ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 12 مرداد 1398 13:00

ویژه نامه ورزش و سلامتی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ورزش و سلامتی

با کلیک کردن بر روی هر مطلب فرعی از لیست موضوعات ویژه نامه در ذیل، به مقاله مرتبط مطلب جهت مطالعه دسترسی خواهید یافت.

 

 
 
ورزش برای سلامتی و تندرستی بسار مفید است. از گذشته تا به امروز، فعالیت و حرکت جسمانی بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل داده است. در سال های اخیر، به دلیل ماشینی شدن زندگی و افزایش بیماری های قلبی عروقی ناشی از چاقی و اضافه وزن، توجه زیادی به فعالیت بدنی و آثار مفید آن بر زندگی شده است.
تاریخ انتشار : 1398/4/31
بازدید : 195

1. تاریخچه ورزش

تاریخ ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی در ایران باستان، آن طور که باید و شاید، روشن و آشکار نیست. ورزش ایران در بعضی بخش ها از قدمت بیشتری نسبت به ورزش یونان برخوردار است. در ایران، ورزش هایی مثل تیر و کمان، قایق رانی، سوار کاری رایج بوده است. در میان کشورهای مشرق زمین، بی گمان ایران، تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود، بیشترین اولویت را به ورزش و تربیت بدنی داده بود، مردم ایران از قدیم به اهمیت و ارزش توانایی و سلامتی بدن، به عنوان یک وسیله بسیار مهم برای فراهم آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند، پی برده بودند.

  1. ۱. تاریخچه ورزش در ایران
  2. ۲. تاریخچه ورزش
  3. ۳. بنیان گذار ورزش جدید
  4. ۴. ورزش دو و میدانی
  5. ۵. آداب ورزش باستانی و گود زورخانه
  6. ۶. ورزش های رزمی
  7. ۷. ورزش زورخانه ای

2. جایگاه ورزش در قرآن کریم

کتاب زندگی طریق چگونه زیستن را می آموزد. قوی بودن جسمانی برای یک ورزشکار کافی نیست. باید به موازات تقویت جسم بلکه مقدم بر تقویت جسم به تقویت جنبه علمی و ایمانی نیز توجه کرد. آیاتی وجود دارد که به گونه ای بر اهمیت ورزش و نیرومند سازی جسم در کنار تقویت روح و بُعد علمی دلالت دارد. اشموئیل نبی دو خصلت «گسترش علمی و توانایی جسمی» را بر دو خصوصیت دیگر، یعنی قدرت مالی و افتخارات نژادی و نَسَبی، فضیلت و ترجیح می دهد و دارنده این دو خصلت را برای احراز مقام رهبری شایسته تر می داند. قدرت بدنی یک مزیت و فضیلت بوده است که در کنار علم و قدرت علمی قرار گرفته و با آن مقایسه می شود.

  1. ۱. اهمیت ورزش و نیرومندسازی جسم
  2. ۲. نکات آموزنده ورزشی در قصص انبیاء
  3. ۳. قوی بودن عامل مثبت و امتیاز در قرآن کریم

3. ورزش و سلامتی در اسلام

به وسیلۀ ورزش سالم و مفید انسان می تواند هم عقل خود را سالم تر کند و هم جسم و بدن خود را نیرومند کند. اهمیت ورزش و اثر آن در ایجاد شناخت خدا و عبادت و بندگی به خوبی معلوم می شود، انسان ورزشکار به وسیلۀ عقل سالم و بدن نیرومند خود بهتر می تواند خداوند متعال را بشناسد و از لحاظ کمیت و کیفیت به مراتب بیش از یک انسان ضعیف می تواند عبادت و بندگی خدا را بجای آورد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از کنار گروهی از جوانان عبور کرد که سنگ بزرگی را جابجا می کردند، فرمود: قوی ترین شما کسی است که به هنگام خشم و غضب، خویشتن داری کند. هم چنین از منظر طب سنتی، برای داشتن زندگی سالم، ضروری است که شش اصل مورد مداقه قرار گیرند. این شش اصل که در واقع، بنیان بهداشت در طب سنتی را تشکیل می دهند و به سته ضروریه معروفند، عبارتند از: استفراغ و احتباس (حجامت، فصد، زالو، اهداء خون، عادت ماهانه، عطسه، ادارار و مدفوع، و...) اعراض نفسانی، هوا، حرکت و سکون (ورزش)، خواب و بیداری و خوردن و آشامیدن.

  1. ۱. ورزش در اسلام
  2. ۲. ورزش و سلامت در اسلام
  3. ۳. ورزش های اسلامی و بایسته های اخلاقی آن
  4. ۴. ورزش و سلامتی از منظر دین اسلام
  5. ۵. تشویق به ورزش و تفریحات سالم و هدفدار
  6. ۶. عقل سالم در بدن سالم
  7. ۷. آثار و فوائد ورزش در سلامتی دین و جامعه
  8. ۸. آثار اجتماعی و سیاسی ورزش
  9. ۹. توصیه به ورزش و تفریح سالم
  10. ۱۰. ورزش در نگاه معصومین علیهم السلام
  11. ۱۱. ورزش کار پهلوان در قرآن و حدیث
  12. ۱۲. ورزش، پرورش روح

4. ورزش از دیدگاه بزرگان

ورزش و تحرک مورد توصیه بزرگان دین بوده است. مقام معظم رهبری می فرماید: روح ورزش ایمان و تقوا و پاکدامنی است. باید محیط ورزش را محیط معنوی کنید. محیط معنوی، همان محیط پهلوانیِ دیرین ورزشکاران قدیمی خودِ ماست. هر ورزشکار قهرمانِ ما که در عرصه ای از عرصه های ورزش حضور پیدا می کند و چشم هایی را در سرتاسر دنیا به سوی خود جلب می کند، در واقع ترجمه ای است از احساسات ملی و هویت اسلامی کشور و ملت ما؛ هرچه در این زمینه ها تلاش کنید، تلاشِ با ارزشی کرده اید.

  1. ۱. ورزش از دیدگاه امام خمینی (ره)
  2. ۲. ورزشکار نیستم اما ورزشکار را دوست دارم
  3. ۳. ورزش و نشاط دینی در کلام مقام معظم رهبری
  4. ۴. نشاط و ورزش در کلام مقام معظم رهبری
  5. ۵. قهرمان ورزشی در سکوی قهرمان دینی
  6. ۶. علاقه به ورزش در برنامه بزرگان

5. قهرمانی در اخلاق ورزشی

جامعه‌ ورزشی از لحاظ اخلاق، جامعه سالمی است؛ لیکن در این مسئله خیلی باید پافشاری کرد. لغزش گاه وجود دارد. جوان ورزشکار ما وقتی که بر روی امواج تبلیغ و توجه جهانی و توجه افکار عمومی قرار می گیرد، در خطر اخلاقی قرار می گیرد. باید خودمان را از این خطر اخلاقی نگه داریم. مغرور نشدن، مردمی ماندن، جوانمرد ماندن، با مردم بودن، برای مردم دل سوزاندن، خیلی مهم است. پیدا شدن این خصوصیات در انسان یک مسئله است، ماندن این خصوصیات در انسان مسئله‌ مشکل تری است؛ اینها را انسان باید حفظ کند.

  1. ۱. فتوّت و جوانمردی نشانه اخلاق ورزشی
  2. ۲. وظایف و فضایل اخلاقی ورزشکار
  3. ۳. اخلاق و ورزش

6. ورزش و تندرستی 

ورزش برای سلامتی و تندرستی بسار مفید است. از گذشته تا به امروز، فعالیت و حرکت جسمانی بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل داده است. در سال های اخیر، به دلیل ماشینی شدن زندگی و افزایش بیماری های قلبی عروقی ناشی از چاقی و اضافه وزن، توجه زیادی به فعالیت بدنی و آثار مفید آن بر زندگی شده است بررسی ها نشان می دهد به طور میانگین 20 تا 30 دقیقه ورزش در سه تا چهار روز هفته، کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشیم، بهتر بخوابیم و ساعت های خواب را بیشتر می کند. از طرفی منابع مختلف و سایت های مختلفی فقط وظیفه اطلاع رسانی را به عهده دارند. هیچ گونه آموزش و دستورالعمل ورزشی و یا و روش ورزشی را ارائه نمی کنند. مثلاً ورزش 3 فقط جنبه اطلاع رسانی در زمینه ورزشی دارد. نتایج زنده انواع مسابقات ورزشی خارجی و داخلی را گزارش می کند. علاوه بر پایگاه ورزش سه دیگر پایگاه های مشابه نیز همین نقش را ایفا می کنند. در حالی که لازم است به همه ابعاد ورزش بپردازند.

  1. ۱. ورزش برای همه، رفع افسردگی و اضطراب
  2. ۲. فواید ورزش
  3. ۳. نقش ورزش در سلامتی انسان
  4. ۴. تحرک و فعالیت جسمی رمز سلامت
  5. ۵. فعالیت ورزشی و بدنی جوانان
  6. ۶. برنامه ریزی برای فعالیت های بدنی
  7. ۷. برنامه هفتگی پیاده روی
  8. ۸. نرمش و آمادگی برای ورزش
  9. ۹. عمر طولانی با پیاده روی های برنامه ریزی شده
  10. ۱۰. ورزش و بدن سازی
  11. ۱۱. چرا ورزش ضروری است؟
  12. ۱۲. ورزش، استقامت و تندرستی
  13. ۱۳. ورزش و زندگی
  14. ۱۴. پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی
  15. ۱۵. ورزش و ارتقای سلامت
  16. ۱۶. ورزش های ساده در محل کار
  17. ۱۷. ورزش به مثابه ارزش

7. ورزش بانوان

امروز زنان جامعه ما در سطوح مختلف و مشاغل گوناگون انجام وظیفه می کنند و این مسؤولیت را به عنوان یک وظیفه دینی، اجتماعی و انسانی خود به شمار می آورند. سلامت زن و سلامت جامعه و دیگر نقش زن به عنوان مادر و همسر (نقش تربیتی) در ایجاد فرهنگ ورزش در سطح خانواده و در نهایت در سطح جامعه نقش ‎های مهم و أثرگذاری را ایفا می ‎کنند. تأمین سلامت جسمانی و در پی آن سلامت روحی و روانی آنان، تضمین سلامت خانواده و جامعه را در پی خواهد داشت. اعتقاد بر این است که، با حفظ شؤون اسلامی می توان در مسابقات ورزشی شرکت کرد و مانع تهاجم فرهنگی غرب به محیط ورزش بانوان مسلمان شد. برای ساختن جامعه ‎ای سالم، خانواده ‎ها باید زندگی سالم را در برنامه روزمره خود در نظر داشته باشند. برنامه ‎های ورزشی با طراحی ‎های مناسب و توجه به سن و جنسیت افراد به آنها کمک می ‎کند تا مهارتهای ورزشی لازم را برای حفظ و افزایش سلامت جسمانی خود یاد بگیرند.

  1. ۱. نگاهی دوباره به ورزش بانوان
  2. ۲. زن، فرهنگ ورزش و سلامت جامعه
  3. ۳. یک دستور ورزش برای بانوان در هر سن و سال
  4. ۴. مزیت های ورزش برای یک زن
  5. ۵. مقدمه ای بر ورزش بانوان
  6. ۶. زن، ورزش و تندرستی
  7. ۷. زنان و فعالیت بدنی
خواندن 432 دفعه