ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
چهارشنبه, 11 بهمن 1396 17:00

شبهات شهادت حضرت زهرا(س)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شبهات شهادت حضرت زهرا(س)

 

 

سلام شك و شبهه توي شهادت حضرت زهرا زياده لطفا تاريخ دقيق ازدواج ، تاريخ بچه دار شدن و به دنيا آمدن فرزندان و تاريخ شهادت و هر جزئياتي كه بنده بتوانم اثبات كنم را بنويسيد.


شهادت حضرت زهرا

 

 


پاسخ: در ابتدا بايد توجه كرد علت برخي اختلافات تاريخ صدر اسلام به اين علت است كه در آن دوره ها ضبط وقايع و نوشتن آن معمول نبود، راويان آنچه مي شنيدند بخاطر مي سپردند، مردم آنچه سالخوردگان قوم مي گفتند مي پذيرفتند. و گاهي رويدادهاي مهم و يا حادثه هايي كه تازگي داشت مبداء تاريخي مي شد و آن را زاد روز يا سال مرگ شخصيتهاي بزرگ بحساب مي گرفتند... معلوم است كه مردم معاصر با اين حادثه و نيز تا سالياني چند پس از آن اين تاريخ را بخاطر داشته و حساب خود را بر پاية آن مي نهاده اند اما پس از گذشت مدتي دراز، خود آن حادثه نيز در شمار مجهولات قرار مي گرفته است.[1] همچنين در برخي موارد تاريخ زندگي اين افراد از طرف همانهايي كه اين شخصيتها را مورد آزار و اذيت قرار مي دادند و نقل فضائلشان را قدغن و سبشان را ترويج مي كردند، مورد تحريف قرار مي گرفته اند و اين باعث تغيير و اختلاف در سال وقوع حوادث مي شده است.
ازدواج حضرت زهرا(س) قطعا در سال دوم هجري رخ داده است و تنها در ماهي كه اين ازدواج رخداده، اختلاف است. برخي در ماه رمضان و برخي در ذي الحجه و برخي در رجب گفته اند. مسعودى در مروج الذهب تاريخ ازدواج على با فاطمه (س)را سال دوم هجرت دانسته[2] و مشهورترين قول در اين باره اوّل ذى الحجة سال دوم هجرت است.[3]
فاطمه (س)در سال پنجم بعثت به دنيا آمد و شش ساله بود كه مادرش (خديجه ) از دنيا رفت و در سال دوم هجرت با على (ع)ازدواج كرد. بنابراين سن حضرت زهرا هنگام ازدواج با على (ع)حدود ده سال بوده است[4].
در مورد شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) منابع حديثى و تاريخ شيعه و سنّى بر آن گواه است. برخى به علت عدم آشنائى با حديث و تاريخ، در اين واقعيت ترديد نموده‏اند. مثلا در روايات اين گونه آمده است:
قال رسول اللَّه (ص): «... فتكون اوّل من يلحقنى من اهل بيتى فتقدم علىّ محزونة مكروبة مغمومة مقتولة». ((فاطمه) اولين كسى از اهل ‏بيتم مى‏باشد كه به من ملحق مى‏گردد، پس بر من وارد مى‏شود، محزون، مكروب، مغموم، مقتول...)[5]
قال موسى بن جعفر (ع): انَّ فاطمة (س) صدّيقة شهيده.[6]
فرزندان حضرت زهراء(س) طبق قول مشهور به ترتيب در نيمه ماه رمضان سال سوم هجري(امام حسن (ع))[7]، سال چهارم هجرى(امام حسين(ع)),، حضرت زينب (ع)، سومين فرزند حضرت فاطمه(س) در سال ششم[8]و ام كلثوم پس از سال هشتم هجرى متولد شده اند[9].

 


پی نوشت:
[1] شهيدي، سيد جعفر ، زندگاني فاطمه زهرا (س) ص 25
[2] مسعودى , مروج الذهب , ج 2 ص 295
[3] همان , ص 373.
[4] على (ع)در سيزده رجب سال 30عام الفيل متولد شد. ده ساله بود كه پيامبر در چهل سالگى به پيامبرى مبعوث شد وسيزده سال همراه پيامبر در مكه و شعب ابى طالب به سر برد و دو سال بعد از هجرت با فاطمه (س)ازدواج كرد.بنابراين 25ساله بود.(براي مطالعه بيشتر مراجعه كنيد به زندگانى حضرت زهرا عليها السلام(روحانى)، ص: 102، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر،رحماني همداني ،ص687 ؛ حسين عمادزاده , چهارده معصوم :, ج 1 ص 256)
[5] فرائد السمطين ج 2، ص 34
[6] اصول كافى ج 1، ص 458 ( براي بررسي اين روايات مراجعه فرماييد:
http://www.valiasr- aj.com/fa/page.ph...maghalat&id=44)
[7] التنبيه‏والإشراف، ترجمه، ص:224
[8] سيد احمد موسوي. فضائل زينب. ص ۸۰ ؛ سيره ابن اسحق ص .232
[9] زندگي نامه حضرت زهراء، سيد جعفر شهيدي ؛ طبري ، ج3، ص13-14


 

منبع : پرسمان دانشجویی

خواندن 922 دفعه