوخت و بلند گفت: «ای حسین! به خودت قسم دیگر اسم بچه‌ام را به زبان نمی‌آورم!»
پسر در دلِ تاریک شب، سوار بر اسب می‌رفت! بغض گلویش را می‌فشرد. اما نتوانست جلوی خودش را بگیرد و به شدت گریست. آقا رویش را برگرداند.
ـ پسرجان! چرا گریه می‌کنی؟!
ـ آقا! من اربابی داشتم که خیلی مهربان بود. حال جدائیِ او مرا بی‌تاب ساخته است.»
فرمود: «پسرم! نگو اربابم. بگو پدرم.»
ـ آری، پدرم.
فرمود: «می‌خواهی نزدشان برگردی؟!»
ـ نه!
فرمود: «چرا؟!»
ـ اگر برگردم؛ می‌گویند فرار کرده‌ام!
فرمود: «نه پسرم! از اسب برو پائین و به خانه برگرد!»
نمی‌خواست برگردد. اما آخرین جمله‌ آن آقا، او را سر جایش میخ‌کوب کرد:
ـ برو خانه و اگر گفتند فرار کرده‌ای؛ بگو فرار نبود! حسین مرا آزاد کرد!
ناگهان در میان صحرا دید اسبی نیست و سواری نیست. و جلوی درب خانه‌شان‌ ایستاده است. آرام کلون در را به صدا در آورد. نسیمِ نیمه‌شب، پرچم سیاهِ بالای در را تکانی داد.

 

(برداشتی آزاد از داستانِ «آزاد شده‌ی حسین» به نقل از مرحوم کافی، کتابِ «کرامات الحسینیه»)

پنج شنبه, 30 شهریور 1396 15:38

نهان‌خانه اینستاگرام

نهان‌خانه اینستاگرام

اینستاگرام شبکه اجتماعی که به منظور تبادل عکس‌ها و ویدئوهای کوچک انتشار یافته خیلی سریع طرفداران خودش را جذب کرد اما ...

 

اینستاگرام

 

 

این شبکه بر مبنای ارتباط با اطرافیان پایه ریزی شده و طوری طراحی شده است که آدم را وادار میکند تا با انتشار عکس‌هایی که بیشتر مورد رضایت اطرافیان است در این شبکه حضور خود را اعلام کند تا بدین ترتیب تعداد لایک‌های فرد افزایش یابد. این یک وجه اینستاگرام است که می‌توانیم آن را کاملا منوط به رضایت جمع و حضور فرد در اجتماع بدانیم که از طریق این اپلیکیشن انسان سعی میکند در اجتماع آنگونه که صحیح و مقبول است حضور داشته باشد اما اینستا روی دیگری نیز دارد و آن وجه خودخواهی در آن است به این معنی که وقتی فردی را فالو کردیم هر پستی که وی منتشر کند باید لایک کنیم و نمیتوانیم انتخاب کنیم که چه پستی را ببینیم و چه پستی را نبینیم.

کاربران اینستاگرام چه کسانی هستند؟

کاربران اینستاگرام را دو گروه عمده تشکیل می‌دهند گروه اول تمام مردم و کسانی که علاقمندند تا عکس‌ها و فیلم‌های کوتاه از زندگی‌شان را با طرفداران خود به اشتراک بگذارند هستند که خود این گروه نیز به دو قسمت تقسیم می‍شود قسمت اول کسانی که تنها به امر اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها مشغول هستند و گروه دوم کسانی که در اینستا فعالیت تجاری میکنند گاه با ایجاد یک پیج تجاری گاه با خرید یک پیج و تبدیل آن به تجاری و گاهی افرادی که دارای پیج با فالور بالا هستند و در میان عکس‌ها و ویدئوهای لاکچری تبلیغ و آگهی‌های مختلفی را نیز منتشر می‌کنند که این گروه در همان ابتدای پیج که بیو نام دارد نرخ تبلیغ و مدت زمان را نیز اعلام کرده‌اند و گروه دوم خریداران اطلاعات هستند که اطلاعات مشترکان اینستا را خریداری می‌کنند این اطلاعات گاه شاید برای امور جاسوسی استفاده شود و گاهی هم یک شرکت تولیدی برای ارزیابی بازار خود در فلان منطقه از این اطلاعات استفاده کنند.

آسیب‌های اینستاگرام

اگر قصد شناسایی آسیب‌های اینستاگرام را داشته باشیم مهمترین مساله نبود فیلترهای مناسب برای الک کردن مطالب است متاسفانه وارد اینستاگرام که شویم سیل مطالب از هر نوعی کاملا در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

بی‌تردید فرهنگ و نحوه‌ی استفاده از یک تکنولوژی بی تردید از ماهیت اصلی آن مهم‌تر است.


آسیب بعدی ناشناس بودن افراد در این اپلیکیشن است با کسی که مخاطب شماست هیچ آشنایی وجود ندارد غیر از یک اسم که خیلی راحت می‌تواند کاملا جعلی باشد.
مورد دیگری که کاملا آسیب زا به نظر می‌رسد متن‌ها و نظرات کاربران در این فضا است و باعث از بین رفتن حیا شده است.
آسیب بعدی که جامعه ما را تهدید می‌کند تغییر دادن سبک زندگی مخصوصا در نسل نوجوان و جوان است که با فراگیر شدن شبکه‌های مجازی و گذراندن وقت بیش از اندازه در این شبکه‌ها بیشترین تأثیر را از این فضای مجازی می‌گیرند و در نتیجه تجملات، شرکت در میهمانی‌های به اصطلاح لاکچری، ریا، از بین رفتن حجب و حیا و اینکه چه کلماتی را بر زبان بیاوریم کاملا در حال تغییر است.
مورد دیگر اینکه افراد در این اپ بسیار خودخواه میشوند  اینستاگرام را همین حالا اگر باز کنید سیل پست‌هایی را می‌بینید که در آن صاحب پیج می‌گوید من خوشبخت هستم من ثروتمند هستم من زیبا هستم من موفق هستم و ... و شما باید از من تقدیر کنید( بوسیله لایک و کامنت) و این موفقیت را با هیچ کس شریک نیستم که همین مساله را میتوان بزرگنمایی نامید طرف اگر بخواهد بگوید از وضعیت مالی مناسبی برخوردار است اغراق میکند اگر بخواهد که بگوید که مثلا با ایمان و معتقد است همچنین اغراق میکند و در نهایت خوشبختی در اینستا مبالغه است.
باید توجه داشت که این فهرست هیچ‌گاه تمام نمی‌شود اما در صورت استفاده درست از اپلیکیشنی مانند اینستاگرام جدا از اینکه هدف تولیدکنندگانش چه بوده کمک بزرگی به ما است به عنوان مثال استفاده تجاری از این برنامه (App) در زمانه کنونی که عصر اینترنت نام دارد بسیار شیوه‌ی مناسبی است در انتها باید به این نتیجه برسیم که هیچ وسیله و هیچ تکنولوژی قدرت آسیب زدن به زندگی ما را ندارد اگر به درستی از آن استفاده کنیم. بنابراین فرهنگ و نحوه‌ی استفاده از یک تکنولوژی بی تردید از ماهیت اصلی آن مهم‌تر است.