ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 29 -2639 04:03

باورداشت امامت ومهدویت در مکتب سامراء

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

باورداشت امامت ومهدویت در مکتب سامراء

 

چکیده : «مکتب سامراء» نامی است که بر شیوه‏ی علمی جمعی از فقها و محدّثان امامیه در قرن سیزدهم و چهاردهم اطلاق می‏شود. این شیوه‏ی علمی‏ـ که با هجرت میرزا محمّد حسن شیرازی، از نجف به سامراء شکل گرفت‏ـ در کنار ویژگی‏های فقهی و اصولی، در زمینه‏ی باورداشت اصل امامت و مهدویت، ویژگی‏های خاصّ خود را دارد. نویسنده در این گفتار می‏کوشد که ده تن از بزرگان و مشاهیر این مکتب را شناسانده و دیدگاه‏های آن‏ها را در باورداشت و ضرورت ترویج اصل امامت و مهدویّت نشان دهد. مبنای این تحلیل‏ها، آثار آن دانشوران یا آثار نوشته‏شده درباره‏ی آنان است

نویسنده در مقدّمه، دلایل انتخاب این جریان و دشواری‏های تحقیق خود را بیان کرده و در بخش پایانی نوشته‏ی خود، به تحلیل محتوایی این مکتب، از زاویه‏ی دید خود پرداخته است.

از نظر نگارنده مکتب سامراء از جهت بررسی باورداشت امامت‏ـ مهدویت در آن می‏بایست پیرامون افراد ذیل بررسی شود: 1ـ میرزا حسن شیرازی 2. آخوند ملافتح‏علی سلطان‏آبادی 3. سید اسماعیل صدر 4. میرزا حسین نوری طبرسی 5. شیخ محمّدباقر بیرجندی 6. شیخ فضل‏اللّه‏ نوری 7. سید ابوالقاسم دهکردی 8. سید محمّدتقی موسوی اصفهانی 9. صدرالاسلام همدانی 10. میرزا مهدی اصفهانی.

جهت دریافت مقاله کامل به فایل پیوست مراجعه نمایید.

خواندن 88 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 26 خرداد 1402 18:46