نوشته شده توسط rezas مجموعه: مهارتها جدید
منتشر شده در 08 آبان 1400 بازدیدها: 449
چاپ

چگونه هدفون و ایرباد به مرور زمان به شنوایی آسیب می‌رساند؟

 

 

 

هدفون و ایرباد‌ها می‌توانند، با افزایش سن، بر کاهش شنوایی کودکان و بزرگسالان، تأثیر بگذارند. این در حالیست که کودکان، نوجوانان و جوانان بزرگسالان ساعت‌های زیادی را صرف گوش دادن به موسیقی با صدای بیش از حد مجاز توصیه شده سازمان جهانی بهداشت عمومی، می‌کنند.
 
 
 
نویسنده : زینب حکیمی
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
هدفون و ایرباد
 
 
 
افزایش صدای ایرباد، هنگام گوش دادن به موسیقی یا پادکست، ممکن است شکل مورد علاقه شما برای خودمراقبتی باشد. با این وجود، ممکن است این کار برای شنوایی شما مناسب نباشد.
طبق تجزیه و تحلیل اخیر، حجم بالای صدا می‌تواند بر کاهش شنوایی در آینده تأثیر بگذارد.
 
 

به ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ممکن است در معرض خطر باشند اگر اغلب ساعات روزانه را صرف شنیدن موسیقی با حجم بیش از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت عمومی، یعنی ۷۰ دسی بل، کنند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۵۰ درصد افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت و بیش از حد در معرض صدا‌های بلند، مانند موسیقی پخش شده از طریق دستگاه‌های صوتی شخصی، در معرض خطر کم‌شنوایی قرار دارند.
در یک سطح گسترده‌تر، انجمن پزشکی و شنوایی‌شناسی، و همچنین عموم مردم نمی‌دانند که این از دست دادن زیاد شنوایی بخشی از پیری سالم و طبیعی نیست، بلکه تا حد زیای ناشی از سر و صدای بلند است.
می‌توان این سوء تفاهم را با این باور غلط مقایسه کرد که چین و چروک‌های عمیق و ظهور رنگدانه‌های پوستی بخشی از پیری طبیعی است، در حالی که عمدتاً نشان دهنده آسیب ناشی از خورشید یا اشعه ماوراء بنفش است.
به همین ترتیب، بدون قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد، باید بتوانیم در سن پیری به خوبی صدا‌ها را بشنویم، چیزی که به طور کلی در جوامع صنعتی دیده نمی‌شود.

پیامد‌های سلامتی کاهش شنوایی

محققان با مرور و تلفیق اطلاعات چندین مقاله در چندین حوزه، در مورد استفاده از سیستم صوتی شخصی، نتایجی به دست آوردند.
نکته قابل توجه این است افرادی که از سیستم‌های صوتی شخصی (که دستگاه‌های شنود شخصی یا پخش‌کننده موسیقی نیز نامیده می‌شوند) متصل به هدفون یا ایرباد استفاده می‌کنند تا به کمک آن‌ها بتوانند بدون مزاحمت دیگران مطالب را بشنوند، به شنوایی خود آسیب می‌رسانند.
به ویژه برای جوانان، استفاده از سیستم صوتی شخصی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سر و صدا در اوقات فراغت است. هنگامی که آن‌ها به اواسط زندگی خود می‌رسند، احتمالاً در اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی، به همان اندازه پدربزرگ و مادربزرگ‌شان در سن ۷۰ و ۸۰ سالگی، قدرت شنوایی خواهند داشت.
کاهش شنوایی علاوه بر از دست دادن برخی توانایی‌های ارتباطی‌، با زوال شناختی نیز ارتباط دارد.

با توجه به یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، در مقایسه با افرادی که کم شنوایی ندارند، کسانی که کم شنوایی دارند به انواع زیر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند:
. افراد با کم شنوایی خفیف تقریباً دو برابر بیشتر خطر ابتلا به زوال عقل داشتند.
. کسانی که از دست دادن شنوایی در سطح متوسط داشتند سه برابر بیشتر در معرض خطر بودند.
. افرادی که از دست دادن شنوایی‌شان شدید بود پنج برابر بیشتر در معرض خطر قرار داشتند.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افراد با کم شنوایی درمان نشده، با گذشت زمان، در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل هستند.
مطالعات‌ امیدوار‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد درمان کم شنوایی با سمعک، خطر ابتلا به کاهش قدرت شناختی و زوال عقل را کاهش می‌دهد.
با این حال، در حال حاضر ممکن است شروع عادات بهتر شنوایی یک سرمایه‌گذاری برای سلامتی شما باشد، و نه تنها از کاهش شنوایی جلوگیری می‌کند، بلکه همچنین احتمال ابتلا به کاهش قدرت شناختی و زوال عقل همراه با افزایش سن را کاهش می‌دهد.

نحوه تنظیم محدوده‌ی صوتی سالم

کاهش شنوایی ناشی از قرار گرفتن در معرض صدا می‌تواند پس از یک قرار گرفتن در معرض صدای بسیار بلند، یا اغلب قرار گرفتن در معرض صدای آرام در طول زمان، با عادت‌های بد شنوایی، ایجاد شود.
ما در دنیای پر سر و صدایی زندگی می‌کنیم و بسیاری از مردم خود را مکرراً در معرض سطح ناامنی از صدا قرار می‌دهند که ممکن است سلامتی آن‌ها را در طولانی مدت تحت تأثیر قرار دهد.

در اینجا روش‌هایی برای ایمن و سالم نگه داشتن گوش وجود دارد:

۱. صدا را تا dBA ۷۰ نگه دارید
صدا در واحد‌هایی به نام دسی بل اندازه‌گیری می‌شود. برای تلفن‌های موبایل تنظیم صدا در یا زیر ۷۰ دسی بل رده A (dBA)، حتی پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن، بعید است که باعث از دست دادن شنوایی شود. با این حال، قرار گرفتن طولانی یا مکرر در معرض صدا‌های بالاتر از dBA ۸۵ می‌تواند باعث کاهش شنوایی گردد.
یک شاخص حدسی بسیار خوب این است که اگر شخصی مجبور شود برای صحبت کردن یا شنیدن صدای محیط به خود فشار بیاورد، این یعنی صدای پخش‌کننده موسیقی بیش از ۷۵ دسی بل است.

از دست دادن شنوایی به ویژه برای كودكان و نوجوانان مضر است زیرا آن‌ها باید بتوانند بشنوند تا بتوانند یاد بگیرند، معاشرت كنند و از دست دادن شنوایی بر رشد اجتماعی و موفقیت آموزشی و درآمد مادام العمر تأثیر می‌گذارد

برای دستگاه‌ها، دشوار است که بدانید خروجی دسی بل چیست، بنابراین پیشنهاد می‌شود صدای دستگاه خود را روی۵۰ درصد تنظیم کنید و همچنین زمان گوش دادن را کاهش دهید.
گزینه‌های ایمنی برای استفاده از ایرباد وجود دارد، اما این گزینه‌ها هم نیاز به نظارت والدین یا مصرف‌کننده دارند.
به عنوان مثال، می‌توانید در آیفو‌ن‌ها، از اپلیکیشن \"Hearing\" در مرکز کنترل برای بررسی سطح صدای هدفون استفاده کنید.
در این برنامه می‌توانید سطح شنیدن خود به طور متوسط را مشاهده کرده و مطمئن شوید واحد صدا زیر حد متوسط ۷۰ دسی بل است.
استفاده از هدفون با حجم محدود شده نیز برای کودکان گزینه دیگری است، اگرچه آن‌ها به طور معمول محدود‌ه‌ی صدا را در حدود dBA ۸۵ تنظیم می‌کنند و هنوز هم به نظارت والدین بر میزان استفاده و تنظیم میزان صدا احتیاج دارند.
هدفون برای کودکان با استفاده از محدودیت صدای dBA ۸۵ ایمن‌تر از هدفون بدون محدودیت صدا است، اما برای شنیدن ایمن نیست.
از دست دادن شنوایی به ویژه برای كودكان و نوجوانان مضر است زیرا آن‌ها باید بتوانند بشنوند تا بتوانند یاد بگیرند، معاشرت كنند و از دست دادن شنوایی بر رشد اجتماعی و موفقیت آموزشی و درآمد مادام العمر تأثیر می‌گذارد.

۲. از برنامه میزان سنج صدا استفاده کنید
بسیاری از این برنامه‌ها به طور رایگان یا ارزان در دسترس هستند. برنامه‌های میزان سنج صدا به مشخص کردن صدای محیط کمک می‌کند.
یک برنامه اندازه‌گیری‌کننده‌ی صوتی تلفن هوشمند به فرد كمک می‌كند كه تشخیص دهد چه صدایی بلند است و چه صدایی نه.

۳. از محافظ شنوایی استفاده کنید
انواع مختلفی از محافظ شنوایی وجود دارد که برای محافظت از شما در برابر سر و صدایی که در اطراف وجود دارد، طراحی شده است.
به عنوان مثال، محافظت شنوایی نوازنده‌ی فیلتر شده می‌تواند ضمن محافظت ایمن، به حفظ کیفیت موسیقی نیز کمک کند.
محافظ شنوایی به اشکال مختلفی ارائه می‌شود، محافظ گوش، فوم پلاک، پلاک‌های غیرمرسوم قابل استفاده مجدد و... با متخصص بهداشت شنوایی خود صحبت کنید تا در پیدا کردن محافظی که برای استفاده مورد نظر شما بهترین است کمک کند.

۴. علائم هشدار دهنده کاهش شنوایی را بشناسید
اولین علائم کاهش شنوایی شامل دشواری در شنیدن صدا در محیط‌های پر سر و صدا و وجود این احساس است که صدای مردم را می‌شنوید، اما نمی‌توانید آنچه را که گفته می‌شود درک کنید.
وزوز گوش یا زنگ زدن گوش نیز اغلب نشانه اولیه آسیب به سیستم شنوایی و علامت هشداردهنده کاهش شنوایی است.

۵. شنوایی خود را مرتباً بررسی کنید
اگر شما بیش از ۵۰ سال سن دارید یا در معرض سر و صدا در سطح ناامن هستید، توصیه می‌شود هر سال شنوایی خود را بررسی کنید.
در صورت مشاهده تغییر در شنوایی، یا زنگ زدن جدید یا تشدید شده‌ی گوش، باید سریعاً شنوایی خود را بررسی کنید.

حاضرین در سایت

389  مهمان و 0 عضو حاضر هستند

ورود به سایت


طراحی، ترجمه و اصلاح توسط گرافیست آنلاین به سفارش سایت تربیت دینی.