ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
جمعه, 10 آذر 1396 20:13

در فضایل آل یاسین

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در فضایل آل یاسین

 

یکی از خصائص بزرگ خاندان رسالت همین است که در قرآن همه جا سلام مخصوص به انبیاء عظام می نماید و می فرماید: «سلام علی نوح فی العالمین»، «سلام علی ابراهیم»، «سلام علی موسی و هرون»، ولی سلام بر اولاد انبیاء ننموده مگر به اولاد خاتم الانبیاء که می فرماید: «سلام علی اِل یاسین». «یس»، یکی از نا م های خاتم الانبیاء است.

 

آل یاسین

 

اسم های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در قرآن


در قرآن مجید، پنج اسم از دوازده اسم پیامبر صلی الله علیه و آله برای مزید بینایی امت ذکر گردیده و آن پنج اسم مقدس «محمد و احمد و عبداللّه و نون و یس» است. و در اول سوره یس می فرماید: «یس و القران الحَکیم اِنّکَ لَمِنَ المُرسَلین...» «یاء» حرف ندا و «س» نام مبارک آن حضرت و اشاره به حقیقت و سوّیت اعتدالیه طاهریه و باطنیه آن حضرت می باشد.

آل یاسین در نظر اهل سنت


در کتب علمای بزرگ [اهل سنت]، در ذیل آیه سوم از آیاتی که در صواعق محرقه در فضایل اهل بیت نقل نموده، نوشته است که جماعتی از مفسرین از ابن عباس [مفسر و حبر امت]، نقل نموده اند که... مراد از آل یاسین آل محمدند. پس سلام بر آل یس یعنی سلام بر آل محمد صلی الله علیه و آله .

برابر در پنج چیز


امام فخر رازی گفته است: ا هل بیت آن حضرت در پنج چیز با آن حضرت برابری می کنند: اول در سلام، دوم در صلوات، سوم در طهارت. خدای تعالی فرموده است: طه، یعنی ای طاهر! و درباره آن ها آیه تطهیر را نازل فرموده و چهارم در تحریم صدقه که بر پیغمبر و اهل بیت آن حضرت صدقه حرام است. پنجم در محبت که خدای تعالی فرموده: بگو اگر شما دوست می دارید خدا را، پس متابعت نمایید مرا تا دوست بدارد خدا شما را. و فرمود: محمد! بگو من اجری از شما نمی خواهم مگر دوستی اهل بیت من.

چگونگی صلوات


امام بخاری نقل می کند که چون آیه «اِنّ الله و مَلئَکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلی النَّبی...» نازل گردید، عرض کردیم: یا رسول اللّه ! طریقه سلام کردن بر تو را دانستیم؛ چگونه صلوات بر شما بفرستیم؟ حضرت فرمودند: به این طریق صلوات بفرستید: «اللهمّ صَلِّ علی محمّدٍ و آل محمد».

صلوات بَترا


[ابن حجر] روایت نموده است که فرمود: «لا تصلو علی الصلوة البترا» یعنی صلوات بترا و بریده بر من نفرستید. عرض کردند: یا رسول اللّه ! صلوات بترا کدام است؟ فرمود: اینکه بگویید: «اللهم صل علی محمد» بلکه بگویید: «اللهم صلی علی محمد و علی آل محمد».

خواندن 743 دفعه