گروه تعاملی الف 

جلال محسنی:

 

باورکردني نيست اما ايران پنج برابر کشورهاي پيشرفته دنيا دانشگاه دارد. در ايران دو هزار و 640 دانشگاه وجود دارد، در حالي که چين و هند با جمعيتي چندين برابر ايران، به ترتيب دو هزار و 481 و هزار و 620 دانشگاه دارند و اين يعني تعداد دانشگاه هايشان از ما کمتر است.

بنابر گزارش موسسه اسپانياييCISC، تعداد دانشگاه‌ها در بيشتر کشورهاي پيشرفته جهان زير 500 دانشگاه است؛ براي مثال آلمان 412، انگليس 291 و کانادا 329 دانشگاه دارد. گزارش ها همچنين مي‌گويند اين تعداد دانشگاه در ايران، حدود پنج هزار ميليارد تومان از بودجه کل کشور را مي بلعد و نزديک به 50 درصد جمعيت بيکار کشور را توليد مي‌کند.

نکته قابل تامل ديگر اين که 80 درصد وزيران کابينه انگليس مدرک کارشناسي دارند، در حالي که در ايران موج دکترا گرفتن و پشت ميز نشستن به راه افتاده است.  تبديل شدن مدرک به کالاي مصرفي مدرک گرايي يعني تقاضاي زياد براي کسب مدارک عالي دانشگاهي بدون توجه به هدف اصلي آن يعني کسب دانش و مهارت، چندین سال است به عنوان پديده اي در ايران ظهور کرده و جماعت زيادي را تحت تاثير قرار داده است.

در گونه شناسي «رابرت مرتُن» اين پديده تاحدودي نشان دهنده نوعي مناسک گرايي است زيرا وسيله را قبول دارد (مدرک) ولي هدف کسب اين وسيله را که در ابتداي پاراگراف به آن اشاره شد، نمي پذيرد. همچنين گوياي نوعي جابه جايي اهداف سازماني است يعني دانشگاه بدون اعلام و به صورت ضمني و غيرعلني، از محل کسب دانش به محل صدور مدرک نزول کرده يا در اين سراشيبي افتاده است.

از جنبه مصرف گرايي نيز مي توان اين طور توضيح داد که مصرف مدرک، همپاي انواع ديگر مصرف رشد کرده است و مدرک هم به صورت کالايي که با قانون عرضه و تقاضا ميزان مصرف آن تعيين مي شود، ظهور کرده است. به دنبال کسب هويت با مدرک گرفتن در ميدان جنگ سرمايه‌ها، هنگامي که شخص از برخي انواع سرمايه به خصوص اقتصادي برخوردار نيست، تلاش مي‌کند با بالا بردن سرمايه فرهنگي خود که به دنبالش احترام و منزلت نيز کسب مي‌شود، آن کمبود را جبران کند. طبقه برخوردار از سرمايه اقتصادي هم با استفاده از همين نوع سرمايه در ميدان زندگي اجتماعي، آن را تبديل به سرمايه فرهنگي (تحصيلات بالاتر) مي‌کند تا اجازه ندهد اقشار ديگر نسبت به او تمايز يا برتري ويژه‌اي کسب کنند.

وقتي اين انديشه اشاعه مي‌يابد که در زندگي شهري، منزلت اکتسابي يا دستاوردهاي فرد، معيار ارزيابي و قضاوت درباره اوست و مدرک دانشگاهي هم اثبات نوعي دستاورد والا محسوب مي‌شود، عده زيادي به سمت آن هجوم مي‌برند؛ به خصوص هنگامي که عرضه فضاهايي که اين امکان را فراهم مي‌کنند يعني تعداد دانشگاه‌ها بالا رود. اين مسئله وقتي حادتر مي‌شود که بدانيم در واقع، اين نوعي تناقض ساختاري است زيرا تمامي مدارک، دستاورد نيستند و برخي از آنها حاصل نفوذ، رانت و امثال آن هستند يعني ساز و کار کسب مدرک مهم نيست بلکه تنها يدک کشيدن عنوان «دکتر» مهم است.

مدرک گرايي نوعي از خودبيگانگي به وجود مي آورد که برايند نيروهاي وارده به شخص در ميدان هاي اجتماعي،فرهنگي، اقتصادي و سياسي است. بيگانگي از اين منظر که به مدرک به سانِ يک بت نگريسته مي شود، کسب آن مانند زدن واکسن فلج اطفال ضروري جلوه مي‌کند، موجوديتي مستقل از خود شخص دارد و شعار «من مدرک دارم، پس هستم»، جانشين «من مي‌انديشم، پس هستم» مي‌شود. از اين منظر شخص متقاضي مدرک به انساني تک ساحتي تبديل مي‌شود که هويت خود را بدون مدرک از دست مي‌دهد.

 

دلايل سياسي و اجتماعي مدرک گرا شدن

هنگامي که فرصت تحرک اجتماعي صعودي کم باشد، جوانان به سمت راه هاي جانشين مي روند. براي مثال وقتي فرصت دست‌يابي به درآمد بالاتر با توجه به تلاش و کوشش وجود نداشته باشد يا زماني که شخص خود را با کساني که اين فرصت از طرق ديگر برايشان مهيا شده است مقايسه مي‌کند، نوعي ساز و کار جبراني را براي تحرک اجتماعي از طريق کسب مدرک به کار مي‌گيرد. مدرک‌گرايي نتيجه عرضه بيش از حد فضاي دانشگاهي ارائه دهنده، فشار تقاضا براي مدرک از طريق تبليغات پيدا و پنهان اغواکننده، شبکه توزيع ناکارآمد امکانات موجود يا نابرابري‌هاي ناعادلانه، مصرف‌گرايي و کالايي شدن مدرک و بازاري شدن دانشگاه است. مدرک گرايي همچنين نتيجه نظام بوروکراسي ناکارآمدي است که به جاي شايسته سالاري، کسب مدرک را شرط ارتقا يا استخدام مي‌داند.

از سويي ديگر، کاهش فشار آکادميک در فضاي دانشگاهي يعني راحت تر شدن ورود به دانشگاه و خروج از آن و دسترسي سريع تر به انواع کلاس هاي مجازي و ابزارهاي ميان بر رايانه‌اي (مانند کپي کاري) در تسريع اين روند دخيل است؛ مجموعه اين عوامل فضا را به سمت نوعي عقلانيت صوري پيش مي برد که همانند مک دوناليزه شدن (اصطلاح به کار رفته توسط جرج ريتزر براي توضيح ويژگي هاي مدرنيته که از استعاره رستوران هاي غذاي سريع مک دونالد استفاده کرده است)، سريع و کاراست و بر کميت به جاي کيفيت تأکيد مي کند که خود انعکاسي از روحيه غالب و سبک زندگي رايج در ميان شهروندان يک سرزمين و نتيجه تعامل سطوح خرد و کلان براي تحميل اراده و خواسته شان به يکديگر است به اين معنا که ميزان و نوع مدارک مانند رسيدن به نوعي نقطه تعادل است که عرضه آن توسط سطح کلان و تقاضاي آن توسط سطح خرد تعيين مي شود.

مدرک گرايي داراي کارکردهاي سياسي نيز هست؛ از اين نظر که مانند قرص مسکني براي بيکاري تجويز شد اما در نهايت به صورت ديالکتيکي (منظور از کاربرد اين واژه توسط کارل مارکس اين است که معتقد بود ساز وکارهاي رشد سرمايه، داراي نوعي تناقض دروني است که اسباب سقوط و فروپاشي آن را نيز فراهم خواهد کرد) دامان خود برنامه ريزان را گرفته و به بيکاري مضاعف دامن زده است. همچنين براي قشري از ميان سالان و کساني که افسوس روزهاي از دست رفته گذشته را مي خورند به عنوان نوعي تفريح به کار مي‌رود.

 

دانشگاه براي کسب مهارت باشد نه مدرک

به طور کلي بايد جانشين هاي مدرک دانشگاهي تعريف، تقويت و تبليغ شوند و به طور منصفانه در دسترس عموم قرار گيرند وعرضه انواع مدرک که حتي گاهي کاملا از ابتدا تا انتها خريده مي شود، کاهش يابد و رشته ها و دانشگاه ها با توجه به نيازسنجي مناطق و آمايش سرزميني مکان يابي شوند و رشد پيدا کنند. شعار «دانشگاه براي مدرک» بايد جاي خود را به «دانشگاه براي کسب مهارت و دانش» بدهد که اين امر از طريق آموزش از دبستان آغاز مي‌شود.

همچنين استعداديابي بايد در عمل اجرا شود و باورها به مجراهاي جايگزين مانند هنر، موسيقي، فني و حرفه اي و حتي کاسب بودن در بازار، به مرور تغيير يابد. در همين زمينه، مهم ترين سوالي که بايد در ابتداي امر، شخص به آن جواب دهد اين است که اگر ادامه تحصيل ندهم چه کارهاي ديگري مي توانم بکنم؟ محاسبه هزينه-فايده اين مبادله يعني رها کردن تحصيل و پرداختن به فعاليت جانشين آن، بايد به ما بگويد که اين کار عقلاني است. به عبارتي ديگر، بايد فعاليت هاي جانشين دانشگاه رفتن براي کسب مدرک وجود داشته باشد که همان مزايا يا مزاياي همپاي آن را داشته باشد و هزينه تحصيل نکردن با منافع فعاليت جايگزين جبران شود.

 

دیدگاه کاربران

علی‌اصقر۳۳۳۲۵۴۴۰۹:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
مدرک‌گرایی، نتیجه رشد قارچ گونه دانشگاه آزاد اسلامی است که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان با آن، همراهی کردند
 
ناشناس۳۳۳۲۶۶۴۱۱:۳۵:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۴
تا همین چند سال پیش برخی نماینده‌های مجلس با مدرک دیپلم و .... وارد مجلس میشدن و طی ۴ سال دکترا میگرفتن معلوم نیست چطوری اینا درس میخونن
 
ناشناس۳۳۳۲۷۱۱۱۲:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۴
یک چیز خوب هم که داریم داغون کن. دانشگاه ها رو داغون کن. افغانی وارد کن. جمعیت رو هم زیاد کن.
 
ناشناس۳۳۳۲۸۱۱۱۳:۲۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۴
کجاش خوبه وقتی این همه مدرک در مقابلش کار نیست یا حتی در مواقعی علم آموزی مناسبی هم توش نیست؟
 
ناشناس۳۳۳۲۷۴۹۱۲:۳۹:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۴
متاسفانه علی‌رغم روشن بودن مسئله واقعی شاهد آن هستیم که هر روز به صورت موردی مسئله‌ای مطرح و برای آن چند راهکار تصنعی پیشنهاد می‌شود.
 
ناشناس۳۳۳۲۷۵۵۱۲:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۴
مدرک گرایی نتیجه افزایش حقوق بی دلیل ناشی از مدرک در ارگانهای دولتی و نظامی و ... است.
 
ناشناس۳۳۳۲۵۵۴۰۹:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۴
پنج برابر دنیا دانشگاه داریم که هیچ صد برابر هم داشته باشیم ولی کسی که ازش میاد بیرون بی تخصص است هیچ فایده ای ندارد. چونکه همان کسی این دانشجو را تربیت میکند و آموزش میدهد خودش هم همین است بقولی از کوزه همان تراود که در اوست.
 
ناشناس۳۳۳۲۵۵۸۰۹:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۴
به خاطر همین هم هست سرعت سقوط خانواده در ایران بالا تر هست چون آموزش مادیات خصوصا به زنان بیشتر هست در حالی آن کشورها با سرعت کمتری به این زوال روبرو شدن
 
ناشناس۳۳۳۲۵۸۰۱۰:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۴
یعنی زنان تحصیل نکنند در خانه می مانند شوهر داری و فرزند آوری می کنند ؟ یعنی غیر دانشگاه رفتن زنان هیچ مانعی برای ازدواج و فرزند آوری و ... نمی بینید ؟
 
ناشناس۳۳۳۲۶۲۸۱۱:۰۴:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۴
این چیزی هست که در جهان رخ داده حال چه شما دوست داشته باشی و چه نداشته باشی وقتی تفکرات را عوض می کنند
 
ناشناس۳۳۳۲۶۵۹۱۱:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
تفکرات عوض شده چکار کنیم حالا ؟ مگه می شه کسی که تفکرش عوض شده را به 200 سال پیش برگردانیم ؟
 
ناشناس۳۳۳۲۶۸۸۱۱:۵۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۴
خب این مقاله که خلاف نظر شماست اگر دانشگاه در اروپا کمتره و اخلاق بیشتر سقوط کرده چجوری در ایران برعکس دانشگاه زیاد باعث سرعت سقوط بالاتر شده؟
 
ناشناس۳۳۳۲۵۸۲۱۰:۲۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۴
یعنی زنان تحصیل نکرده و بی سواد باشند آمار طلاق پایین میاد ؟ اونوقت مرد تحصیل کرده امروزی حرف زن بی سواد خود را می فهمد و تفاهم ایجاد می شود ؟
 
ناشناس۳۳۳۲۷۲۷۱۲:۲۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
آمار طلاق در قشر ضعیف تر و کم سوادتر بیشتر هست یا قشر مرفه تر و باسوادتر؟ البته با میانگین درصدی مثلا از هر 1000 تا در هر قشر
 
ناشناس۳۳۳۲۷۷۴۱۲:۵۸:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۴
یعنی مردم بی سواد بمونن که آمار طلاق بیاد پایین ؟
 
ناشناس۳۳۳۲۶۴۳۱۱:۱۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۴
متاسفانه اين مدارك گرايي باعث فروپاشي نظام خانواده در ايران شده است . خانمي كه فوق ليسانس است حاضر نيست با يك ديپلم يا ليسانس ازدواج كند و برعكس . در همين حين سنشان هم مي رود بالا و ديگر به هيچ عنوان همسري پيدا نمي كنند.
 
ناشناس۳۳۳۲۷۲۰۱۲:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۴
چرا از این زاویه به قضیه نگاه نمی کنید که بعضی مردان هم شایستگی تشکیل خانواده ندارند و از نظر اخلاقی افول کرده اند.
 
ناشناس۳۳۳۲۷۸۴۱۳:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۴
احتمالا منظورتون اینه نتیجه درس خواندن زنان اشغال بازار کار مردان هستش
 
محسن گودرزی۳۳۳۲۵۷۴۱۰:۱۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۴
مقاله جالب و تاثیر گذار با تیتر نامناسب، که خواننده را جهت نخواندن آن به اشتباه می اندازد. اما مسئله مهم این است که : – خود گسترش دانشگاه های مختلف و آسان گیری در دادن مدارک رنگارنگ یکی از اساسی ترین مسائل در دامن زدن و گسترش و تعمیق این فرهنگ غلط بوده است، بنابراین نکته مهم و اساسی که بایستی پیگیری گردداین است که چه افرادی پشت گسترش بی ضابطه دانشگاه ها نقش پنهان و شاید آشکار داشته اند
 
ناشناس۳۳۳۲۵۷۷۱۰:۱۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۴
در تمام وزارتخانه ها تعداد زیادی وجود دارند که با دیپلم یا لیسانس با معدل افتضاح از دانشگاه آزاد با پارتی بسیار ضخیم وارد شده اند و چند سال بعد دکتری به دست پست مدیریتی گرفته اند فقط کافی است که استخدامی های دوره احمدی نژاد را در وزارت صمت و نفت و امور خارجه را بررسی کنید که به نتایج زیبایی برسید ! وقتی دولت مدرک را ملاک دادن پست مدیریتی قرار می دهد و با وجود هزاران دکتری واقعی از دانشگاههای معتبر لیسانس و دیپلم استخدام می کند و آموزش حین خدمت را مجاز می داند چرا مردم دنبال مدرک نباشند ؟
 
ناشناس۳۳۳۲۵۸۹۱۰:۲۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۴
جدیدا که پسا دکترا رسم شده مانند فوق تخصص.!!! دیگه دکترا جواب نمیده. ماشاالله دیگه همه مردم دکترا دارند
 
ناشناس۳۳۳۲۶۰۶۱۰:۴۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
زودتر از این ها باید جلوی ایجاد این همه دانشگاه گرفته می شد. یکی از ضررهای این همه دانشگاه این است که افراد متوقع می شوند و هر شغلی را نمی پذیرند.
 
ارادتمند اصغر !۳۳۳۲۶۰۹۱۰:۴۹:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۴
يادش بخير ! زماني كه رفتيم دانشگاه تا مدركي بگيريم تا حقوق مان بيشتر شود !!و نظر همه همه كلاسي ها ي دانشگاهي ما براي ادامه تحصيل اين بود : جناب استاد : از ما توقع زيادي نداشته باش ، چرا كه : ما براي كسب مدرك آمديم ني براي درك مطلب آمديم » !!
 
ناشناس۳۳۳۲۶۱۲۱۰:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۴
متاسفانه در ایران خیلی چشم و هم چشمی وجود دارد و خیلی افراد فقط برای نظر مردم به دانشگاه می روند نه به خاطر اشتغال و از قبل باید جلوی این پدیده گرفته می شد نه اینکه با ایجاد دانشگاه های قارچ گونه به آن دامن زد
 
ناشناس۳۳۳۲۶۳۲۱۱:۰۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۴
چون فرهنگ کار و تلاش و داشتن هنر و صنعتگر بودن را حقیر کردیم و پشت میز نشینی و کت و شلوار پوشیدن را نشانه شخصیت قلمداد کردیم
 
ناشناس۳۳۳۲۶۱۸۱۰:۵۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۴
این مدرک های بدون دانش به هیچ دردی نمی خورد.
 
اینجا جایی برای خنده نیست۳۳۳۲۶۲۶۱۱:۰۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۴
کاری به کاربرد مدرک در سیاست ندارم ولی شخصی که حتی برای گرفتن عنوان اجتماعی یا حتی امری بی ارزشتر از آن مدرک گرفته و مهارت نیاموخته قابل احترام تر و مسولیت پذیر تر از کسی هست که به هیچ عنوان مدرک تحصیلی ندارد برای اینکه برای گرفتن مدرک وقت و هزینه گذاشته و اگر گرفتن مدرک دانشگاهی با وجود دانشگاه آزاد به همین راحتی بود افراد بدون مدرک شبانه مدرک تحصیلی میگرفتن!!!!!!
 
علی۳۳۳۲۶۵۷۱۱:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
وقتی در صدا و سیما 24 ساعتها و حتی لابلای اخبار رادیو ایران بخاطر پول و رانت تبلیغ کلاس های کنکور می شود و با آگاهی مردم و خانواده ها را به بیراهه می برند، دیگر چه میتوان انتظاری از جوانان داشت.این قضیه مانند این است که بفرمایید سیگار سرطانزاست، اما کارخانه ی دخانیات سه شیفته سیگار تولید کند. از این هم که بگذریم، مگر مدرک گرایی فقط در میان مردم اشاعه یافته و مسوولین محترم لقب دکتر را یدک نمی کشند؟
 
ناشناس۳۳۳۲۶۹۰۱۱:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۴
هر وقت همه چیزمان مثل انگلستان و کانادا بود آنوقت تعداد دانشگاهمان را هم مثل آنها بکنید
 
ناشناس۳۳۳۲۷۱۷۱۲:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۴
من دوست دارم بچه ام بره دانشگاه تا اینکه تو خیابان ها بیکار و علاف با رفقا بگرده
 
ناشناس۳۳۳۲۶۹۵۱۱:۵۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۴
بجای اینکه شما دکتری گرفتن را محکوم کنی برو یک تخقیق کن ببین مدیران و مسئولان با این سطح دانشی که دارند چگونه دکتری گرفته اند و اصولا نحوه دکتری گرفتن آنها همانند مردم عادی بوده است که خیر
 
ناشناس۳۳۳۲۷۳۴۱۲:۲۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
جالبه از اونور دانش بنیان بودن و رشد علم در منطقه و... داشتن دکتر و پزشک و... رو پز میدن. از اینور میگه چرا دانشگاه زیاد داریم؟
 
امیر۳۳۳۲۷۵۴۱۲:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۴
الان مد شده به هر شهری مثل دانشگاه آزاد دانشگاه علوم پزشکی میدن برای آموزش پزشک و پرستار خروجی اینو ۱۰ سال بعد شاهد خواهید بود